Door Willemijn. Het Healthy Fest Hotel was in het weekend van 6 en 7 oktober 2018. Bij Healthy Fest gaat het om: sport, mind, food and friends. Wie mij via andere kanalen volgt, weet dat ik best sportief ben. Ik vond het dan ook super leuk om voor Juf Maike naar het Healthy Fest Hotel te gaan in Noordwijk. Ik geef je ook wat tips hoe je zelf actief bezig kunt zijn tijdens het drukke leven als leerkracht. 

Healthy Fest Hotel: sporten en ontspannen

Hotel van Oranje in Noordwijk aan Zee was omgetoverd tot het Healthy Fest Hotel. Je kon er voor kiezen om het hele weekend te gaan (vrijdagavond t/m zondagochtend), maar je kon er ook voor kiezen om alleen de zaterdag te gaan. Ik mocht alleen de zaterdag komen en kiezen voor een van de zes tracks. De tracks waren: crossfit, strength, buddy, breathe, yoga en outdoor. De tracks waren zo opgebouwd dat er ruimte was voor ontspanning, maar natuurlijk ook voor sport. Wie was blijven slapen, kon op zaterdagochtend bijvoorbeeld beginnen met meditatie. Na de gezamenlijke warming up, begonnen alle tracks. Tussendoor was er een lunch en later zou er een diner zijn.

Crossfit track

Ik deed mee met de crossfit track bij het Healty Fest Hotel, deze werd grotendeels begeleid door Arie Boomsma. Leuk om hem ook een keer te ontmoeten! Hij was dan ook het grote gezicht bij het Healthy Fest Hotel. De crossfit track was bedoeld om mensen kennis te laten maken met crossfit, precies wat ik wilde. We begonnen met een warming up op de boulevard en daarna moesten wij teams maken voor de training op het strand. Op het strand moesten wij kruipen, rennen met iemand op je rug en nog meer oefeningen doen.

Arie wilde duidelijk maken dat de bewegingen die je vroeger als kind maakte, je nu als volwassenen eigenlijk nooit meer doet en dat dat zonde is. Wie maakt er nog regelmatig een handstand of radslag? Bij crossfit wordt een combinatie gemaakt van verschillende sporten zodat je lijf allerlei bewegingen onder de knie krijgt. Bij de training Olympic Weightlifting werd ons geleerd hoe je de beweging goed maakt. Elke stap werd doorgenomen, trainers liepen door de groep heen en uiteindelijk wist iedereen hoe het moest. Bij het Healthy Fest Hotel kreeg ik het idee dat ze probeerden iedereen persoonlijk te begeleiden, ook al bestond de groep uit ruim 120 mensen. Ze deden goed hun best!

Bewegen is gezond, ook voor leerkrachten

Voordat wij met de trainingen begonnen, werd heel duidelijk gezegd dat iedereen alles in zijn eigen tempo moest doen. Iedereen is anders, dus iedereen beweegt ook anders. Toch is het belangrijk dat je bepaalde oefeningen op de juiste manier doet. Bewegen is gezond, het zorgt namelijk onder andere voor stress vermindering, je slaapt beter en je krijgt meer energie. Door deze factoren heb je minder kans op verschillende ziekten.

Het is voor leerkrachten dan natuurlijk ook belangrijk om te sporten! Leerkracht zijn, kan een stressvol beroep zijn. Beter slapen en meer energie klinkt ook goed! Dat willen we allemaal wel. Maar toch is het vaak lastig om de stap te zetten om te gaan sporten. Je hoeft je echt niet elke dag in het zweet te werken in de sportschool. Elke dag een half uur bewegen is al heel goed voor je. Dit kan zijn: fietsen naar je werk, in de tuin werken, een heel groot huis stofzuigen of natuurlijk wel een sport uitoefenen. Lukt het half uur bewegen niet elke dag? Geen probleem, zorg er voor dat je dit minstens drie keer per week doet, om wat verbetering te voelen. Niet iedereen hoeft mee te doen aan zo’n evenement als Healty Fest Hotel, maar er is meestal wel een wandeltocht in de buurt. Of een bos/natuurgebied waar je zelf wandeltochten kunt bedenken.

Lees ook: TIPS: GROVE MOTORIEK STIMULEREN

Hoe doe ik dit?

Je steekt energie in het bewegen om later weer meer energie te krijgen nadat je bewogen hebt. Dit is vaak lastig voor te stellen, maar het klopt! Nu zul je na een keer extra bewegen niet veel merken, maar als je regelmatig extra beweegt, merk je dit. Ik sport nu 3 keer per week. Ik zou eigenlijk 4 keer willen sporten, maar daar heb ik geen tijd voor (lees: maak ik geen tijd voor). Op zaterdagochtend ga ik samen met een vriendin naar de sportschool, op zondagochtend doen we bootcamp met een groepje en op woensdagavond hebben we weer bootcamp met hetzelfde groepje. Op deze manier heb ik de meeste avonden in de week vrij voor het kijken van mijn favoriete series en het lezen van een boek.

Healthy Fest Hotel: bewegen en ontspannen

Tips voor jou

Ik geef je 11 tips om meer te bewegen in het dagelijks leven van een leerkracht:

  1. Wanneer mogelijk: ga op de fiets naar het werk!
    en als je dan toch met de auto gaat, parkeer dan iets verder weg..
  2. Neem de trap
    een open deur, maar zeker belangrijk! Naar beneden is altijd makkelijker dan naar boven. 
  3. Gebruik een stappenteller
    meestal zit dit standaard op je telefoon. Telefoon in je broekzak en lopen maar! Als je jezelf een doel geeft, bijvoorbeeld 6000 stappen per dag, is dit een uitdaging. Is 6000 makkelijk te halen, maak er dan 7000 van of nog meer.
  4. Rustig aan beginnen
    als je nog nooit gesport hebt, is het niet verstandig om dit meteen elke dag te gaan doen. Begin met 1x per week en bouw dit op. Zo kan je lichaam er ook aan wennen.
  5. Kies één avond in de week om te gaan sporten
    dit kan zijn een extra lange wandeling, bij een sportclub, wat jij wilt, je moet het namelijk wel leuk vinden!
  6. Kies één ochtend in het weekend om te gaan sporten
    net als de vorige kan dit een wandeling zijn, rondje rennen of bij een sportclub
  7. Loop in de lunchpauze een rondje
    dit kan mét je lunch, maar ook er na of er voor. Het ligt er maar net aan hoeveel pauze je hebt.
  8. Sport samen!
    wanneer je er alleen voor staat, is het makkelijker om een keer over te slaan, maar als iemand op je rekent, ga je sneller
  9. Speel mee met de kinderen op het schoolplein
    dit is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar zeker een tip!
  10. Doe in de klas een wedstrijdje en doe mee!
    wie kan het langste tegen de muur aan zitten? wie kan het langste planken?
  11. Loop naar iemand toe als je iets wilt vragen
    in plaats van het sturen van een e-mail

Bewegend leren in de klas

Kinderen bewegen te weinig en dat moet dan maar op school gaan gebeuren 😉 Manon schreef er al eerder een blog over voor Juf Maike: BEWEGEND LEREN; EEN STA TAFEL IN JE KLAS!

 Tijdens het leren kan er worden bewogen en tussendoor. Tijdens en na een beweging, zijn de hersenen actiever, dit kun je dus gebruiken in je lessen.