Het begin van alles review

Het begin van alles review

Als je van geschiedenis houdt, zoals ik, is Het begin van alles heel interessant! Maar sowieso vind ik het goed om vakkennis bij te houden, in dit geval geschiedenis dus. Het boek is een herziening op de geschiedenis van de mensheid.

Het begin van alles

Antropoloog David Graeber en archeoloog David Wengrow nemen je mee op reis van 30.000 jaar geleden tot nu over de hele aarde. Ze tonen in Het begin van alles aan dat het gangbare verhaal over het ontstaan van de mensheid – bijvoorbeeld in de boeken van Steven Pinker, Jared Diamond en Yuval Noah Harari – niet klopt. Ze beschrijven prehistorische megasteden, onontdekte matriarchaten, landbouwweigeraars en andere verrassende samenlevingen die ons huidige beeld van de geschiedenis onherroepelijk doen kantelen. De geschiedenis laat zien dat ongelijkheid en discriminatie niet ingebakken hoeven te zitten in een complexe samenleving.

Bekijk het boek hier

Over de auteurs

David Graeber (1961-2020) was hoogleraar antropologie aan de London School of Economics. Hij is de auteur van Schuld: De eerste 5000 jaaren Bullshit jobs, en schreef voor onder meer Harper’s Magazine en The Guardian. Graeber was een iconisch denker en gerenommeerd activist, en de grondlegger van Occupy Wall Street. Hij overleed vlak nadat hij dit boek had afgerond.

David Wengrow (1972) is hoogleraar vergelijkende archeologie aan het Institute of Archeology van University College London en is gasthoogleraar aan de New York University. Hij is de auteur van drie boeken waaronder What makes civilization? en doet archeologisch veldwerk in verschillende delen van Afrika en het Midden-Oosten.

Het begin van alles

Ik vind het onderwerp echt heel interessant. Ik heb het boek van Yuval Noah Harari gelezen en vond het heel goed en interessant. Inmiddels heb ik ook de stripversies van zijn boek. Dat dit beeld dus niet klopt vond ik verhelderend. Ik vind het heel fijn om verhalen vanuit verschillende standpunten te bekijken. Het leert me dat het allemaal niet zo zwart-wit is als wij denken. En de opkomst van de landbouw bijvoorbeeld een lang proces was, waarbij jagers en verzamelaars ook dat én boer konden zijn.

Maar, ik heb het boek nog lang niet uit. Ik kom er moeizaam doorheen, het is pittige kost. Voor mij geldt dus niet: ik vloog er doorheen zoals in andere recensies staat. En dat het onderwezen moet worden op de middelbare school ben ik ook niet mee eens. Althans, de middelbare scholieren moeten dit boek niet lezen, veel te lastig. Docenten geschiedenis dan weer wel, zodat ze het verhaal kunnen vertellen. Ik ga het zeker verder lezen, maar in stukjes. Dus ik ga er nog wel even over doen denk ik ;).

Bekijk het boek hier