Door Petra. Kunst spelen, hoe moet dat? Toch wil ik graag hoekenspel in het thema kunst. Ik bedacht de kunstuitleen in de klas, met downloads om er zelf een te maken in de klas.

Thema kunst

Bij ons op school werken we in de groepen 1 tot en met 3 vaak aan hetzelfde thema. Een thema duurt ongeveer zes weken. Dit zorgt ervoor dat we meer diepgang in een thema kunnen brengen.

Op dit moment werken we over thema kunst. Kunst is natuurlijk een geweldig thema om eens flink aan de slag te gaan met de creatieve doelen. Eerdere jaren bleef het voor mij daarbij, maar vanaf dit schooljaar wil ik ook spelelementen in een thema. Dankzij de cursus thematisch werken in groep 3 die ik dit jaar volg bij Tessel van der Linde. Zij geeft in haar cursussen fijne input hoe je spelend kunt leren in groep 3. Spel is zo belangrijk in groep 3. Alleen… hoe speel je kunst?

Koekeloere

Elk thema kijken we naar passende afleveringen van Schooltv. Bij het thema kunst heb je verschillende leuke afleveringen van Koekeloere of Huisje Boompje Beestje. Vrij aan het begin van het thema keken we naar de uitzending geleende kunst van Koekeloere. Deze aflevering zorgde ervoor dat ik meteen wist hoe ik verder moest met het thema kunst en de invalshoek spel. Wij beginnen in de klas een eigen kunstuitleen!

 

Kunstuitleen

Voordat we onze kunstuitleen daadwerkelijk kunnen openen, moet er wel wat werk verricht worden. Een themahoek ontwikkelen we samen. De kunst komt dus ook van de kinderen zelf!

Kunstuitleen in de klas

Kunst maken

In de middag heb ik in mijn groep 2/3 altijd een gezamenlijk speel-werkmoment. Tijdens het spelen en werken bouwen we een thema op. Ik heb voor alle kinderen kleurplaten uitgeprint. De afgelopen weken zijn de kinderen druk bezig geweest om de kleurplaten in te kleuren. Als ze klaar waren mochten ze het uitknippen en op gekleurd papier plakken. Een week later hebben we er een label bijgemaakt. Net zoals in een museum. Een kaart waarop beschreven staat wat voor kunst het is, wie de kunstenaar is en in ons geval hoe duur het kunstwerk per week is. Ze mochten kiezen tussen 1, 2, 5 en/of 10 euro. Groep 3 moest een verhaal schrijven over het kunstwerk, groep 2 mocht het laten bij de naam van de kunstenaar en de prijs. Uiteraard mochten zij ook een verhaal schrijven en een titel bedenken. Wat sommige ook daadwerkelijk deden.

Kunstuitleen toelichting

Download het blad

Inrichting kunstuitleen

Nadat alle kunstwerken af waren heb ik ze gelamineerd. De schilderijen gaan we gebruiken in onze kunstuitleen. We hebben het erover gehad wat we allemaal nodig hebben voor een kunstuitleen. Zo kwamen we op een kassa, geld voor de klant en voor de uitleen, een naambord, nummering van schilderijen, boek om op te schrijven welk schilderij is uitgeleend en wat er is betaald. Deze voorwerpen hebben we samen gemaakt, opgezocht of zitten nog in het ontwerpproces.

We zijn de eerste drie weken van het thema bezig geweest om de kunstuitleen te maken. Door dit met elkaar te doen is er veel betrokkenheid en belangstelling. Mooi is om te zien dat kinderen steeds meer met eigen ideeën komen hoe we de kunstuitleen in onze klas beter voor elkaar kunnen krijgen.

Kunstuitleen in de klas

Rollenspel

Halverwege het proces hebben we de uitzending van Koekeloere nog een keer gekeken. Grappig om te zien dat we er dan met een heel andere blik naar kijken. Misschien ook omdat de kinderen een kijkvraag mee kregen. Wat voor rollen zijn er te spelen in een kunstuitleen? We praten hierover in kleine groepjes en bedenken rollenspel. De kinderen van groep 3 schrijven deze rollen uit. Deze rollen hangen we in de kunstuitleen op, zodat kinderen houvast hebben bij het spel. Belangrijk is dat er in de rollen gecommuniceerd wordt. Je moet iemand spelen die kan lezen en schrijven.

Rollenspel kunstuitleen

Download het blad

En dan… mag er gespeeld worden!

Tijdens het spel in de hoek komt er veel meer bij kijken dan alleen mondelinge taal. Denk maar eens aan de volgende activiteiten.

Rekenen

De kunstwerken zijn geprijsd. Een klant wil een kunstwerk vier weken lenen, wat moet de klant betalen? Hoe betaal je dit? Wat voor brief- of muntgeld heb je hiervoor nodig? In de rekenlessen laat ik het lesdoel gepast betalen tot 50 euro terugkomen. Ook de sprongen van 2, 5 en 10 oefenen we weer wat vaker deze periode.

Lezen

Hoe duur is een kunstwerk? Wat staat er op de beschrijving van het schilderij? Van wie is het kunstwerk? Ondertussen liggen in de kunstuitleen ook diverse kunstboeken. Als een klant moet wachten, dan kan er een boek gelezen worden.

Lees ook: boekentips thema kunst 

Schrijven

De eigenaren van de kunstuitleen moeten opschrijven wie een kunstwerk leent, wat ervoor is betaald en wanneer het kunstwerk weer terug wordt gebracht. Degene die het kunstwerk leent moet een briefje mee naar huis waarop staat wanneer het kunstwerk weer ingeleverd moet worden en dat de betaling is voldaan.  In de kunstuitleen ligt een schrift waarin de afspraken genoteerd mogen worden.

Kunstuitleen hoek

Tot slot

We zijn op dit moment nog druk bezig met het uitspelen van dit thema. Naast de kunstuitleen werken we ook aan een tentoonstelling voor ouders. Altijd leuk om op deze manier ouders de school in te halen. De ouders mogen dan het kunstwerk van hun kind lenen. Ik hoop maar dat ze geld mee hebben!

Heb jij nog tips hoe je meer uit het thema kunst kunt halen?

Kunstuitleen in de klas