Door Willemijn. In het schooljaar 2017-2018 heb ik lesgegeven in groep 3/4. Ik heb het hele jaar door gestoeid met de inrichting groep 3/4 van het lokaal. Ik zal mijn bevindingen met jullie delen en geef hierbij tips.

Tafels in groepjes

Om kinderen makkelijk te kunnen laten samenwerken, staan de tafels bij mij altijd in groepjes bij de inrichting groep 3/4. Dit heeft voordelen, maar ook nadelen. Het samenwerken is een voordeel, maar kan ook een nadeel worden. Wanneer jij wilt dat de kinderen stil en rustig werken en de kinderen liever samen werken.

Ik heb geëxperimenteerd met groep 3 en 4 door elkaar en groep 3 en 4 gescheiden per groepje. Het scheiden van groep 3 en 4 bij het lokaal inrichten is mij het beste bevallen. Tijdens het werken, vond ik dit makkelijker en waren de kinderen minder snel afgeleid door andere kinderen. Ik moet zeggen dat ik ook activiteiten heb uitgevoerd waarbij groep 3 en 4 wel samen moesten werken. Denk dus er over na wat jij prettiger vind en experimenteer er ook mee!

Ruimte om te spelen

Begin groep 3 zijn de kinderen nog heel erg bezig met spelen. Ik heb ook in het begin dagelijks gespeeld. Wat groep 4 geen probleem vond. Ruimte om te spelen in de vorm van ruimte op de grond, het gebruik van kleedjes en tafels die groot genoeg zijn om bijvoorbeeld op te spelen met klei. Zeker na de herfstvakantie heb ik dit spelen afgebouwd en na de kerstvakantie hebben we eigenlijk 2 vaste momenten in de week om vrij te spelen.

Naast de ruimte voor het spelen, moet de kast waarin de speelmaterialen staan, overzichtelijk zijn. Dit kan bijvoorbeeld door een foto op te hangen van de opgeruimde kast, maar dit hoeft niet per se. Zorg dat er meer ruimte is dan materiaal en wissel bijvoorbeeld spellen af. Dominostenen, puzzels en LEGO bleven het hele schooljaar favoriet. De K’nex heb ik na een paar maanden opgeruimd en ingeruild voor de puzzels.

Ruimte om tentoon te stellen

Kinderen willen graag bewaren wat ze hebben gemaakt. Ik had een aantal plekken op kasten vrij gehouden zodat de kinderen daar hun kralenplank of LEGO tijdelijk konden showen. Dit bleef dan 2 dagen staan en dan ging het weer de kast in.

Naast het tentoonstellen van speelgoed, heb ik ook twee grote prikborden in de klas. Hierop hangen wij dingen van IPC, maar ook dingen rondom Sinterklaas en kerst hingen hier. Het raam naar de gang toe, hing ik ook vol met werkjes of bijvoorbeeld een splitshuis, zodat ouders niet aan het einde van de dag de hele tijd naar mij konden gluren en de kinderen minder makkelijk naar de gang.

Leeshoek

Een heel belangrijke plek in het klaslokaal bij de inrichting groep 3/4, vind ik de leeshoek! Wij hebben in elke klas een zitzak om op te lezen en een houten bankje waar je op kunt zitten of onder kunt liggen. Dit jaar heb ik de leeshoek aangevuld met een aantal kussens en een kleedje. Door de boekenkast en het bankje heb ik echt een hoek gecreëerd, kinderen konden zich daar afzonderen om te lezen of als ze even tot rust wilde komen zonder boek.

In de leeshoek had ik natuurlijk leesboeken, maar ook een aantal tijdschriften. Ik kreeg een stapel Donald Duck Junior, echt een aanrader voor groep 3/4! En een stapel ARTIS tijdschriften, waarbij de kinderen heerlijk plaatjes konden kijken. Naast leesboeken en tijdschriften, hadden we ook prentenboeken en informatieboeken.

Lees ook: 10 GROEPSVORMENDE ACTIVITEITEN

Werkplekken

De kinderen hadden allemaal een eigen stoel en tafel, maar ook heb ik gezorgd voor extra werkplekken. Deze plekken werden gebruikt om alleen te werken, of juist om samen te werken. Wat ze vooral heel fijn vonden, was dat ze zich even konden afzonderen van de groepjes.

Ik heb deze plekken ook gebruikt als een soort ‘strafplek’. Wanneer kinderen in mijn ogen beter op een andere plek konden zitten, om wat voor reden dan ook, dan kon ik ze makkelijk even afzonderen van de rest van de klas. Deze werkplekken had ik voor in de klas en achter in de klas.

Instructietafel

Het hebben van een instructietafel bij inrichting groep 3/4, lijkt soms wel vanzelfsprekend. Maar dat is het niet! Denk goed na of je de tafel gaat gebruiken en wanneer je dat gaat doen. Ik zou de instructietafel sowieso vlak bij je bord zetten, zodat je die kunt gebruiken tijdens de instructie.

Dit schooljaar heb ik mijn instructietafel weinig gebruikt voor instructie, maar juist voor andere doeleinden. Meestal ging ik er aan werken samen met een kind (individuele instructie) of ging een klein groepje kinderen daaraan samen werken. Ook gebruikte ik de instructietafel om tijdens de inloop materiaal op te leggen wat de kinderen mochten pakken voor tijdens de inloop. De instructietafel is ook veel als werkplek gebruikt, zoals in de alinea hiervoor is beschreven.

Bureau

Denk na over je bureau, neem je überhaupt een bureau? Waar zet je deze dan neer en hoe zet je die neer? Ik had eerst mijn bureau tegen de muur aan staan, zodat hij het minste ruimte in de klas innam. Nadeel was dat als ik iets op de computer moest aanklikken of even ging zitten, dat ik met mijn rug naar de hele klas zat. Op advies van mijn coach, heb ik het bureau een kwartslag gedraaid en kon ik alle kinderen zien als ik eraan zat of iets op de computer moest aanklikken.

Hoeken

Veel leerkrachten willen ook graag werken met hoeken in groep 3/4. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, op mijn leeshoek na. Ik had zelf graag een winkelhoek gehad willen hebben, waar kinderen lekker met geld aan de slag konden gaan. Helaas had ik hier geen ruimte meer voor, en geen tafel. Het geven van onderwijs bestaat uit het maken van veel keuzes… 😉 Als je de ruimte hebt, zou je die zeker kunnen inzetten voor verschillende hoeken!

Het is uiteindelijk een hele lijst geworden en ik hoop dat ik jullie er mee heb geholpen om na te denken over hoe je het gaan inrichten. Elk lokaal is anders en iedereen heeft ander materiaal. Succes!

Inrichting groep 3/4

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock