(Door Hellen). Op vrijdagmiddag staat er koken op het rooster. Koken klinkt heel leuk, maar blijkt in de praktijk toch best nog lastig te zijn. Een deel van de groep heeft schoolzwemmen. Met het overgebleven deel van de groep, is het de bedoeling om te gaan koken. 

Kooklessen in de klas

Koken met een groep kinderen die heel verschillend zijn, m.b.t. de ontwikkelingsleeftijd en vaardigheden. De kinderen variëren ook heel erg in het kunnen vasthouden van de aandacht, snelheid, verwerkingstijd en interesse. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de kookles aansluit bij de kinderen die op vrijdagmiddag niet meegaan met schoolzwemmen?

Ontwikkeling

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dat lastig vind. Ik vind het belangrijk dat een kookles iets bijdraagt aan de ontwikkeling van de kinderen. Tuurlijk kan ik elke week een recept bedenken, boodschappen gaan doen met twee kinderen en vervolgens het grootste gedeelte zelf doen.

Taken verdelen

De taken verdelen bij een kookactiviteit, zorgdragen voor de veiligheid, én de kinderen ook echt iets leren, vind ik moeilijk. Ik geef graag een les waarbij kinderen ook echt iets leren, en waarbij niet puur het eten op zich als belangrijkste doel wordt gezien.

Daarbij raak ik snel het overzicht kwijt als ik mij op verschillende onderdelen tegelijktijd moet richten. Het doel van een kookles gaan we dan dus voorbij. Maar hoe ga ik het in een vorm gieten zodat het een zinvolle, prikkelende en leerzame les wordt.

Gezond gedrag

Ik heb er voor gekozen om een andere insteek te maken, namelijk ‘gezond gedrag’. Gericht op het besef wat nou eigenlijk gezond is, de verschillen tussen fruit en groente, aardappelen, rijst, etc. De schijf van vijf als uitgangspunt. ‘Weet wat je eet’.

Na een speurtocht op het internet kwam ik op de site

Smaaklessen P.O. (Digibord)

Daar staat een compleet lesaanbod voor groep 1 t/m groep 8. De doelen staan erbij vermeldt, er staan werkbladen op, lessuggesties, en de lessen zijn geschikt voor het Digibord. De opbouw is helder en afgestemd op de leeftijd. Ideaal!

Proeven

Wat ik zelf een erg leuk onderdeel vindt, is het proeven van verschillende soorten fruit en groente. Een collega van mij doet dit al jaren met de kinderen in haar klas. Het fruit of de groente verpakt ze in een theedoek, een servet o.i.d. en laat de kinderen dan eerst raden wat het is a.d.h.v de grootte, gewicht en de vorm.

De kinderen mogen daarna het stuk fruit of groente ongesneden bekijken. De naam en een kort stukje uitleg over de herkomst, waar het voor gebruikt kan worden wordt verteld door de lerares. Welke kinderen kennen het al en voor welke kinderen is het nieuw?

De binnenkant

Het fruit of de groente wordt dan gesneden, zodat er gekeken kan worden naar de binnenkant. Zit er een pit in, is de schil eetbaar, etc. Daarna krijgen ze allemaal een stukje, waar ze even aan kunnen ruiken om het vervolgens op te eten. Hoe ruikt het, hoe smaakt het, is het lekker of vies?

De kinderen kijken allemaal uit naar die les en daarom wil ik het ook gaan introduceren in de groep waar ik dit schooljaar sta.

Vorige week zijn we gestart met het maken van een Schijf van Vijf. Eerst hebben de kinderen uit allerlei tijdschriften etenswaren geknipt. Vervolgens hebben wij ze samen in de goede schijf geplakt. Daaruit bleek dat de kinderen geen enkel idee hadden wat de Schijf van Vijf inhoudt.

De komende weken ga ik mij richten op de combinatie van de Schijf van Vijf en het proeven van verschillende texturen. Als ondersteuning ga ik het aanbod van smaaklessen-online gebruiken.

Ik ben heel erg benieuwd!

Uitgelichte foto:  Shutterstock