Kleuters en leren WIN

Kleuters en leren is een boek naar mijn hart! Eindelijk een boek over effectief leren, speciaal gericht op het jonge kind. Heel fijn dat ik met dit boek alles wat ik weet over goed lesgeven, bijvoorbeeld d.m.v. thematisch onderwijs, met dit boek kan vertalen naar het onderwijs aan kleuters. Je kunt het winnen.

Wat staat er in Kleuters en leren?

Je leest veelal in boeken over de pedagogiek in de kleuterklas, hoe kinderen zich fijn kunnen voelen en onderdeel van de groep. Maar over maximaal tot leren komen is over het jonge kind vaak weinig bekend. Dit merk ik ook regelmatig bij mijn collega’s in de onderbouw, ze horen en lezen van alles over bijvoorbeeld rijke hoeken. Maar minder vaak gaat het gesprek over hoe je nou bijvoorbeeld een EDI les geeft aan kleuters. Dit boek geeft daar wel antwoord op!

Het boek leest heel makkelijk weg, zeker als je zoals ik al veel weet over effectief lesgeven. Persoonlijk blijk ik al veel uit het boek te doen in de kleuterklas waar ik nu les aan geef. Maar met dit boek heb ik dan ook een ijzersterke onderbouwing voor wat ik doe, fijn! Maar ook als je er wat minder van weet, is het een heel fijn leesbaar en praktisch boek. Dit wordt onder ander zichtbaar in de kaders waarin misverstanden en waarheden (vanuit onderwijswetenschap). Zo lees je bijvoorbeeld dat leren niet vanzelf gaat door natuurlijke rijping. Aan het eind van elk hoofdstuk vind je een korte samenvatting, heel fijn voor je eigen herhaling voor in het langetermijngeheugen ;).

Bekijk het boek hier.

De hoofdstukken

Kleuters en leren binnenkant

In deel 1 van het boek lees je veel achtergrondinformatie hoe leren werkt, ook bij het jonge kind. Je leert hoe het opbouwen van het langetermijngeheugen bij kleuters werkt. Daar is o.a. veel herhaling voor nodig. Hoofdstuk 2 en 3 gaat over een onderbouwd curriculum en kennisgericht en ervaringsgericht lesgeven waarbij ook weer herhaling heel belangrijk is. Het beste is om kennisgerichte lessen te combineren met speels leren.

Deel 2 gaat over effectief lesgeven aan kleuters door de verschillende fasen toe te passen:

  • Doelen en verwachtingen uitspreken
  • Voorkennis activiren
  • Nieuwe leerstof aanbieden
  • Samen inoefenen
  • Zelfstandig werken
  • Checken of doelen zijn bereikt

Daarbij zijn de GIPS-principes belangrijk: gelijkwaardigheid, individuele verantwoordelijkheid, positieve wederzijdse afhankelijkheid, simultane interactie. Natuurlijk wordt hier ook EDI duidelijk uitgelegd als model om kennis bij te brengen. En natuurlijk mogen we de hoge verwachtingen niet vergeten.

Ik ben bij deel 3 gebleven waarin differentiëren centraal staat, ben ik ook erg benieuwd naar!

Bekijk het boek hier.

Win

Je maakt kans op het boek. Laat hieronder (op de site) een reactie achter als je mee wilt doen. Dinsdag 30 september mail ik de winnaar.

BootCampus

Ook wijs ik je graag op de BootCampus van 18 november. In deze BootCampus neemt Esther Gheyssens je mee in haar boek Kleuters en leren. Je ontdekt hoe creatief en effectief lesgeven hand in hand gaan en welke randvoorwaarden essentieel zijn voor het leren van jonge kinderen tussen 2 en 7 jaar.

Bekijk het hier.

Bootcampus Kleuters en Leren

Affiliate: Dit artikel bevat affiliate links. Als je iets koopt, ontvangen wij mogelijk een commissie zonder extra kosten voor jou.

Foto van auteur

Maike Douglas-Westland

58 gedachten over “Kleuters en leren WIN”

  1. Ook al ben ik meer dan 40 jaar juf, ik vind het nog altijd leuk om nieuwe dingen te leren en mijn kennis te verdiepen. Ik wil dus graag dit boek winnen.
    Groeten,
    Marieke

    Beantwoorden
  2. Weer een toffe winactie! Dit boek sluit perfect aan bij waar wij staan als school: ons meer verdiepen in wat werkt om zo een meer stevige visie neer te zetten voor het onderwijs aan het jonge kind. Wat een verrijking zal dit boek zijn voor ons team. En om het te kunnen, is natuurlijk helemaal een feestje!.

    Beantwoorden
  3. Zou het boek heel graag willen winnen voor mijn nieuwe werkplek. Sluit erg aan bij onze school.
    Ik hoop meer in het boek te lezen over kritisch kijken naar ons lesgeven. Edi lessen en daarna doel laten terug komen in spel-hoeken, kracht van de herhaling en hoge verwachtingen hebben van ALLE kinderen. Welke tips heb je hierbij. Kortom ben nieuwsgierig geworden.

    Beantwoorden

Plaats een reactie