(Door Suzanne) Elke kleuterjuf heeft wel één of meerdere kralenplanken in de kast staan. Natuurlijk weten we hoe we die in kunnen zetten om kinderen bijvoorbeeld van links naar rechtst te leren werken of om patronen na te maken van een voorbeeld.
Maar hoe kun je die kralenplank nou gebruiken om de kinderen meer uitdaging te bieden? 

Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong

In mijn groep heb ik een clubje van 3 kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Deze drie dames werken graag met de kralenplank. Ze kiezen de moeilijkste patronen om na te leggen en zijn daar dan een tijdje zoet mee.
Maar leren ze daar ook iets van? Ik denk van niet en dus ging ik op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Van plank naar papier

Laat de kinderen eerst een patroon leggen op de kralenplank. Ze mogen zelf weten wat ze maken.
Vervolgens geef je ze een papier met daarop alleen maar puntjes, zoals bij de voorbeeldkaarten van een kralenplank.
De kinderen gaan nu invullen op het papier wat ze hebben gelegd. Geef nog geen aanwijzingen, maar observeer hoe zij dat intekenen aanpakken. Welke strategie gebruiken ze bij het tekenen? Werken ze van links naar rechts? Tellen ze de lege spijkertjes?

Lees ook: HOE WIJ ZONDER METHODE WERKEN IN DE KLAS

Van papier terug naar plank

Als het tekenen klaar is, ga je samen met de kinderen bekijken of het klopt wat ze hebben getekend. Laat daarbij zoveel mogelijk de kinderen zelf verwoorden wat ze tegenkomen.
In mijn groepje kwam er nog een stapje tussen, omdat de kinderen alleen maar rondjes met een grijs potlood hadden gezet. Nu kon ik dus nog niet zien welke kralen ik moest gebruiken.
Na het tekenen en kleuren bekijk je met de kleuter de kralenplank en de tekening.
Laat de kleuter maar vertellen of het klopt. Dit stimuleert het kritisch kijken naar het eigen werk.
Wij kwamen er achter dat er bij een meisje net verkeerd geteld was. En bij een ander meisje was de tekening het spiegelbeeld van de kralenplank die ze had gemaakt.

Lees ook: TIPS VOOR DE INLOOP IN DE KLAS

De volgende stap

Voor twee van de drie kinderen uit mijn groep is het nog voldoende te leren in dit deel van de opdracht. Zij hebben door dit werkje geleerd dat ze volgens een strategie moeten werken de volgende keer en zullen beter gaan tellen en meer kritisch naar hun eigen werk kijken.
Het derde meisje heeft nog net wat meer uitdaging nodig en dus ging ik nog een stapje verder.
Laat de kleuter een tekening maken op papier. (Mijn leerling tekende een vlieger en een bloemetje.)
Vervolgens laat je de tekening vertalen naar een kralenplankpatroon. Je laat de kleuter dus de tekening intekenen op het papier met stipjes. Dat is moeilijk, omdat je niet zomaar alle vormen kunt maken op een kralenplank.

Leermoment

Mijn leerling tekende, bij het omzetten van tekening naar patroon, lijnen in het veld in plaats van de kraaltjes om de stipjes. Toen ze met het patroon op de kralenplank aan de slag ging, merkte ze dus dat ze niet kon maken wat ze had getekend. Een mooi leermoment waar we weer op verder kunnen borduren.

En zo kun je de kralenplank dus eens anders inzetten dan je misschien gewend bent. Bij elk thema toepasbaar en op verschillende niveaus.

Veel plezier!