Heb je wel eens van het 12.30 uur monster gehoord? Hij is vooral actief in de periode tussen Sinterklaas en kerst en heeft een lange winterslaap. Het monster laat even een opleving zien vlak voor de zomervakantie, houdt ook een lange zomerslaap om vervolgens rond Sinterklaas pas weer te verschijnen. 

Het is heerlijk rustig in de klas. Er wordt volop geknipt, geprikt, geplakt en gevouwen. ‘Mag ik nog een kerstster juf?’. In de huishoek worden er wat pakjes uitgedeeld, het kerstdiner vast vooruit gespeeld. Overal worden kerstbomen van gemaakt: kapla, verf, lego, duplo, k’nex, noppen, papier, potloden, zelfs van puzzelstukken. Er wordt hard gewerkt en zachtjes gepraat. Er hangt een serene rust en de juf zet nog maar eens een kerstliedje aan op het digibord. Let op! Dit tafereel speelt zich af in de ochtenden in de periode tussen Sinterklaas en kerst.

Klok 12.30 uur

Want dan is het ineens 12.30 uur. En een of ander monster neemt het brein van de kinderen in de klas over. En wellicht wordt ook de hersenpan van de leerkracht opgelicht. Het harige gele ding knipt hier en daar wat draadjes door en maakt nieuwe verbindingen. Het ik-val-hard-maar-ik-ben-stoer-dus-ik-ren-gewoon-door wordt vervangen door ik-val-zachtjes-maar-ik-krijs-de-boel-bij-elkaar-want-ik-heb-een-inieminie-klein-sneetje. En de-juf-praat-dat-is-interessant-dus-ik-ben-stil wordt vervangen door ik-wiebel-constant-op-m’n-stoel-en-klets-fijn-met-mijn-buurman-want-het-is-saaaaaaai. En de meester of juf? Hun ik-wil-dat-je-nu-stil-bent wordt vervangen door zitten-mond-dicht-luisteren! En dat dan keer drie, want de kinderen luisteren allang niet meer. Het enige dat er nog uit de kinderen komt is: ‘Ju-uf’ Of ‘mee-hee-ster’ ‘Ja?’ ‘Die deed dat, hij deed zus, zij was zo (vul zelf in)’.

12.30 uur monster

Het monster voedt zich het liefste met de tranen van de kinderen en is dol op het zielige-huil-geluid. Gapen opeten is een goede tweede. Die gapen komen dan vooral bij de leerkracht vandaan. Want moe en de koffie is lang niet zo sterk als thuis (lees slappe hap koffie). Wijd je mond open zetten werkt nou eenmaal aanstekelijk, dus al snel gaat er een wave van gapen door de klas. Heerlijk voor het kleine, harige, gele monstertje, groeit er goed op.
Het monster gaat pas slapen als de kinderen naar bed gaan. De draadjes in het brein worden voor korte tijd op miraculeuze wijze hersteld. Na een lange uitslaappartij wordt het monster weer om 12.30 uur wakker en ontregelt alles in de klas.

Hoera voor de ochtenden waarin het monstertje nog niet is ontwaakt.