Wat is Gynzy en hoe pas je het toe?

‘Met Gynzy haal je het maximale uit je digibord.’ De slogan van Gynzy.

Op mijn school gebruiken we het inderdaad met veel plezier. Gynzy is een webbased programma gericht op alle vakgebieden in het basisonderwijs. Het heeft ook allerlei tools voor je klassenmanagement.

Je kunt lessen maken, tools gebruiken als aanvulling op je les, dagschema’s maken, absenties invoeren, spelletjes doen. Teveel om op te noemen. Hoe je het kunt inzetten bij het gebruik vanje digibord, beschrijf ik in dit artikel.

 

Je dag voorbereiden met Gynzy

Gynzy kun je de hele dag bij al je lessen gebruiken. Het werkt heel makkelijk. Je vindt gemakkelijk wat je nodig hebt. Er worden goede termen gebruikt, je kunt meteen aan de slag.

Je kunt van tevoren je dag klaar zetten bij het tabblad ‘mijn lessen’. Je kunt nu ook lessen met elkaar delen. Een mooi voorbeeld is een les over Sinterklaas en Zwarte Piet.

 

De tools van Gynzy

Als je klikt op ‘Tools’ kom je terecht in het scherm waar je kunt kiezen welk vakgebied je wilt gebruiken. Bovenaan kun je klikken voor welke groep de tool bedoelt is.

Aan de linkerkant van het scherm zie je uit welke categorieën kunt kiezen.

Er wordt veel gebruik gemaakt van afbeeldingen, waardoor het meteen duidelijk is waarvoor je de tool kunt inzetten. Ook de kinderen kunnen er mee aan de slag. De kinderen hebben snel door hoe het werkt. Het is zelfcorrigerend waardoor de kinderen meteen weten of ze het goed hebben gedaan.

 

Twee van de tools voor de onderbouw

1. Rijmen

Bij het onderdeel Rijmen krijgen de kinderen drie plaatjes te zien. Twee ervan rijmen op elkaar. De kinderen kunnen op de plaatjes klikken, zo horen ze het woord. Ze horen ook vanzelf welke twee op elkaar rijmen.

Ze horen de plaatjes niet meteen, ze moeten er eerst op klikken. Daarom is het een gedifferentieerde oefening. De kinderen die de plaatjes herkennen, kunnen zelf al bedenken of het rijmt. De kinderen die het eerst moeten horen, kunnen op het plaatje klikken. Onderaan zit een grote knop waarmee de kinderen zelf controleren of het klopt.

 

Hoe kun je de tool rijmen inzetten in de klas

  • Rijmen is voor kleuters ontzettend belangrijk. Je kunt deze oefening met de hele klas doen. Je kunt kinderen een beurt geven, van te voren laten raden welke twee op elkaar rijmen. Ze laten nadenken nadat ze de woorden gehoord hebben en het antwoord laten geven.
  • Je kunt de kinderen ook zinnen laten bedenken bij een plaatje. Schrijf die zinnen op. Misschien weten de kinderen wel een zin waar allebei de woorden in voor komen? Bijvoorbeeld met ei en prei: het ei gaat er samen met de prei bij.
  • De zinnen kun je ook bij de rijmwoorden in Gynzy schrijven.
  • Wat helemaal leuk is: maak samen met de kinderen een verhaaltje met de verschillende rijmwoorden die langs komen. Schrijf van een aantal oefeningen de woorden op die langs komen. Maak er dan later een verhaaltje van met de kinderen. Bijvoorbeeld:

De roos zit in de doos.

Daar bovenaan staat de maan.

Die lacht naar de kraan.

De kraan wast met de zeep de reep.

Schoon is de kop, hij zit vol met drop.

De hand pakt de krant.

Daar valt de kaas, samen met de vaas.

  • Schrijf alle rijmwoorden op die je langs ziet komen op losse papiertjes. Plak het plaatje van Gynzy erbij. Stop alle plaatjes in een hoge hoed. Laat de kinderen in de kring omstebeurt een woordje pakken. Meteen moeten ze zelf een woord bedenken wat erop rijmt. Misschien komen ze ook op andere woorden dan de woorden bij Gynzy?
  • Je kunt een memorie maken van de rijmwoorden. Welke woorden horen bij elkaar? Het is dan handig om het plaatje van Gynzy erbij te plakken.

 

Rekenen

Serieren is voor kleuters heel belangrijk. Zeker voor de Citotoets rekenen. Met de tool serieren kunnen de kinderen dit leren met behulp van het digibord.

De volgende begrippen komen aan bod: van klein naar groot, van kort naar lang, van dun naar dik, van laag naar hoog, van licht naar donker en van leeg naar vol. Of juist andersom.

Hele belangrijke begrippen waar je in de klas ook veel mee kunt.

De kinderen zien vier plaatjes waar voorwerpen in verschillende volgordes staan. Ze horen welk plaatje ze moeten aan klikken. Bijvoorbeeld: waar staan de bloemen goed op een rij van kort naar lang? Het leuke is dat de plaatjes ook in verschillende thema’s te vinden zijn. Bijvoorbeeld in het Sinterklaasthema.

Er zijn veel activiteiten mee te doen in de klas.

  • Natuurlijk kunnen de kinderen heel goed zelf met deze tool aan de slag. Je kunt het spel met de hele klas doen, de kinderen kunnen er alleen, maar ook met z’n tweeën aan de slag.
  • Geef het voorbeeld met echte producten. Voorbeeld: laat vier flessen zien van leeg naar vol. Laat de kinderen het zien en zelf voelen. Je kunt ook bloemen, potloden en flessen gebruiken.
  • Je kunt de plaatjes uitprinten en de kinderen ze in verschillende volgordes laten leggen. Laat ze herhalen of het goed ligt en op welke volgorde dat dan is.
  • Je kunt de kinderen hun favoriete figuren laten kiezen. Vraag ze om ze op een bepaalde volgorde op gekleurd papier te plakken.
  • Pak wat tijdschriften erbij. Laat de kinderen een figuur kiezen waar ze vier plaatjes van zoeken. Bijvoorbeeld vier pakjes. Die kunnen ze dan in goede volgorde plakken. Bijvoorbeeld van dun naar dik.
  • De kinderen kunnen een bepaald figuur op volgorde tekenen. Bijvoorbeeld van een dunne zon naar een dikke zon.

Lijkt het je leuk om Gynzy te gaan gebruiken? Je kunt het gratis proberen op de website van Gynzy.

Lees vorig bericht:
Recensie en lestips bij ‘De allereerste zoen’

Wat een lief, schattig boek 'De allereerste zoen' van Guido van Genechten. Hier vind je een recensie, kijkvragen en lestips...

Sluiten