Kwetsbaarheid tonen in 5 tips

Kwetsbaarheid tonen in 5 tips

Aan het begin van mijn carrière als leerkracht vond ik het heel moeilijk om me kwetsbaar op te stellen. Want hallo, ik wilde wel even de meest perfecte leerkracht zijn die er bestaat. Of nee, eigenlijk moest ik dat al zijn van mezelf. Daar hoort geen kwetsbaarheid bij. Vond ik…

Kwetsbaarheid tonen. Waarom?

  1. Om te leren

Het is lastig om te leren als je je niet kwetsbaar opstelt. Ik was altijd zo bezig met de perfecte leerkracht te zijn, dat ik vergat dat ik ook mocht leren, oefenen en fouten maken. En dus was ik (zeker als startende leerkracht) alleen maar bezig met mezelf te bewijzen. Eigenlijk had ik geen ruimte om beter te worden. Toen ik me kwetsbaar begon op te stellen, startte ook het leren en werd ik een steeds betere leerkracht.

2. Je staat meer open

Op het moment dat ik mijn kwetsbaarheid deel, zie ik opluchting bij collega’s. “O gelukkig, jij hebt dat ook!” Ik laat zien dat ik ook zaken heb waar ik tegenaan loop. Dat we allemaal mensen zijn en mogen leren. Hierdoor zijn de gesprekken vaak heel open en delen je collega’s ook vaker verhalen met jou. Hier kun je ook weer van leren, juist ook samen met je collega’s. Vaak loop je tegen dezelfde problemen aan.

3. Je kan er beter mee dealen

Als je openstaat voor je kwetsbaarheid, kun je er ook beter mee omgaan. Dat klinkt vreemd. Want je wil toch helemaal die negatieve gevoelens niet? We moeten toch allemaal zo gelukkig mogelijk zijn? Ja, dat willen we graag. Het perfecte Instagram plaatje leven, constant. Maar zo is het leven niet. Als we onze kwetsbaarheid kunnen omarmen en tonen, kunnen we ook beter met negatieve gevoelens omgaan. Doen we dat niet en verdoven we onze kwetsbaarheid, of duwen we het weg, dan komen die negatieve gevoelens alleen maar tien keer hard terug. En vervolgens verdoven we ook de positieve gevoelens. Ik leerde alle gevoelens toe te laten met mindfulness. Ik voegde wat meditaties toe aan de cursus Werkdrukverlichting.

4. Het zorgt voor verbinding

Door je kwetsbaar op te stellen, maak je een diepere connectie met de mensen om je heen. Dus ook met je collega’s en de kinderen in de klas. Je laat zien dat je authentiek bent, menselijk en het ook niet altijd weet. Hester van Wingerden schreef hier een mooie column over voor Didactief.

Bekijk ook de geweldige TED talk van Brené Brown, onderzoeker. Ze schreef ook goede boeken, bekijk ze hier

Hoe je kwetsbaarheid tonen

  1. Wees moedig

Je kwetsbaarheid laten zien is doodeng, ik kan het weten. Nog niet zo lang geleden moest ik mezelf flink toespreken om aan te durven geven dat iets me niet lukte. Op dat moment voelde het enorm als zwakte, maar achteraf gezien was het juist sterk en professioneel dat ik aangaf dat het niet goed ging. Hier is moed voor nodig. Moed en kwetsbaarheid gaan hand in hand.

2. Omarm je kwetsbaarheid

Brené Brown ontdekte dat mensen die kwetsbaarheid als noodzakelijk zien, ook betere en liefdevollere relaties hebben. Stel jezelf dus open voor familie, vrienden, collega’s en kinderen in je klas. Je laat ermee zien dat je ze nodig hebt, maar ook tegelijkertijd voor hen klaarstaat als ze dat nodig hebben.

3. Vraag hulp

Ook dit is absoluut geen falen, maar juist moedig. Laat het weten als het je even niet lukt. Ik doe dit met invallen nu ook. Als ik soms een pittige klas heb, vraag ik om ondersteuning. Even weten wat de regels zijn op die school, een leerling in een andere klas kunnen zetten bijvoorbeeld, geeft al lucht en ruimte om de dag positief verder te brengen. De kinderen merken het als je wel je stinkende best doet, maar niet oprecht bent. Iedereen is beter af als je om hulp vraagt. Jij, de school, maar zeker ook de leerlingen in de klas. Het is juist professioneel, in plaats van dat je maar blijft aanmodderen, omdat je het zo graag zelf wilt kunnen.

4. Wees dankbaar en spreek dat ook uit

Om te oefenen met je kwetsbaarheid tonen, kun je ook beginnen met je dankbaarheid op te schrijven. Maak elke dag (of elke week) een notitie waar je op dat moment dankbaar voor was. Dat kan klein zijn, zoals een lach van een leerling, of iets groots, zoals een kwartje dat bij de hele klas is gevallen. Spreek deze dankbaarheid ook uit. Zo sluit ik elke (inval)dag positief af. Ik laat de leerlingen drie dingen noemen die heel goed gingen die dag. Natuurlijk benoem ik zelf ook duidelijk iets voordat iedereen naar huis gaat.

5. Van proberen kun je leren

Oefenen, oefenen, oefenen. Ja, ook wij kunnen dingen insluiten door te oefenen. Laat eens een klein stukje van je kwetsbaarheid zien. Vertel eens tegen een collega dat je het ergens niet mee eens bent bijvoorbeeld, of dat je iets moeilijk vindt. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt.

Er staat een affiliate link in dit blog