Het lelijke lerarentekort

Het lelijke lerarentekort

Lentekriebels, “hallo allemaal” i.p.v. hallo jongens en meiden, de kranten (en social media) staan er bol van. Maar het leidt de aandacht af van waar het eigenlijk over zou moeten gaan: het lelijke lerarentekort.

Code gifgroen lavarood, paars-zwart

Het is geen code rood meer, maar giftig groen, van lava druipend rood, paars en zwart. Het lerarentekort is een gapend gat waar we tegenaan kijken met zijn allen. Wij leraren doen ons uiterste best om niet in dat ravijn te vallen, maar overeind te blijven staan. Ik sta er eerlijk is eerlijk al met één been in, want invaller en eigen bedrijf. Maar ik wil er niet in pleuren. Het is te veel, te groot en het zuigt mensen op.

Cijfers?

Een aantal cijfers hebben we: long covid: onderwijs koploper op WIA-aanvragen. Het langdurig ziekteverzuim neemt toe. Stille reserve, dus de mensen die een diploma hebben voor het onderwijs, maar er om allerlei redenen niet werken: 31.000 personen! Wat hun redenen zijn? Geen idee…

In 2019 ontvingen 11.000 mensen in het primair onderwijs een ww-uitkering en ik citeer uit Stille reserve in de WW: “WW’ers noemen kleinere klassen, minder administratie en het verlagen van de werkdruk als voorwaarde voor re-integratie. Ook noemt men het werken als invalkracht als concrete oplossing om weer te gaan werken, vanwege de lagere werkdruk en administratieve last bij invalwerk.”

Hoeveelheid onbevoegden voor de klas? Dus de werkelijke tekorten aan leraren? Geen idee, aldus Mohammed Guellaï al in 2021! Ik denk dat iedereen, inclusief ouders zich een rolberoerte schrikken als ze horen hoe vaak hun kinderen “opgevangen worden” door een onbevoegde.

Burn-out in onderwijs: een enorm probleem, waar de laatste cijfers ook van 2019 zijn. Er wordt treurig weinig over gesproken. Hoe zit dat nu met de cijfers? Ik verwacht eigenlijk niet veel verandering in het percentage, wellicht ligt het wel hoger, zeker met long covid erbij.
25% in 2019! “Maar Maike, is dat dan het percentage in het ziekteverzuim? Dus 25% van alle ziekteverzuim is gelinkt aan burn-out?”
NEE! 25% van alle leraren in Nederland kampt met burn-out klachten met vaak langdurige uitval tot gevolg.

Ik zie de gevolgen wekelijks als invaller. Ook hier raken de reserves op. Ik word nu praktisch elke week ingezet door mijn eigen stichting en altijd wordt gevraagd of ik nog een gaatje heb. Die heb ik niet, omdat ik een bedrijf run. Maar zoals ik al in EenVandaag zei: met kleinere klassen, minder administratie en werkdruk zou ik misschien óók meer voor de klas staan.

De relaxte leraar

En ik doe mijn best hè?! Ik schrijf over hoe je beter voor jezelf kunt zorgen als leraar. Mijn nieuwe boek komt bijna uit en je kunt naar de boekpresentatie.

De relaxte leraar

Maar we hebben ook anderen nodig

Het is niet zo moeilijk hè?! Dus als we kleinere klassen maken met minder administratie, dan komen er meer bevoegde mensen terug?

Een rol voor het ministerie dus. Maar ook voor schoolbesturen en directeuren. Minder administratieve rompslomp, gewoon goed onderwijs geven en kinderen laten floreren in kleinere klassen. Geef ons het vak terug en ook wij zullen floreren. Laat de kranten daarover schrijven!