Kletsschrift: praten met de leerkracht

Kletsschrift: praten met de leerkracht

Soms is het voor kinderen lastig om iets met de juf of meester te bespreken. Ze blijven er mee rond lopen of het komt er thuis uit. Ook is het volgens een kind soms niet de moeite om het met je te bespreken of is het onderwerp gewoon lastig. Dan kan een kletsschrift wel eens van pas komen!

Kletsschrift: praten met de leerkracht

Niet alle kinderen stappen even makkelijk naar de leerkracht om even te kletsen of om iets te vertellen. Sommige kinderen doen dat wel heel makkelijk, zij maken elke dag even een praatje, of vertellen even wat ze de dag er voor gedaan of meegemaakt hebben. Deze kinderen voelen geen drempel om gewoon tegen je aan te kletsen. Van sommige kinderen weet je bijna alles. Andere kinderen spreek je veel minder. Die kinderen hebben er misschien minder behoefte aan, maar het zou ook kunnen zijn dat deze kinderen het lastig vinden om naar een juf of meester te stappen. Zij hebben het gevoel dat die drempel veel hoger is.

Goede communicatievaardigheden verminderen het risico op emotionele problemen.

Praten over je gevoel

Praten over hoe je je voelt is vaak nog lastiger. Zomaar vertellen over hoe je in je vel zit, of over minder leuke dingen die je hebt meegemaakt is toch niet zo makkelijk als vertellen over de leuke dingen. Soms is er niet een goed moment, of voelen kinderen zelfs schaamte of angst om dingen met de juf of meester te bespreken. Ook is praten over je gevoel niet makkelijk omdat het heel persoonlijk is, het komt dichtbij je zelf en dat is vaak lastig.

Je kunt ook een gevoelsmeter inzetten om te praten over je gevoel. 

Oudergesprek

Soms is het dan zo dat je bij een oudergesprek hoort dat een kind ergens mee zit of rondloopt. Bij wat doorvragen krijg je wel wat antwoorden maar merk je dat een kind het lastig kan vinden om er over te praten. En dat terwijl je ziet dat er wel de behoefte is om informatie met je te delen. Hardop uitspreken hoe je je voelt of wat je denkt is gewoon niet voor iedereen even makkelijk. Soms is het juist met ouders erbij voor een kind heel veilig om dingen met de leerkracht te bespreken maar soms ook juist niet. Het is altijd even aftasten wat voor een kind het meest prettig is. Een kletsschrift kan dan een oplossing zijn.

Kletsschrift inzetten

Nadat ik een paar keer met kinderen en ouders om de tafel had gezeten en merkte dat sommige kinderen het dus lastig vinden om dingen te bespreken met mij als juf, bedachten we het kletsschrift. Ik vroeg deze kinderen een schriftje te kiezen en elke keer als ze iets tegen me wilde zeggen of iets met me wilde bespreken dan konden ze het op schrijven in dit kletsschrift. Het schriftje konden ze dan op mijn bureau leggen en ik kon dan lezen wat ze wilden vertellen. Naar aanleiding van wat ze schreven ging ik dan met ze het gesprek aan of soms schreef ik iets terug in het schriftje. De drempel wat nu veel lager, ze hoefde geen rechtstreekse confrontatie aan te gaan en op schrijven helpt al het gevoel erbij een plekje te geven.

Lees ook het boek Lekkere kletskoppen?! over selectief mutisme.

Opschrijven in het kletsschrift

Door dingen op te schrijven krijg je vaak zelf al inzicht over datgene wat je opschrijft. Je denkt er bij na en je geeft het ruimte in je hoofd. Het kan je ook helpen dingen te verwerken. Het kan je balans geven en je gevoelens een plek geven. Soms geeft het schrijven over iets je al antwoorden en soms is het alleen al fijn om je gevoel met het papier te delen en voelt het al niet meer zo zwaar. Ook werkt schrijven vaak ontspannend en kan het helpen je geschreven stuk nog eens na te lezen. Bij kinderen die nog niet (zo goed) kunnen schrijven kun je ook gebruik maken van de gevoelsmeter.

Band door het kletsschrift

Ik heb gemerkt dat je als leerkracht op deze manier een goede band kan opbouwen met kinderen. Ook met de kinderen die niet dagelijks aan je bureau staan. Kinderen die niet op de voorgrond staan maar toch ook graag gehoord willen worden. Je begrijpt kinderen beter als je (een beetje) weet wat er in hen omgaat.  En ja, sommige dingen zijn niet makkelijk om te bespreken met je juf of meester, maar soms is het alleen al genoeg om op te hoogte te zijn wat er bij een kind speelt.

Afbeelding van Africa Studio/Shutterstock