Komt je kleuter thuis met de vraag: “hoeveel klappen is dit woord?”, dan komt dat van school. Maar waarom leren kleuters dat? Wat leren ze ermee en kun je dit thuis ook stimuleren? 

Na een dagje zwembad vroeg onze zoon tijdens het eten: ‘Hoeveel klappen is glijbaan?”. Ik kan me voorstellen dat je geen idee hebt wat je kind dan bedoelt, dat leg ik dus graag uit.

Wat leert je kind in de kleuterklas?

In de kleuterklas leert je kind veel taal. Niet alleen mooie lange zinnen maken, maar onder andere ook klanken, letters en rijmen. Alles ter voorbereiding op groep 3.

Lees ook: DIT LEERT JE KIND ALS KLEUTER

Hoeveel klappen is dit woord?

In veel kleuterklassen worden ook woorden in woordstukken geklapt. Dit is een voorbereiding op het kunnen benoemen van de lettergrepen van woorden. Glijbaan is in dit geval glij-baan. Zwembad wordt zwem-bad en meer blijft meer. De kinderen klappen de verschillende lettergrepen; glij is dus een klap en baan is ook een klap in de hand. Het is geen applaus, maar het blijft bij een klap ;).

Hoeveel klappen is dit woord? Over lettergrepen klappen.

Verwarrend met de klanken

In mijn eigen praktijk als kleuterleerkracht merkte ik altijd al dat kinderen het klappen heel verwarrend vonden. Ze leren namelijk ook hakken en plakken waar ik in een later artikel op terug zal komen. In het kort gezegd leren ze woorden opdelen in klanken. Zwem is dan dus z-w-e-m en glijbaan maar liefst g-l-ij-b-aa-n. Meestal begin je dan ook met korte woorden, zoals b-oo-m. Let op, de klanken spreek je uit zoals je ze leest, niet als afzonderlijke (alfabet)letters dus. 

Lees ook het blog over de klanken dat ik voor Mamaliefde schreef

Op het moment dat we woordstukken klapten in de klas, probeerden de kinderen vaak de woorden te hakken. Elke klap werd dus een afzonderlijke klank. Ik merk dat mijn zoontje dat ook doet, dus heb ik hem het verschil proberen uit te leggen. Glijbaan is dus niet g-l-ij-b-aa-n met klappen, maar glij-baan. Voor het hakken gebruik ik mijn handen bij elkaar en ‘hak’ ik met mijn handen een klank van boven naar beneden. Dit altijd in de leesrichting van het woord.

Onderzoek

Uit onderzoek blijkt dan ook dat het klappen van woorden (de lettergrepen dus) niet bijdraagt aan het leren lezen. Hakken en plakken van de klanken daarentegen juist wel!

Thuis stimuleren

Je kunt de klanken onderscheiden oefenen door in voorleesboeken korte woorden zelf te hakken. Je kunt het woord dan ook zo nu en dan laten zien, zodat je kind ontdekt hoe woorden eruit zien met de verschillende letters. Hak woorden zoals m-e-s, b-oo-m en t-a-k. Als het je kind goed lukt, kun je het ook vragen zelf een woord te hakken wat jij dan als ouder aan elkaar plakt.

Komt je kind toch thuis met de vraag: hoeveel klappen is dit woord? Dan kun je dat natuurlijk wel samen doen, maar leg ook vooral het verschil nog eens uit tussen klappen en hakken en plakken. Je kunt het klappen wat mij betreft ook gewoon lettergrepen noemen, dat maakt het wat duidelijker. En ga dan weer verder met hakken en plakken, of met de orde van de dag ;).

Lees ook: THUIS LEREN: 25 LEERMOMENTEN TIJDENS HET ETEN

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren