Hoera, herfstvakantie!

Onze herfstvakantie is al (bijna) ten einde en voor velen zal hij vanmiddag starten. Die eerste vakantie in het schooljaar is er één waar veel leerkrachten naar uitkijken, Brenda (leerkracht VSO) ook. De opstart van het nieuwe schooljaar is altijd enorm intensief, en dan zijn we wel toe aan een weekje rust! Maar waar heeft ze het dan zo druk mee gehad deze eerste periode?

Nieuwe leerling

Allereerst heb ik een nieuwe leerling in de groep. En dat zorgt voor veel onrust. Wij moeten aan hem wennen, we moeten zijn gedrag ‘leren lezen’ en andersom moet hij uiteraard ook aan ons wennen. Nieuwe klasgenoten (daar gaat m’n ‘chemie’) een nieuw gebouw, al die nieuwe juffen en de praktijkvakken (tuin, techniek, schoonmaak, koken).

Nieuwe plannen

Ook staat de eerste periode in het teken van nieuwe plannen. Wij zijn opgestart met groepsplannen in Logos, dat is een leerlingvolgsysteem. Groepsplannen gebaseerd op de leeftijd, het iq en het uitstroomniveau. Logos genereert op basis van het OPP (onderwijs perspectief plan) de plannen. Een kritische blik is altijd noodzakelijk, want sommige doelen zijn niet passend of haalbaar. Een hele puzzel dus! En het totaalplaatje vormt een datamuur, een leerbrengstoverzicht. Mét kleurcodes, want we houden wel van een snel overzicht.

Welke plannen er zijn? Niet alleen rekenen, maar ook mondelinge taal, schriftelijke taal, mens & maatschappij, leren leren, sociaal emotionele vorming, arbeid & dagbesteding. Nieuwsgierig naar de doelen waarmee we werken? Neem eens een kijkje op de site van de CED ,hier zijn de ZML leerlijnen voor het VSO te vinden!

Schoolpsycholoog en IB

Uiteraard moest je er eerst voor zorgen dat die OPP’s in het systeem stonden. Dat doen we met onze schoolpsycholoog.
Intussen is zij ook al op klassenbezoek geweest ter observatie van de nieuwe knul. Komt de IB’er na de vakantie (niet vergeten een lesvoorbereiding te mailen) een kijkje nemen om te zien hoe we in de structuurgroep omgaan met het DIM. Leerpunten die uit het gesprek komen moeten we weer verwerken in een mini-pop.

Stage leerling

Ook ben ik druk in gesprek geweest met onze stagecoördinator om een passende stageplek te vinden voor één van m’n 18+ leerlingen. Maandag a.s. zal ze starten voor 1 dag in de week!
Dit alles gebeurt natuurlijk ‘gewoon’ even erbij. Het is onderdeel van je werk en dat doen wij leerkrachten met liefde en plezier.

Studie

Naast m’n werk ben ik ook begonnen aan een nieuwe studie; de Master Educational Needs. Superleuk en interssant maar erg belastend i.v.m. de vele uren die erin gaan zitten. De studiebelasting is ongeveer 20 uur in de week en ik ga 1 avond vanuit m’n werk naar school. Samen met een collega, dus gezellig en wel zo handig! Na de vakantie krijg ik op woensdagen studieverlof en mag ik thuis aan het werk, heel fijn natuurlijk!

Vakantie

Nou, het is weer een heel verhaal geworden, haha. Intussen rijden wij terug van een weekje Landal, en sluit ik mijn vakantie af met veeeeeel opruimen, wassen en zondag op school aan het werk voor de studie.
Voor wie de vakantie vanmiddag begint; doe wat leuks, ontspan, geniet van de mensen om je heen. De week is zo voorbij!

Liefs Brenda