Zeker nu in de tweede helft van het schooljaar laat ik de kleuters uit mijn klas regelmatig oefenen met programmeren. Zo werk ik veel met de Bee-bot. Nu ontdekte ik ook het programmeren op Gynzy

Waarom programmeren?

In de toekomst wordt programmeren nog belangrijker. We leiden de kinderen nu op voor beroepen die nog niet bestaan. Naast het programmeren zelf ontwikkelen de kinderen ook andere 21e eeuwse vaardigheden, zoals creatief en logisch denken, vooruit denken en samenwerken.
Het is ook goed voor het ruimtelijk inzicht en het denken in stappen.

Programmeren in Gynzy

Programmeren in Gynzy

Gynzy heeft pas geleden het onderdeel programmeerbare robot gereleased. Ik wilde dit gebruiken als introductieles op de Bee-bot, want het instellen ervan bleek voor de kleuters aardig lastig.
Tijdens de introductieles die in Gynzy staat, merkte ik dat dit als programma op zich ook al mooie mogelijkheden heeft. Als je bij de tool van programmeerbare robot bent (dus niet de introductieles), kun je als je doorklikt op het blauwe driehoekje aan de rechterkant andere achtergronden vinden. Daar kun je veel mee!

Programmeren met de klas

Ik heb de introductieles eerst met de hele groep 2 gedaan. Hiermee leren ze hoe het werkt, heel fijn. Daarna hield ik een klein clubje over die er maar al te graag zelf mee aan de slag wilde. Dit rouleerde nog tijdens de speel/werkles, want een aantal kinderen kwam toch weer terug om ermee te werken.
De kinderen waren meteen heel betrokken, ze vinden robots geweldig! Ik heb het beeld de hele speel/werk tijd op het digibord aan laten staan, zodat de rest van de klas tijdens  ook af en toe kon meekijken. De kinderen van de kleine kring mochten om de beurt op de computer de route neer zetten. De betrokkenheid was hoog, er werd continu overlegd, samengewerkt, de route gevolgd van te voren met de vingers en gerekend. Fantastisch om te zien en mee te maken.

Thema ziek

Gynzy programmeren met een verhaal

Wij hebben het programmeren in combinatie met het thema ziek zijn gebruikt. Ik maakte er verhaaltjes van, zoals de ambulance moet mensen brengen naar het ziekenhuis, maar als het daar aan komt blijkt het ziekenhuis vol te zitten. Hij wordt door gestuurd naar een ander ziekenhuis. Of de robot moet mensen ophalen bij een brandende boom, maar er liggen allemaal takken op de weg. Zo reed de robot via een omweg en met obstakels naar het ziekenhuis. 

Ik vind het een fantastische aanvullingen en zal er zeker vaak mee werken! Programmeer je ook wel eens in de klas?