Lerarentekort of invallerstekort?

Lerarentekort of invallerstekort?

(Door Sharona) Het gonst al een paar dagen in de media. Er is een tekort aan leraren. Klassen worden opgedeeld, naar huis gestuurd of de nieuwste oplossing: Pabostudenten voor de klas. En dan begint het een beetje te kriebelen bij mij. Is er wel echt een lerarentekort? Of een invallerstekort? 

Lerarentekort?

Zijn er meer banen dan dat er leerkrachten zijn?  Hoe komt het dan dat ik nog geen vaste baan gevonden heb? Ligt het aan de regio? Zijn er in Brabant meer leerkrachten te vinden dan in bijvoorbeeld Amsterdam? Ligt het aan de werkdruk? Het salaris? Haken echt zoveel mensen nu af?
En hoe denkt het veld er nu eigenlijk over?

WWZ

Drie jaar geleden vroeg Nieuwsuur mij voor een item in hun programma. De WWZ (wet werk en zekerheid) was aangekondigd en zou gaan gelden voor het onderwijs. Wat zou dat voor mij als invaller betekenen?
Drie (toendertijd, nu zes) contracten (of losse dagen) en ik zou er een half jaar uitliggen. Zes maanden in een schooljaar niet kunnen werken.
Met tien werkmaanden is dat best fors. En hoe zou ik aan werk komen als ik voor de losse dagen niet meer zou komen? Wisten scholen dan nog wie ik was en nog belangrijker dat ik er nog was?

Lees ook: INVALLEN IN HET BASISONDERWIJS

Reactie op het lerarentekort

Tot ik vandaag werd gebeld door Nieuwsuur met de vraag of ik een reactie had op het grote lerarentekort waar iedereen over praat.  Het lerarentekort wat voor mij als invaller een beetje zuur klinkt. Na 7 jaar invallen staat een vaste baan (en een eigen klas!) toch wel echt boven aan mijn verlanglijstje. En nu zouden de banen voor het oprapen liggen.

Discussie

Na het zien van de Nieuwsuuruitzending en de discussie gevolgd te hebben die ik ontketend had op Facebook (bij de invallers groep), begin ik heel erg te twijfelen. Het lijkt erop alsof het onderwijsveld in verschillende kampen verdeeld is. We hebben het kamp werkgevers die niemand kunnen vinden, kamp invallers welke geen vaste baan kunnen vinden, kamp vaste werknemers welke niet vervangen worden bij ziekte/afwezigheid, kamp studenten die willen werken en zo zullen er stiekem nog meer kampen zijn.

Leraren en invallerstekort

Als we gaan kijken naar het leraren en invallerstekort, dan denk ik dat we spreken over twee verschillende dingen. Begrijp me niet verkeerd, een invaller is een leraar, maar ik denk dat er een verschil in definiëring is. Wat er nu gebeurd is dat klassen opgedeeld, naar huis gestuurd of (onder supervisie) opgevangen worden door een (onbevoegde) student, omdat scholen klaarblijkelijk niet aan invallers kunnen komen. Hoe hard ze ook hun best doen, een invaller voor een dag is niet zomaar gevonden. Sommige bestuurders zullen ongetwijfeld van mening zijn dat een speld in een hooiberg soms nog sneller gevonden is dan een invaller voor een klas.

Lees ook: FORMATIESTRESS, HOE GA IK ERMEE OM?

Niet meer een dagje invallen

Als ik even naar mijzelf kijk, dan weet ik wel hoe dit komt. Buiten het feit dat ik nu tijdelijk een langdurige vervanging heb kom ik niet meer voor een dagje invalwerk. Behalve als je school een openbare is, dan kan het wel, want de regelgeving van de WWZ geldt niet voor het openbaar onderwijs. Of als het december, januari, februari is en de vervangen persoon griep heeft, want ja ja, met een griepgolf geldt de WWZ niet. Maar dan moet ik wel zeker weten dat het griep is, want anders ben ik dadelijk een contract kwijt. En dat is nu net het grote probleem. Voor zowel invallers die gewenst invallen als invallers die noodgedwongen invallen. Met 6 contracten (dat kan dus al 6 losse dagen zijn!) moet ik er een half jaar uit. Tja, dan is de keus snel gemaakt. Het spijt me, maar helaas, ik val niet in voor een losse dag. Stel je toch eens voor dat je een jaarvervanging voor me zou hebben? Moeten we dat dadelijk laten schieten, omdat ik aan mijn maximum aan contracten zit.

Toch een lerarentekort?

Maar wat betekent een lerarentekort dan?  Volgens Nieuwsuur en AOB  zijn er meer fte’s dan mensen die fte’s zoeken. Doordat er dus meer banen dan mensen zijn, ontstaat er een lerarentekort.  De AOB publiceerde in een artikel het volgende stuk:

Onderzoeksbureau Centerdata voorspelt bijvoorbeeld nu weer forse tekorten in het basisonderwijs en een toenemend aantal vakken in het voortgezet onderwijs. De prognoses worden met iedere jaarlijkse update alarmerender: geen tekort van 6.500 in het basisonderwijs in 2025, maar 8.000. Inmiddels voorspelt Centerdata een tekort van 10.000 leraren.

bron: AOb

Een zorgwekkende situatie, die zeker niet wenselijk is voor de maatschappij. Onderwijs staat aan het begin van vele carrières. Van stratenmaker tot advocaat, van kapster tot chirug iedereen heeft in de schoolbanken gezeten. Gepassioneerde leerkrachten die hart voor de kinderen hebben en er alles uit willen halen wat er in zit zijn zeker nodig. Heel hard!

Maar de invallers zitten thuis

Maar toch is het raar dat er nog steeds invallers thuis zitten, die het liefst een vaste baan zouden hebben.  Het lijkt per regio ook erg te verschillen. Zou het tekort in Brabant wat minder ogen, omdat er verschillende opleidingen tot leraar basisonderwijs in Brabant gevestigd zijn? Zouden er in Amsterdam meer tekorten zijn, omdat er meer scholen zijn? Of is het inderdaad het probleem dat er minder studenten kiezen voor de opleiding. Deels door het imago, deels door het salaris en deels de werkdruk.
Een mooi onderzoek voor de overheid lijkt mij, om er dan vervolgens iets mee te doen.

Lees ook: BRIEF AAN SANDER DEKKER

Wat is er nu te kort?

Is er nu een lerarentekort of een invallerstekort? Ik weet het niet. En met mij vele andere ook niet.
Ik denk dat we goed in ons achterhoofd moeten houden welke diverse problematieken er schuilen achter het woordje lerarentekort. En begrip moeten hebben voor de invallers die kiezen voor zichzelf (hoe moeilijk soms ook) en wachten op hun kans op een vaste baan.

Met begrip voor elkaar komen we al een heel eind!

Uitgelichte foto: Shutterstock