Werken in leerteams

Hoogbegaafd: Hoe mijn dochter veranderde nadat ze mocht versnellen

(Door Karlien) De ontwikkeling van mijn dochter ging wat sneller dan bij de meeste kinderen, ze is hoogbegaafd. Hierover zal ik in een andere blog meer vertellen. Hoe mijn dochter veranderde nadat ze mocht versnellen

Boos

Met 3,5 jaar ging zij super enthousiast naar school. Maar op school kwam zij over als een onzeker meisje, een heel stil kind. Thuis is ze niet stil, absoluut niet. De laatste maanden kwam zij steeds vaker boos, moe en verdrietig uit school. Toen besloot ik dat er iets moest gebeuren. Een IQ-test had niet zoveel zin, dat ze hoogbegaafd is was duidelijk. Wij hebben haar daarom didactisch laten onderzoeken bij een expert. Een expert weet wat er speelt bij hoogbegaafde kinderen die onderpresteren.

Lees ook: HIJ IS ‘GEWOON HOOGBEGAAFD’

Versnellen

Wij brachten onze dochter naar de expert en na twee minuten werd verzocht of wij op de gang wilden wachten. Een beetje onzeker lieten wij ons kind achter: we vroegen ons af wanneer ze huilend naar buiten zou rennen. Een uur later werden we opgehaald, het ging blijkbaar erg goed. Toen we onze dochter weer zagen, zagen we een totaal ander kind. Ze zat rechtop, had veel praatjes en had in dat uur erg veel gedaan. Het advies was daarom dat onze dochter direct zou versnellen naar groep 3. Sinds de meivakantie zit zij in groep 2/3 en ze loopt mee in groep 4. En dat bracht nogal wat positieve veranderingen mee!

Lees ook: KINDEREN MET EEN VOORSPRONG HEBBEN ÓÓK EXTRA AANDACHT NODIG

Hoe mijn dochter veranderde nadat ze mocht versnellen

De eerste verandering is dat onze kleuter veel blijer is. Ze gaat enthousiast naar school en komt energiek thuis. Dit was eerder wel anders: ze wilde niet naar school en kwam boos en moe thuis.

De tweede verandering is dat zij weer wil leren. Ze zat vast in groep 1: tussen kinderen die haar niet begrijpen en zij probeerde heel hard om zich aan te passen. Nu heeft ze een iPad en kan ze rekenen en lezen op haar niveau. Ook zijn de kinderen ouder en die kunnen al wat meer. Daardoor kan ze zich meer spiegelen.

De derde verandering is dat zij steeds minder onzeker wordt. Als je je de hele dag moet aanpassen, en je voelt dat je anders bent, dan zit je op een gegeven moment minder goed in je vel. Nu ze gezien wordt zoals ze is, bloeit ze langzamerhand weer.

De vierde verandering is dat zij ontzettend makkelijk contact legt. Nu ze zich weer beter voelt legt ze het ene contact na het andere. Waar ze eerder boos en vermoeid was, staat ze nu weer open om de wereld te ontdekken! Op school speelt ze als de school uit is nog met kinderen voordat ze naar huis wil, er vragen kinderen aan mij of ze bij ons mogen spelen en ook bij ons in de buurt maakt ze heel makkelijk vriendjes.

De vijfde verandering, die ik wel lastig vind, is dat ze heel autonoom wordt. Hoogbegaafde kinderen zijn vaak autonoom en hoe begaafder je kind is, hoe sterker die eigenschap wordt. Waar mijn dochter een paar weken geleden nog in mijn buurt bleef, ben ik haar nu regelmatig kwijt. Ze is de wereld echt aan het ontdekken. We moeten daarom goede afspraken met haar maken waarin ze wel kan ontdekken maar toch binnen onze grenzen blijft.

De zesde verandering is dat ze ‘s avonds niet moe is. Onlangs was haar grote nicht blijven logeren. Na een lange schooldag, daarna een veel te korte nacht met haar grote nicht en toen een feest dat tot in de avond duurde had ze nog energie over.

Lees ook: PASSEND ONDERWIJS DAT ÉCHT PAST!

Uitgelichte foto: Shutterstock