Door Miranda. Bij het kunstwerk van de dag staat er elke dag een kunstwerk centraal. Bij binnenkomst staat er een kunstwerk op het digibord, zodat kinderen direct de kans hebben om het te bekijken. Ergens op de dag, maar meestal meteen bij de start van de dag, kan het kunstwerk dan besproken worden.

Geïnspireerd door de methode Lijn 3 waar thema 9 over kunst gaat, ben ik in mijn groep aan de slag gegaan met een kunstwerk van de dag.

Kunstwerk van de dag

Doelen

Behalve dat het heel leuk is om naar verschillende soorten kunst te kijken zijn er nog andere doelen die je er aan kunt koppelen. Kinderen leren namelijk om een mening te vormen. De eerste paar dagen vinden veel kinderen dit nog lastig, maar als ze merken dat je een mening mag hebben wordt er veel meer gesproken. Daarnaast komen er diverse gespreksvaardigheden aan bod; naar elkaar luisteren, vragen stellen en zelf vertellen. Ook de fantasie van kinderen wordt geprikkeld. Zeker wanneer kinderen naar abstracte kunst mogen kijken, wordt aanspraak gedaan op de fantasie. Wat zie je nu eigenlijk?

Start Kunstwerk van de dag

Wanneer je begint het met kunstwerk van de dag is het goed om met kinderen eerst een woordweb of mindmap te maken rondom dit thema. Wat weten ze eigenlijk al van kunst? Weten ze dat kunst meer is dan schilderijen? Deze gegevens kun je gebruiken wanneer je met kinderen in gesprek gaat over de verschillende kunstwerken.

Vragen stellen

Om zo ver te komen dat je met kinderen over kunst kunt gaan praten, is het handig dat je een aantal vragen hebt voorbereid. Met die vragen laat je de kinderen nadenken.
– Vind je het kunstwerk mooi?
– Wat vind je mooi?
– Wat vind je niet mooi?
– Wat denk je dat de kunstenaar hiermee wil zeggen?
– Wat denk je dat de titel is van het kunstwerk?
– Wat zou jij anders hebben gedaan als je de kunstenaar was?

Wat heb je er voor nodig?

Ter inspiratie heb ik een lijst met kunstwerken gemaakt. Deze lijst kun je hier downloaden.

Kunstwerk van de dag lijst

Download de lijst

Je kunt dit ook nog geheel naar eigen wens aanpassen. Ik heb bij mijn keuze van de kunstwerken gelet op verschillende soorten stijlen en verschillende kunstenaars. Maar ook heb ik er een gedicht, een balletuitvoering en een standbeeld toegevoegd aan mijn lijst. Een kunstwerk wat in de omgeving van de school staat, spreekt de kinderen ongetwijfeld ook aan.

Kijk ook eens naar de les over Escher

De informatie die je per kunstwerk geeft, kan zo uitgebreid zijn als je zelf wilt. Ik zorgde er voor dat het kunstwerk aan het begin van de dag zichtbaar was in de klas. Bij de opening van de dag besprak ik dan het kunstwerk aan de hand van de bovenstaande vragen. Ter voorbereiding zocht ik ook filmpjes van de kunstenaar of andere kunstwerken op. Dit liet ik dan tijdens het fruit eten of tijdens de lunch zien. Ook probeerde ik altijd iets te vertellen over de stijl waarin het kunstwerk gemaakt is. Op een dag dat er iets minder tijd is, kan daar natuurlijk iets van overgeslagen worden.

En dan

De kunstwerken die we besproken hadden, hing ik op een goed zichtbare plek in de klas op. In mijn geval vlak bij de schrijfhoek. Hier konden kinderen ook teksten schrijven bij de kunstwerken. Ook was er de gelegenheid om zelf kunstwerken (na) te maken. In deze periode heb ik tijdens mijn creatieve lessen met de kinderen ook gekeken naar hoe we zelf kunst kunnen maken. Zo is deze op Kandinsky geïnspireerde les erg leuk om te doen.

In deze blog over het thema kunst staan nog meer leuke ideetjes voor in de klas.

Afbeelding van Pressmaster/Shutterstock