Jullie kunnen het ook! Dramaspel WIN

Jullie kunnen het ook! Dramaspel WIN

Door Manon. Jullie kunnen het ook! Het spel wat structuur geeft om een scène te maken voor twee personen. Een ideaal spel voor leerkrachten ter ondersteuning van je drama lessen. Met dit spel is het voor iedereen mogelijk een leuke scene neer te zetten! Win het spel in combinatie met het boek Jij kan het ook!

Jullie kunnen het ook!

Jullie kunnen het ook! is een spel ontwikkeld door Esther Erdtsieck-Blaaser. Zij is drama docent en bedacht een structuur waardoor het voor kinderen overzichtelijk werd om een scene te bedenken. Ze probeerde het uit met haar leerlingen en deze waren enthousiast. Onder de naam Stage 17 is het lesmateriaal ontwikkeld vanuit Dramacoach. Ook schreef ze het boek “Jij kan het ook!” Een boek met daarin 72 volledige drama lessen.  Met Jullie Kunnen Het Ook! wordt in tweetallen een scène gemaakt, en met het materiaal kunnen wel honderden verschillende scènes worden ontwikkeld die je kunt gebruiken bij je drama lessen. Het spel geeft een structuur voor het maken van een scène voor twee personen. Je doorloopt met de leerlingen de route van het spel en op die manier wordt er een scène opgebouwd met non-verbale handelingen, emoties en tekst. Dit spel is geschikt voor de bovenbouw van het PO en onderbouw van het VO: leerlingen van ca. 10-14 jaar.

Bekijk het spel hier. 

Waarom dramalessen?

Wanneer je in de klas aan drama werkt, werk je aan veel sociale leerdoelen. Kinderen leren presenteren, hun mening geven en samenwerken. Ook leren ze naar elkaar te kijken, luisteren en elkaar feedback te geven.  Ze leren waarderen en begrijpen van doen-alsof-spel. Drama verhoogt de concentratie en het versterkt de banden van kinderen in de klas onderling en natuurlijk ook die van de leerkracht met het kind. Maar wat vaak vergeten wordt: drama kan het ook het middel zijn om iets anders te leren. Je kunt een drama opdracht ook inzetten om iets anders te leren, bijvoorbeeld rondom een thema. Op veel scholen staat drama niet vast op het rooster. Het zou mooi zijn als leerkrachten zien wat de kracht van drama kan zijn.

Mooie vormgeving

Het spel zit een kleurige doos die opvalt door zijn vorm. Geen standaard vorm voor een spellendoos, het lijkt echt een cadeautje. In de doos vind je een groot spelbord, 15 scène plattegronden en 25 locatiekaarten. 30 emotiefiches, 16 energiekaarten, een kladblok en een handleiding. Het grote spelbord is erg handig om het spel aan kinderen uit te leggen. Op de locatiekaarten vind je verschillende locaties waar de scènes zich kunnen afspelen. Op de energiekaarten vind je handelingen als, stoppen, herhalen, versnellen etc. Zij zorgen voor een energiewissel halverwege je scène.

Jullie kunnen het ook! Dramaspel WIN

Spelverloop

Bij het spel Jullie kunnen het ook! maken de kinderen  tweetallen en spelen hun scène volgens een vast route. Deze route vinden ze op hun plattegrond kaartje. Op deze manier kunnen zij zelfstandig de stappen volgen. De kinderen beginnen met de locatiekaart, deze bepaalt de locatie van de scène. Alle tweetallen hebben twee emoties ontvangen en kiezen daaruit de eerste emotie. Daarna bedenken ze een nonverbale handeling waarmee ze de scène starten.

Ik daagde de kinderen uit door een handeling te kiezen die bij de locatie past. Op de kladblok bedenken de tweetallen een tekst die wordt uitgesproken na de non-verbale handeling. Daarna verandert de energie en zien we of de handeling wordt herhaald, versnelt, gestopt of vertraagt. Het tweetal bedenkt waarom dit in de scène gebeurt en gaat over in de nieuwe emotie. Er is een nieuwe non-verbale handeling bedacht en er volgt nogmaals een tekst na de non-verbale handeling. Dat is dan het einde van de scène.

Jullie kunnen het ook! in de klas

Samen met onze groep 8 mocht ik dit gave spel uitproberen en ook in onze klas waren de kinderen meteen enthousiast. Drama staat bij ons niet zo vaak op het programma, maar in de eerste weken van het jaar werken we aan een goede groepsdynamiek en daar past dit spel erg goed bij. (hier vind je nog meer ideeën voor het bevorderen van de groepsdynamiek) Kinderen leren elkaar kennen en leren samenwerken. In tweetalen komen ze tot een scène die ze voor de klas mogen presenteren.

Je merkte dat het voor veel kinderen erg prettig was dat ze een vaste structuur konden volgen en dat de kaarten en emotiefiches daarbij erg helpend waren. Kinderen die niet uit zichzelf een grote fantasie hebben werden hiermee goed op weg geholpen. Ook werden de kinderen ermee uitgedaagd eens buiten hun eigen kaders te denken. Voor sommige kinderen was het juist moeilijk zich goed aan de stappen te houden. Zij hebben zoveel fantasie dat ze er nog meer van wilden maken dan de bedoeling was.

Mijn mening

Als je het mij vraagt zou dit spel voor iedere bovenbouw groep een aanrader zijn. Je kunt het gebruiken tijdens je drama lessen, maar ook als klassenbouwer of als spel voor tussendoor. Door de vaste structuur is het heel duidelijk voor kinderen wat de bedoeling is en als je het een paar keer hebt gespeeld lukt het de kinderen om zelfstandig een scène voor te bereiden.

Het kan helpend zijn als je een optreden moet voorbereiden voor een podiumuurtje of gewoon als leuk tussendoortje in de klas. Omdat het zo praktisch is in gebruik zal iedere leerkracht er blij mee zijn. Je pakt het makkelijk en zonder al te veel voorbereiding kun je aan de slag. Je kunt het spel makkelijk aanpassen aan een thema of aan onderwerpen die passen bij hetgeen wat je in de klas behandelt.

Ik ben dus erg enthousiast en zou het spel iedereen aanraden!! Wil je het spel bestellen? Dat kan hier!

Jullie kunnen het ook! Dramaspel WIN

Win

Van Esther, de ontwikkelaar, mag ik het boek en het spel in één pakket weggeven. Laat hieronder (op de site) een reactie achter voor wie je meedoet en waarom.

Dit is een #jufmaikead