Hoeken in de peuterspeelzaal: de ministad

Hoeken in de peuterspeelzaal: de ministad

(Door Yvonne) Op onze peuterspeelzaal hebben wij verschillende hoeken: de bibliotheek, het atelier, de bouwplaats, de ministad, het huis en de ontdekhoek. Vandaag vertel ik over de ministad.

Een van de hoeken op onze peuterspeelzaal is ministad. Ministad wordt gebruikt in de VVE methode ‘Kaleidoscoop’. In ministad vind je puzzels, ontwikkelingsmateriaal en klein materiaal als: poppetjes, autootjes, etc. Ik geef 5 tips over het gebruik van materialen in ministad.

1. Maar gebruik van labels om de kinderen zelfstandig te laten opruimen

Deze tip hoort eigenlijk bij alle hoeken thuis. Maak een foto van het materiaal in een bak of op een plank en maak van de foto in bijvoorbeeld Word een afbeelding met de naam van het materiaal eronder. Print dit uit en plak het met boeklon (zelfklevend kaftplastic) op de bak of op de plank. Hierdoor is het voor de peuters duidelijk waar het materiaal opgeruimd moet worden als ze klaar zijn met spelen. Onze kast is niet heel geschikt voor labels, dus hebben wij gebruik gemaakt van kleuren en symbolen om te laten zien waar iets opgeruimd moet worden.

Hoeken in de peuterspeelzaal: de ministad

2. Puzzels

Wij houden onze collectie puzzels klein. We hebben in een andere kast meer puzzels staan en wisselen zo nu en dan onze collectie in ministad. We hebben wat noppenpuzzels voor de jongste peuters en puzzels van 9 of 12 stukjes voor de oudsten. Voor de peuters die deze puzzels al heel goed kunnen, hebben we nog wat moeilijkere exemplaren apart gezet. Zet in ieder geval niet te veel puzzels in de kast. Dit nodigt uit tot puzzels uit de kast halen, maar er niet mee spelen.

3. 3+ materiaal

We hebben ontwikkelingsmateriaal dat erg geschikt is voor onze 3+ groep. Als peuters 3 worden, mogen ze een of twee dagdelen in de middag naar onze 3+ groep komen. Als materiaal in deze kast kun je denken aan: kralenplanken, wat hoort bij elkaar, 3 stappen verhaal, voelschijfjes, tel-spelletjes. Dit materiaal staat in een apart kastje, maar mag natuurlijk ook gebruikt worden door onze 2-jarigen die al iets meer kunnen.

Lees ook: HOEKEN IN DE PEUTERSPEELZAAL: DE BOUWPLAATS

4. Zelfgemaakt materiaal

Je vindt zoveel leuke ideeën op Facebook, Facebookgroepen en Pinterest dat je zelf ook goed aan de slag kunt met het maken van leuk materiaal. Wij hebben bijvoorbeeld 2 dienbladen met vakjes in gebruik, zodat de peuters kunnen sorteren. Ook hebben we naast het gebruikelijke Hamertje-Tik zelf een hamerspel gemaakt met stukken ‘plastic’ piepschuim en golf-tees.

5. Maak ontdekbakken

Het materiaal in deze bakken heeft te maken met de sleutelervaringen (ontwikkelgebieden) van de methode Kaleidoscoop waarvan er elke week één centraal staat bij ons. Voor elk van die sleutelervaringen hebben we een bak gemaakt met materiaal om peuters zelf te laten ontdekken. Een voorbeeld is de ontdekbak die hoort bij ‘Hoeveelheid’. Hierin zitten bijv. dobbelstenen, boeken over tellen, etc.

In de bak van ‘Beweging’ zitten vooral spullen voor de fijne motoriek: kleine spelletjes met balletjes, tolletjes, etc. Zo wisselen we elke week van ontdekbak en kunnen de kinderen elke week een andere bak ‘ontdekken’.

Hoeken in de peuterspeelzaal: de ministad

Lees ook: ONTDEKKEND LEREN MET PEUTERS: DOPPEN EN DEKSELS