Het belang van de onderwijsassistent

Het belang van de onderwijsassistent

(Door Suzanne) Direct na de vakantie startte ik met 30 kleuters, een grote groep dus. 
Hoe ga ik zorgen dat die 30 kinderen allemaal de aandacht krijgen die ze verdienen? Met de hulp van een onderwijsassistent!

Het belang van de onderwijsassistent

Grote groep

De eerste maandag na de vakantie kijken 30 paar ogen me vol verwachting aan.
Dat de groep groot is mag duidelijk zijn. Het verschil in niveau ook.
Van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong, tot kleuters waarvoor zware ondersteuning is toegekend.
Ze mogen er allemaal zijn en ik wil ze allemaal verder helpen in hun ontwikkeling.
Omdat de kleutergroepen, we hebben er twee, groot zijn, is er bij ons op school voor gekozen om de onderwijsassistenten zoveel mogelijk in de kleutergroepen in te zetten. Niet alle scholen hebben de luxe van een onderwijsassistent helaas. Wij hebben er inmiddels twee, die samen een fulltime baan vormen. Er is dus altijd een onderwijsassistent aanwezig.

Lees ook: GROTE KLEUTERGROEPEN; HOE ZORG JE DAT JE IEDER KIND BLIJFT ZIEN?
 

Inzet in de groep

We verdelen de tijd van de onderwijsassistent over twee groepen én kinderen met zware ondersteuning. In de praktijk houdt dat in dat de assistenten vanaf 9.30 uur tot het einde van de dag in de kleutergroepen zijn.
Op de momenten dat we speelwerkuur op het rooster hebben staan, geef ik een deel van de groep aan de onderwijsassistent mee. Zij werkt dan bijvoorbeeld in de kleine groep aan woordenschat of geeft pre-teaching aan de kinderen die dat nodig hebben. Ik heb de rest van de groep en kan ook gerichter instructie geven en op niveau werken.
Werken op niveau
Ik verdeel de groep zo dat ik de ene keer de sterke leerlingen heb en die meer uitdaging kan bieden en de andere keer juist de zwakkere leerlingen. Op die manier zie ik op een dag alle leerlingen, omdat we twee maal speelwerkuur hebben en ik de samenstelling in de middag dus omwissel.
Ondertussen is de onderwijsassistente bezig met verlengde instructie in een klein groepje of werkt ze verder aan de verdiepende opdrachten met de excellente leerlingen.
Zonder de hulp van de onderwijsassistente had ik maar een deel van de kinderen op hun niveau kunnen lesgeven.

Extra aandacht

De onderwijsassistenten zijn voor de kinderen net zo goed meester of juf als dat ik dat ben. Ze kunnen hun verhaal ook kwijt en met 30 kleuters die allemaal hun verhaal willen vertellen is een extra paar oren erg welkom.
Omdat we de groep in tweeën splitsen is er meer rust en tijd om naar de kinderen te luisteren. Zo voelt ieder kind zich ook gehoord.

Een andere kijk

Als leerkracht doe ik mijn best om ieder kind zo goed mogelijk in beeld te hebben. Wie heeft er extra uitdaging nodig? Met welke kinderen moet ik nog eens extra de cijfers oefenen? Wie heeft met wat gewerkt en hoe ging dat?
Hoe ik het ook probeer, ik kan helaas echt niet alles zien op een dag. Gelukkig ziet de onderwijsassistent ook heel veel. En een nieuwe kijk op kinderen brengt ook weer andere inzichten. Samen naar kinderen kijken levert zoveel meer op!

Conclusie

Zonder onderwijsassistenten zou ik mijn leerlingen niet het aanbod kunnen geven dat ze nodig hebben. Daarnaast nemen ze veel praktische dingen uit handen, waardoor de werkdruk verlaagd wordt.
Ik ben me er van bewust dat helaas niet iedere kleuterleerkracht samen mag werken met een onderwijsassistent.
Maar laat dit blog dan ieder geval een eerbetoon zijn aan al die onderwijsassistenten die, met net zoveel passie en liefde als de leerkracht, voor de leerlingen klaar staan en het passend onderwijs net iets passender maken!
Uitgelichte foto: Shutterstock

BewarenBewarenBewarenBewaren