Met Scratch kun je de kinderen leren programmeren door ze zelf een game te laten maken. Het is gratis en heel makkelijk te gebruiken. 

Scratch

Op de gratis website Scratch kunnen de kinderen leren programmeren. Ze maken een project en stellen alles hierop zelf in, zoals de achtergrond, het poppetje (script), geluiden en bewegingen. Zo maken ze een game, een animatie, een verhaal of een simulatie. De kinderen zijn heel vrij in de tool en kunnen zelf een wereld bouwen.

21th century skills

Het past dus heel goed binnen de 21th century skills: kinderen leren logisch nadenken en hun creativiteit en hun doorzettingsvermogen wordt bevorderd. Ook wordt programmeren in onze maatschappij steeds belangrijker, zo komen er steeds meer machines die goed ingesteld moeten worden.

Scratch

Voor welke leeftijd?

Scratch is geschikt voor kinderen die kunnen lezen. Je moet alles instellen met tekst, dus geschikt vanaf ongeveer zeven jaar.

Hoe begin je met Scratch?

Hoe begin je met Scratch?

Op de website kun je inloggen of meteen beginnen met een project. Er is een snelle handleiding op de site waar je de eerste stappen leert. Je ziet hoe je scripts (de poppetjes) kunt veranderen, hoe je geluiden en achtergronden toevoegt en hoe je het project kunt delen. Zo weet je de beginselen van het programma en kun je aan de slag.

Boek Programmeren met Scratch

Leren programmeren met

Met het boek Programmeren met Scratch ga je meer de diepte in. Je leert precies hoe je kunt starten en hoe je je eerste Scratch spel kunt maken. Je wordt stap voor stap aan de hand mee genomen om je eigen wereld te kunnen bouwen.
Het leent zich er ideaal voor om kinderen zelfstandig mee aan het werk te zetten.

Op de site vind je extra bestanden en een docentenhandleiding.

Samen met de ICT stagiair

Je kunt het boek met programma inzetten in de bovenbouw als de kinderen hun werk klaar hebben of tijdens de computerles in het computerlokaal. Bij mijn vorige school liet ik bijvoorbeeld een groepje kinderen uit groep 6 samen met de ICT stagiair een Scratch game bouwen. Dit boek kun je ze er dan goed bij laten gebruiken.

Leren programmeren met Scratch

Wat leer je in het boek?

Alles van Scratch wordt uitgelegd, zo ook het speelveld met de coordinaten X en Y. Scratch is dus ook een wiskundig programma. Verder ontdek je alle mogelijkheden van Scratch. Je leert zelf spellen ontwerpen, compleet met zelfgetekende figuren en grafische effecten. Je leert ook rekenkundige handelingen uitvoeren. Je zou dus een aantal rekenlessen van de methode in de bovenbouw kunnen vervangen met lessen uit dit boek.

Ik vind het boek een aanvulling op het bestaande lesmateriaal en zou het dus zeker in de (bovenbouw)klas willen gebruiken.

Bestel het boek op Visual Steps. 

Game bouwen

Pokemon game Scratch

Als je het boek door hebt gewerkt, kun je ook zelf een Pokemon game bouwen ;). Op de site van Scratch staan allerlei projecten die je kunt bekijken en spelen voor inspiratie.

Kijk ook eens op de website van Codekinderen voor onder andere de gratis leskaarten om Scratch aan te kunnen bieden in de klas.

Banner gesponsord blog