Kleuter in beeld: nieuw observatie-instrument

Kleuter in beeld: nieuw observatie-instrument

Kleuter in beeld is een nieuw observatie-instrument om de kleuters te volgen en is nog  in ontwikkeling. Ik ben uitgenodigd om naar de standaardbepaling te komen om mee te denken over dit nieuwe observatiesysteem. Ik heb veel vragen en neem ook graag jouw vragen mee, dus reageer onder het blog of bij het Facebookbericht.

De tijd van observeren in de klas komt er weer aan. Zo naar het einde van het schooljaar toe wordt het tijd om de balans op te maken en goed te kijken waar de kinderen staan. Ook heb ik wat kinderen in de klas die of kleuterverlenging krijgen of die nog extra oefening nodig hebben om naar groep 3 te kunnen. Daarbij wil ik als eerste hun niveau goed in beeld krijgen.

Ik heb met twee observatiesystemen gewerkt. De ene kijkt goed naar de leeftijd en schaalt kinderen daarop in. Het andere systeem checkt de leerlijnen van de kleuters, zodat je goed weet of ze de eisen voor groep 3 halen.
Ik vind allebei de systemen mooi, maar mis dus precies steeds het andere systeem. Ik wil graag weten waar ze staan ten opzichte van hun leeftijd. Maar ik wil ook weten waar de kinderen staan ten opzichte van de einddoelen van groep 2.

Kleuter in beeld wordt ontwikkeld om precies die twee werelden te verenigen in een observatiesysteem. Dus ik ben wel heel benieuwd hoe dat gaat en of het wat voor mij als kleuterleerkracht kan zijn.

Kleuter in beeld

Geen toetsen meer, maar de kleuters goed kunnen volgen in hun ontwikkeling met een observatie-instrument. Dat is Kleuter in beeld, ontwikkeld in samenwerking met (kleuter)leerkrachten. Het is een instrument dat kijkt naar de ontwikkeling op leeftijd en dit stoelt aan de leerlijnen van SLO. Je kunt het instrument invullen via een leerkrachtroute en een kindroute. De leerkrachtroute is kort en krachtig en digitaal, vooral geschikt voor de ervaren leerkrachten. De kindroute is intensiever, je gaat veel meer met het kind in gesprek. Deze route zet je in als je twijfelt over een bepaald kind. Ook is de kindroute geschikt voor startende leerkrachten.

Standaardbepaling Kleuter in beeld

Bij Kleuter in beeld zijn er geen normeringen meer waarbij een kind vergeleken wordt met leeftijdsgenoten (zoals A t/m E of I t/m V). Samen met het veld ontwikkelt Cito rapportages waarin de groei van kinderen centraal staat, met veel inzicht op kind-, groeps- en schoolniveau en handige signalering. Het beeld van kinderen wordt dus niet bepaald door te vergelijken met een landelijke referentiegroep, maar op inhoud. Waar staat het kind als je kijkt naar de leerlijn/doelen van een bepaald moment?

Doelen afvinken of observaties invullen?

Ik heb zowel met de leerlijnen van Parnassys gewerkt als met KIJK. Ik vond het vooral heel fijn om de doelen af te vinken bij de kinderen bij de leerlijnen in Parnassys. Dit ging makkelijk en snel en ik hield de ontwikkeling goed in de gaten. Ik vond het fijn dat het helemaal digitaal was, maar mijn collega’s gebruikten toch juist graag papieren lijstje om het bij te houden. KIJK vind ik zelf een monsterklus om in te vullen, maar mijn collega’s vinden het fijn dat het om de ontwikkeling van de leeftijd gaat, niet om de einddoelen. Ik vind dan juist weer dat je dat mist, aan het einde van groep 2 moeten ze wel bepaalde doelen hebben behaald. Ik ben dus heel benieuwd of Kleuter in beeld dit kan verenigen.

Geen toetsen?

Kleuter in beeld wordt gemaakt door Cito, dus ik heb zo mijn bedenkingen. Ik ben tegen kleutertoetsen en werk amper met werkbladen. Dus ik ben niet op zoek naar werkjes die de kinderen in het platte vlak moeten maken. Ik leg dus zeker mijn vragen over die kindroute neer en ben heel benieuwd hoe dit eruit ziet. Ik hoop dus op veel concreet materiaal om mee aan het werk te gaan.

Kleuter in beeld alles in één?

Ik zoek dus een observatie-instrument waarbij je kunt zien of het niveau van de kinderen leeftijdsadequaat is, maar ook dat je toewerkt naar bepaalde einddoelen. Want sommige kinderen hebben hier wellicht meer ondersteuning bij nodig en moeten niet op hun niveau blijven “hangen”. En, nog wel het belangrijkste voor mij, het moet makkelijk in te vullen zijn en niet uren tijd kosten. Of dat zo is hoop ik bij de standaardbepaling te horen en anders leg ik deze graag daar neer.

Wat zijn jouw vragen?

Ik hoop tijdens de uitvoering van de standaardbepaling van Kleuter in beeld te horen hoe de Kleuter in beeld het observeren op leeftijd en werkend naar de einddoelen van groep verenigt. Je kunt ook meedenken, je schrijft je dan hier in. Maar ik kan ook je vragen meenemen tijdens de standaardbepaling van 3 juni in Arnhem. Zet je vraag in een reactie hieronder of reageer op het Facebookbericht op mijn pagina.

Bekijk ook wat ik bij de standaardbepaling deed.

Dit is een #jufmaikeadd

Afbeelding van Fh Photo/Shutterstock