Hugo – Een vreselijk eng beest? is voor de kinderboekenweek 2018 gekozen tot een van de kerntitels voor groep 3 en 4. De komende weken werken wij in groep 3 met dit boek. In dit blog vind je tips en ideeën bij deze kerntitel.

Hugo – Een vreselijk eng beest? kerntitel kinderboekenweek

Kerntitels worden ieder jaar gekozen door het CPNB, de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. Dit jaar is het boek Hugo – Een vreselijk eng beest? een van de kerntitels voor groep 3 en 4.
Het verhaal gaat over Hugo de krokodil, die heel graag vriendjes wil maken, maar alle dieren zijn bang voor hem. Hugo bedenkt een plan om vrienden te maken, maar dat gaat nog niet zo makkelijk.

Preteachen en voorlezen

Om het verhaal van Hugo goed te kunnen begrijpen, neem ik voor het voorlezen een aantal moeilijke woorden door met de taalzwakkere kinderen.
Een aantal moeilijke begrippen voor taalzwakkere kinderen zijn jaloers, gemeen, eng en eenzaam. Voordat ik het verhaal ga voorlezen, speel ik deze begrippen uit in de kleine groep. Een kort verhaaltje met bijvoorbeeld twee handpoppen laat de kinderen zien wat een gevoel zoals jaloezie betekent.

Voorlezen

Na het preteachen van de moeilijke woorden, lees ik het boek voor. Doordat ik het boek nu zelf voorlees, neem ik de kinderen mee in het verhaal. Ik kan het voorlezen af en toe onderbreken om iets te verduidelijken, maar ik wil het verhaal niet onderbreken.
Het gaat in dit stukje om de verhaalbeleving van de kinderen.

Hugo - Een vreselijk eng beest?

Interactief voorlezen

Wanneer ik het boek voor de tweede keer voorlees, doe ik dat wel interactief. Ik onderbreek het verhaal nu om vragen te stellen aan de kinderen.
Ik gebruik de taxonomie van Bloom, waarmee ik vragen op verschillende niveaus stel.
De kinderen weten hoe het verhaal gaat, maar door de vragen die ik stel gaan we daar dieper op in.

Knapmiddagen

Op onze school werken we met meervoudige intelligenties die we ook inzetten bij het boek van Hugo. Dat doen we door het organiseren van knapmiddagen.
In totaal zijn er 5 knapmiddagen, waarin we steeds vijf intelligenties centraal hebben staan. De kinderen van beide groepen 3 worden verdeeld in vijf groepjes en iedere middag werken zij aan één van de knapopdrachten.
Ook zonder het werken met meervoudige intelligenties kun je de opdrachten die wij hebben bedacht gebruiken bij de kerntitel Hugo – Een vreselijk eng beest?

Taal

De taalopdracht die wij in de groep geven, bestaat uit twee delen. Voor het eerste deel van de opdracht heb je de platen uit het boek nodig. De kinderen gaan die platen namelijk op de juiste volgorde leggen en vertellen vervolgens in hun eigen woorden het verhaal na.
Voor het tweede deel heb je het spel “Krokodil met kiespijn” nodig. We hebben alle woordjes die we hebben geleerd in kern start en kern 1 en een deel van de woordjes van kern 2 op kaartjes gezet. Om de beurt pakken de kinderen een kaartje en lezen het woordje dat erop staat.
Als ze het goed hebben gelezen, mogen ze een tand van de krokodil indrukken.

Rekenen

Voor het rekenen hebben we vouwblaadjes, een gekleurd A4-tje, scharen en lijm nodig. We gaan namelijk een krokodil maken van 16 vierkantjes.
De kinderen vouwen zelf 16 vierkantjes en knippen die dan los. Ze gebruiken de vierkantjes om het patroon van de krokodil na te maken.
Je kunt op pinterest verschillende krokodillen van vierkantjes vinden. Je kunt ook verschillende kleuren gebruiken voor je krokodil.

Handvaardigheid

Met kosteloos materiaal kun je de mooiste krokodillen knutselen. We laten de kinderen zelf kiezen waarvan zij hun eigen Hugo willen maken.
Denk bijvoorbeeld aan eierdozen, keukenrollen, wc-rollen, enz.
Ook hiervan zijn vele voorbeelden te vinden op internet.

Wereldverkenning

Deze opdracht sluit aan bij de naturalistische intelligentie, ofwel natuurknap.
In het boek van Hugo komen een heleboel dieren voor. De kinderen gaan met behulp van boeken op zoek naar de verschillende huisjes van de dieren.
Ze zoeken de juiste dieren bij het juiste huisje.

Samenwerken

Samenknap past natuurlijk perfect bij thema vriendschap. Bij deze opdracht gaat het om het samenwerken en samen spelen in een groepje.
De kinderen kiezen samen een gezelschapsspel uit en gaan dat spelen. Een leuke opdracht waarbij veel dingen aan bod komen, zoals luisteren naar elkaar, op je beurt wachten en je aan de spelregels houden.

Heb jij nog leuke tips en ideeën? Laat het weten in de reacties!

Koop het boek in de boekhandel of hier.