(Door Suzanne) Ook bij ons in de kleuterklas is de lente losgebarsten. De afgelopen week zijn de plantjes in onze moestuin al flink gegroeid. We hebben praatplaten over de lente bekeken en liedjes over de lente gezongen. Maar ook op andere manieren is de lente in de klas nu echt begonnen. 

Spelen in de sloot

Nee, geen echte sloot, maar wel een heel leuke hoek om lekker in te spelen. Op de gang hebben we, met een lap blauwe stof, wat kunstplanten en een bruggetje uit de gymzaal, een slootje gemaakt. De kinderen hebben van thuis knuffels meegenomen die in de sloot wonen.

Naast de sloot staat een moestuin, gemaakt van een houten bak en een paar rollen van bruin papier. Daar kunnen de kinderen de zaadjes, uit de zakjes die ze zelf hebben gemaakt, in planten. Bij de kringloopwinkel vond ik pluche groenten en fruit die ze uit de moestuin kunnen oogsten.

En dan is er nog ruimte voor de dieren die bij de lente horen, maar die niet in de sloot horen. Daar wordt tijdens het spelen een mooie wei voor gemaakt.

Werken aan tafel

De kinderen uit mijn groep zijn dol op kralenplanken maken. Bij ieder thema struin ik daarom pinterest af op zoek naar een leuk patroon om mee te werken. Ook bij het thema lente en Pasen is meer dan genoeg te vinden.

Naast de kralenplanken vinden de kinderen letters ook reuze interessant. Ik laat ze graag zelf schrijven of tekenen. Bij dit thema maken we gebruik van stempels. De kinderen die al wat verder zijn, laat ik zelf bedenken welke letters ze nodig hebben om een woord te maken. Voor de kinderen die dat nog moeilijk vinden, heb ik een stempelblad met woordjes onder de plaatjes gemaakt. Zo kunnen ze zien welke letter ze moeten zoeken.

Van kikkerdril tot kikker en van rups tot vlinder; ook deze onderwerpen hebben we deze week behandeld. Op internet zijn verschillende werkbladen met de cyclus van een kikker of vlinder te vinden. Ik heb ervoor gekozen om voor de kikker een wat makkelijker werkblad te nemen, zodat de kinderen dit zelfstandig konden doen.

Bij de cyclus van de vlinder hadden de kinderen wat meer hulp nodig. Het eerste stadium met het blaadje en de eitjes is niet zo moeilijk. De eitjes zijn gemaakt van kleine pompoms. Het rupsje bestaat uit twee stukjes chenilledraad die om elkaar gewikkeld zijn en om een potlood gedraaid. De cocon was wel moeilijk voor de kinderen. Het is een stukje crêpepapier waar je een toffee van maakt. De vlinder konden ze zelf maken van een stukje crêpepapier met chenilledraad er omheen gewikkeld.

Lente in mijn klas

Lees ook: DE KRALENPLANK, MAAR DAN ANDERS

Bloemen knutselen

Bij de lente horen natuurlijk bloemen. We volgen het groeiproces van onze moestuintjes op de voet en elke dag kleuren we in de staafgrafiek hoeveel de plantjes weer gegroeid zijn. Maar voorlopig zijn er nog geen bloemen in onze plantjes dus hebben we die zelf gemaakt.

Om de hyacinten te maken, heb je een groen A4-tje nodig die je om een keukenrol heen plakt. Vervolgens knip je een gekleurd A4-tje in de lengte door midden. Dat stuk papier vouw je nog eens in de lengte dubbel en knip je in op de vouw tot ongeveer 1 centimeter van de onderkant. Draai het papier om de rol heen van boven naar beneden en druk de “bloemblaadjes” wat open.

De bloemenslinger is gemaakt van ronde blaadjes en strookjes papier. Een makkelijke opdracht die de kinderen zelfstandig kunnen uitvoeren. Aan de rand van het rondje plakken de kinderen stroken papier. Hoe dichter de stroken bij elkaar zitten, hoe voller de bloem wordt. Als het rondje volgeplakt is, worden de stroken dubbelgevouwen en vastgeplakt. Tot slot nog een rondje op de stroken als afwerking. Je kunt de bloemen aan elkaar maken met schakels om er een slinger van te maken.

Lees ook: MOESTUINTJES VAN ALBERT HEIJN