Als blogger werd ik uitgenodigd om langs te komen (of eigenlijk won ik een kaartje) op de onderwijsdagen . De dagen waarop je inzicht krijgt in de trends en de ontwikkelingen voor ICT in het onderwijs. Wat heb ik gezien en wat neem ik mee de klas in. 

Kennisnet onderwijsdagen
Opening door Kennisnet

Technische ontwikkelingen gaan razendsnel is de eerste zin die ik opschreef tijdens de Keynote van Simone Walvisch (vice-voorzitter PO-raad). Zeker waar! Haar boodschap was daarbij: wees kritisch als school wat je ondertekent. De PO-raad maakt zich hard voor de privacy van de leerlingen.

Om bij te blijven bij de ontwikkelingen is er wel een sterke digitale snelweg nodig, glasvezel in de school bijvoorbeeld. Ik ben benieuwd wat er gebeurt met het convenant van de tweede kamer om de wifi binnen scholen te verbeteren.

Danny Mekic

Danny Mekic was de tweede spreker, een inspirerende jongeman die het nu al ver geschopt heeft. Zijn boodschap: Voor leerkrachten de uitdaging om leerlingen te leren zoeken naar wat ze leuk vinden om te doen.
Hij zou graag een onderwijssysteem zien waar de lijnen doorbroken worden. Altijd en overal de mogelijkheid tot de leerstof, geen grenzen meer tussen bijvoorbeeld middelbare scholen en de universiteit. En docenten die gekoppeld worden aan leerlingen die iets willen leren.
Een mooi beeld, maar hoe te organiseren?

Ontwikkelingen

Mijn eerste workshop was de Lightning talks. Korte pitches waardoor ik geinspireerd hoopte te raken in het gebruik van digitale middelen in de klas.

Michiel sprak over de MakerSchool in Utrecht. Zijn visie op leren: leren is iets maken dat mag bestaan in de wereld. De intrinsieke motivatie van leerlingen wordt vergroot doordat ze veel zelf mogen ontwikkelen en daarbij gebruik kunnen maken van nieuwe digitale middelen, zoals een 3D printer. Verankering van het leren krijg je door de leerlingen het vast te laten leggen en ze te laten vertellen wat ze hebben gedaan. De boodschap die de hele dag terug kwam: de vraag naar een openbare ruimte om te delen met elkaar. Zo heeft de Makerschool de school op woensdagmiddag open gesteld, zodat anderen kunnen kijken en in gesprek kan gaan met elkaar.

Dennis Hunink van Topografieindeklas.nl leerde me om zelf een antwoord te zoeken op een vraag die er ligt in de klas. Hoe kan ik het onderwijs beter maken? Er is een vraag, denk verder en creatief na over hoe je tot het antwoord kan komen.
Zijn boodschap: drink veel koffie met elkaar, ook met het bedrijfsleven en kom zo samen tot mooie oplossingen.

De vraag van Henk Makaske was: zorg voor een systeem waarin software niet meer via een distribiteur loopt, maar overal beschikbaar is.

Masterclass maker

In de masterclass Maker leerde ik over design thinking. We mochten vooral zelf veel doen, heel fijn na veel luisteren. Ik werkte in het groepje met Wieke (kermisjuf) en Tessa van Zadelhof, erg leuk om ze te ontmoeten! En we maakten een smaakveranderaar. Zo konden we groenten de smaak van vlees geven. Het concept was bedacht door een kind, wij mochten het uitvoeren.

Makey makey smaakveranderaar

De grote vraag aan een kind om een concept te bedenken: Wat wil je veranderen in de wereld?
Hier maken de kinderen een concept van en gaan vervolgens het uitwerken.

Lace

In de laatste keynote van de dag leerde ik over learning analytics door middel van train learning en balloon learning. Bij train learning weet je waar je naar toe gaat. Het is makkelijk te toetsen. Bij ballon learning werk je in projecten, je weet niet waar het naar toe gaat. Het proces is belangrijker.

De boodschap: Train learning moet blijven, maar de balloon learning mag vaker.

Kinderen hebben dat nodig om te leren werken in beroepen die nu nog niet bestaan.

Wat ik zelf mee neem de klas in na deze dag

Ik wil het lef hebben om nieuwe dingen te proberen in de klas. Bijvoorbeeld een device in de klas gaan gebruiken. Maar hiervoor moet ik goed kijken naar de vraag die er ligt. Wat wil ik in de klas?
Zelf iets nieuws bedenken en dat uitproberen, bevordert mijn eigen creatieve denken. Dit wil ik ook mee geven aan de leerlingen. Er is een probleem, probeer zelf een oplossing te bedenken. Wie heb je daarvoor nodig? Je hoeft niet alles zelf te doen.

Ik wil meer werken met de Bee-bot en hier op een balloon learning manier mee omgaan. Ik wil de leerlingen een opdracht geven en de bee-bot inzetten als tool om die opdracht of dat vraagstuk op te lossen.

Ik zoek naar manieren voor de kleuters in mijn klas om vast te leggen wat ze hebben gedaan en ze daarover te laten vertellen en elkaar te inspireren. Daar heb ik wat ideeen over die ik eerst in de klas wil uitproberen, ik kom erop terug ;).

Ik zal schrijven over wat ik mee maak in de klas en hopelijk inspireer ik collega’s om ook gebruik te maken van andere (digitale) middelen en andere manieren van les geven.

Bedankt voor het kaartje! Het was een nuttige dag en wordt vervolgd..