Les Escher thema kunst

Escher intrigeerde me als kind al. We hadden thuis boeken en posters van zijn prachtige kunst. Zijn werk past heel goed in een les over kunst, wiskundige begrippen, vormen en optische illusie. Ik schreef een les bij zijn werk voor kleuters, een voor de midden- en een les voor de bovenbouw. 

M.C. Escher

M.C. Escher (1898-1972) is een van de meest beroemde grafici ter wereld. Hij is het meest beroemd om zijn (zelf genoemde) onmogelijke tekeningen, zoals klimmen en dalen en zijn metamorfoses, zoals lucht en water.

Les Escher

Doelen

De kinderen leren wiskundige begrippen, vormen en tellen. Ze leren begrippen, zoals perspectief en optische illusie.

Start

Vertel de kinderen dat je in een koffer van je oma of je ouders een boek (of schilderij) van M.C. Escher hebt gevonden. Vertel dat je als kind altijd aan het nadenken was hoe zijn schilderijen konden. Laat de kinderen een aantal schilderijen zien van M.C. Escher. Op zijn site zijn al zijn werken in een galerij te vinden.

Laat Klimmen en dalen zien. Vraag de kinderen goed te kijken. Laat ze hun ontdekkingen vertellen.
Als ze niet zien wat er gebeurt, laat je zien dat de mannetjes altijd maar klimmen, of juist altijd maar dalen. Met een trap kan dat niet.
Vertel over optische illusie. Je ziet iets wat niet kan, maar het kan wel.

Les

Kleuters

Vormen

Laat de kinderen de vormen zien die Escher gebruikt. Zo maakt hij vogels van vierkanten, woorden worden vierkanten en daarna ruiten en van een stad naar kubussen en dan mannetjes. Laat de kinderen verwoorden welke vormen ze zien.

Figuren uit vormen

Laat de kinderen vierkanten tekenen. Ze laten hier figuren uit ontstaan door iets aan het vierkant te tekenen. Met een driehoek kun je bijvoorbeeld al een snavel tekenen.
Slimme kleuters kunnen de figuren ook aan elkaar vast tekenen, zoals Escher.

Middenbouw

Hoe ontstaat het

Laat de kinderen Dag en nacht zien. Laat ze vertellen wat ze zien op de afbeeldingen. Vraag de kinderen hoe de vogels ontstaan.

Van ruit naar vogel

Laat de kinderen zelf een tekening (zoals Escher) maken waarin ze onderin ruiten tekenen. In het midden van het papier worden de ruiten driehoeken en bovenaan tekenen de kinderen vogels.

Bovenbouw

Uitleg van de onmogelijke tekeningen

Online zijn er verschillende sites waarbij de onmogelijke tekeningen uitgelegd worden en zo toch mogelijk blijken te zijn.

Met Lego nabouwen

Zo hebben twee jongens Klimmen en dalen met Lego nagebouwd. Laat dit voorbeeld zien en laat een kind uitleggen hoe de jongens het hebben aangepakt. Laat de kinderen in groepjes het klimmen en dalen proberen na te bouwen van Lego (met uitleg van de site).

Onmogelijke kubus maken

Op deze site staat de uitleg van een onmogelijke kubus. Laat de kinderen eerst een normale kubus vouwen van papier of post-its. Hier kunnen ze stukjes uitknippen, zodat ze de onmogelijke kubus kunnen maken. Maak hier foto’s van vanuit de juiste hoek.

Afsluiting

Bespreek het gemaakte werk met de kinderen.