Door Suzanne. In mijn kleutergroep vind ik woordenschatonderwijs ontzettend belangrijk. We besteden veel aandacht aan het leren van nieuwe woorden en hun betekenissen. Daarbij maak ik veel gebruik van interactieve praatplaten die ik op internet vind. Leuk om mee te werken, maar ook héél leuk om zelf een interactieve praatplaat te maken!

Interactieve praatplaat Ruimte

Een praatplaat is een prima uitgangspunt om met kleuters in gesprek te gaan. Wat zie je op de plaat? Wat is het? Wat kun je ermee? En zo zijn er nog vele vragen te bedenken.
Via een praatplaat laten kinderen snel zien wat ze al weten en wordt de voorkennis van de kinderen geactiveerd.
Wat is dan het verschil met een interactieve praatplaat? Wat de praatplaat interactief maakt, zijn de verschillende links die kinderen op de plaat aan kunnen klikken.

Bekijk hier de interactieve praatplaat Reis mee door de ruimte.

Hoe maak je zelf een interactieve praatplaat?

Om zelf een praatplaat te maken heb je in ieder geval 2 dingen nodig:

  1. Een afbeelding (vrij van auteursrechten).
  2. Een programma om de links in de afbeelding te koppelen.

Ik heb deze plaat gemaakt naar aanleiding van de Kinderboekenweek 2019. Op de website van Thinglink vind je een handig programma waar je gratis account voor aan kunt maken.

Thinglink is makkelijk in gebruik; je uploadt de afbeelding die je wilt gebruiken. Als je een bestaande afbeelding als praatplaat wilt gebruiken, houdt dan rekening met auteursrechten. Je mag namelijk niet zomaar elke afbeelding delen.
Vervolgens kun je content aan de plaat toevoegen door op ‘add tag’ te klikken. Vervolgens klik je op ‘add content from website’. Je kunt een icoontje kiezen voor je tag en zelfs een kleurtje. Wanneer je op ‘done’ klikt, verschijnt je icoontje op je praatplaat en kun je het zelf naar de juiste plek slepen.

Je bepaalt helemaal zelf hoeveel links je op je plaat zet en wat voor links je gebruikt. In de praatplaat van de ruimte heb ik niet teveel tags gemaakt, zodat je ook nog goed kunt zien wat er op de plaat zelf staat.

Hoe zet ik de plaat in?

Eerst heb ik de plaat in de grote kring laten zien. De kinderen kregen even denktijd om de plaat goed te bekijken. Vervolgens heb ik de kinderen in Tweepraat laten praten over wat er allemaal te zien was.
Ik heb bewust gekozen voor een niet al te drukke plaat, met duidelijke afbeeldingen. De kinderen zien direct verschillende onderdelen van de praatplaat.
Vervolgens hebben we benoemd wat we zagen en kwamen we tot de ontdekking dat er ook nog andere tekens op de plaat te zien zijn. Ik heb de verschillende symbolen uitgelegd en we hebben er een paar uitgeprobeerd.

Speelwerkuur

Tijdens het speelwerkuur kunnen de kinderen nu zelfstandig aan het werk met de praatplaat. Ik heb hem op de computers en de iPad klaargezet, zodat de kinderen direct kunnen beginnen.
Ze weten hoe het werkt, omdat we in de grote kring samen hebben gedaan.
Met een koptelefoon op ontdekken ze de verschillende onderdelen van de praatplaat:

  • filmpjes
  • liedjes
  • voorgelezen boeken
  • spelletjes

Verwerking

De computer of iPad met de praatplaat en de QR-kaarten van de Kinderboekenweek sluiten aan bij onze ontdek-de-ruimte-hoek. Naast de digitale middelen zijn er natuurlijk ook een heleboel boeken te vinden in deze hoek.
De kinderen krijgen van mij een “Reis mee door de ruimte-boek” om hun bevindingen in te ‘noteren’. Als ze iets hebben geleerd of ontdekt dan tekenen ze dat in hun boekje en schrijf ik er voor ze bij wat ze hebben getekend.
Op die manier hebben ze aan het einde van het thema hun eigen onderzoeksverslag gemaakt.

Bekijk hier de interactieve praatplaat Reis mee door de ruimte.