Je weet dat het toetsperiode is als je met klotsende oksels de boekjes uittelt, je op zoek moet naar potloden en gummen (zijn die krengen alweer kwijt?) en je de cijfers bij de verkeerde toets hebt ingevuld. Maar geen zorgen, je komt die toetsperiode echt wel door. keep-calm-je-komt-de-toetsperiode-wel-door

Je weet dat het toetsperiode is als

Je op vrijdagsmiddag met klotsende oksels boekjes uit aan het tellen bent. Want je bedenkt je natuurlijk pas als je net naar huis wilde gaan dat je die echt nog even klaar wil leggen voor maandag.

Je hele team zich ineens verdringt bij het kopieerapparaat. Het blijkt dat je toch weer wat boekjes moet kopiëren. Zal wel weer verkeerd zijn gegaan met de bestelling.

Je op maandag eerst op zoek moet naar nieuwe schrijfpotloden, want ineens hebben alle kinderen nog maar een stompje over. En die krengen zijn altijd op, dus moet je leuren bij je collega’s.

Je daarna ook nog eens op zoek moet naar gummen, want die zijn natuurlijk ook al kwijt. Gelukkig is er altijd wel een lieve leerling die nog wat extra bloemetjesgummen blijkt te bezitten. Ze leent ze maar wat graag uit (krijgt ze weer nieuwe). Dikke sticker voor haar!

Je de kinderen voor, na en het liefst ook tijdens de toets achter het behang plakt. Ze zijn druk, moe, of allebei.

Er tijdens de toets continu een potlood valt. Die kleuters willen toch serieus niet echt onder je rokje kijken hè? Waarom dan alleen tijdens de toets van die vallende ze-zijn-echt-zo-zwaar-niet-potloden.

Tijdens je digitale toets ineens het netwerk uitvalt. WUT??? WE ZIJN AAN HET TOETSEN! De kinderen bleken al bijna bij het einde te zijn en moeten nu (als alles weer werkt dan) weer helemaal opnieuw beginnen.

De kinderen niet goed naar je uitleg hebben geluisterd en toch hun antwoorden in het toetsboekje in plaats van het antwoordboekje hebben geschreven. Zucht.

Je braaf alles hebt nagekeken en ook al hebt ingevoerd in het leerlingvolgsysteem. Snelle jij. Totdat blijkt dat je de cijfertjes bij de verkeerde toets hebt ingevuld.

Na de potloden, de kinderen ook heel zwaar blijken te zijn. Na elke vraag hoor je een boem. Ja, weer een leerling op de grond.

Je op een dag wel drie klassen voor je neus hebt gehad. Tja, als er getoetst wordt, moet je ook wel eens een andere klas overnemen.

Je je klas ineens moet opsplitsen, omdat je niet genoeg tafeltjes voor het toetsen blijkt te hebben.

Je een streep door je planning kunt zetten, omdat dat toetsen veel meer tijd blijkt te kosten dan je had voorspelt.

Je bij deel 2 van de toets blijkt een kind bij deel 1 vergeten te zijn mee te nemen. Die kan dus nog helemaal niet mee doen met deel 1. Nogmaals: zucht.

De kinderen geen streep door hun werk willen zetten en je toch echt smeken om een gum. ‘Maar juf, ik mag toch niet krassen?’

Ineens iedereen ziek is. De kinderen, de leerkracht van de klas, de leerkracht die de toets zou afnemen en zelfs de directeur.

Heb je nog een aanvulling? Zet ‘m hieronder in een reactie.