Kring herfst en tips voor hoeken

Kring herfst en tips voor hoeken

Het is guur, de blaadjes vallen van de bomen, het regent weer, de kaboutertochten vallen in het water ;), oftewel, het is herfst! Thema herfst is heerlijk om mee aan het werk te gaan. Hier vind je kring herfst en tips voor hoeken.

Kring herfst en tips voor hoeken

Taal

  • Leg allerlei voorwerpen in de kring herfst. Neem bijvoorbeeld kastanjes, eikeltjes, hazelnoten, bladeren, veren, etc. Laat de kinderen allemaal een voorwerp pakken waar ze een zin over mogen zeggen.
  • Laat de kinderen een verhaaltje maken met de voorwerpen in de kring, schrijf dit verhaal op en lees het voor in de kring (bijvoorbeeld tijdens het fruit eten).
  • Herkennen de kinderen de voorwerpen? Laat ze vertellen waar ze de voorwerpen van kennen. Wat kunnen ze erover vertellen?
  • Maak een woordweb met de kinderen in het thema herfst. Plak de onderdelen van de herfst op het papier erbij. Bijvoorbeeld de kastanjes plak je echt in het woordweb.
  • Laat de kinderen allemaal spulletjes mee nemen om een echte herfsttafel te maken. Zorg voor zoveel mogelijk verschillende materialen. Laat de kinderen die al kunnen lezen, woordjes hierbij schrijven. Je kunt aan het einde van het thema een kijkmiddag organiseren waar je de kijktafel een prominente rol in laat spelen.
  • Leg allerlei materialen van de herfst in het poppenhuis en/of huishoek. Maak er een bos-poppenhuis of -huishoek van.
  • Laat de kinderen herfstspullen zoeken buiten. Neem het allemaal mee de klas in en vraag de kinderen naar hoe het heet en waar het vandaan komt. Stuur het gesprek naar waarom de blaadjes van de bomen vallen.
  • Maak een mooie thematafel waar de kinderen groepjes kunnen maken van hun gevonden spullen. Benoem daarbij goed de verschillende gevallen materialen, zoals beukennootjes en kastanjes.

Beginnende geletterdheid kring herfst

Doel: Letterklanken herkennen

  • Laat de kinderen woorden die met herfst te maken hebben bedenken. Laat ze allerlei woorden bedenken met een bepaalde beginletter. Bijvoorbeeld de k van kastanjes of de n van noot. Je kunt hier een woordspin met plaatjes van maken.
  • Bedenk samen met de kinderen allerlei woorden met bijv. de k van kastanje. Laat ze hier plaatjes over opzoeken, bijvoorbeeld in tijdschriften.
  • Als je een letter van de week hebt, kun je de kinderen deze letter laten leggen van spulletjes van de herfsttafel. Bijvoorbeeld van eikeltjes. Met sterke lijm kun je dit ook opplakken.
  • Verzamel allerlei spullen die met herfst te maken hebben en leg deze op de thematafel. Maak samen met de kinderen groepjes van deze spullen met de beginletters. Leg deze beginletter er groot bij.

Doel: Positie van een letter in een woord oefenen. (de leerkracht ontleedt het woord) K-l-a-s. Wat is de laatste letter? De middelste letter? Auditieve discriminatie

  • Verander de eerste, de middelste, of de laatste letter van woorden die met herfst te maken hebben tijdens de kring herfst. Weten de kinderen welk woord je bedoelt? Maak bijvoorbeeld van het woord nat, het woord niet. Welk woord wordt bedoeld? En welke letter is veranderd?
  • Verzamel allerlei spullen die met herfst te maken hebben in de kring. Hak de woorden van de attributen met de klas. Oefen daarbij de positie van de verschillende letters.

Doel: Klankzuivere woorden ontleden, m-k-m –woorden, m-m-k-m of m-k-m-m. Hakken met de hand op de tafel van links naar rechts

  • Hak en plak allerlei woorden die met herfst te maken hebben in de herfstkring. Je kunt hier een spelletje van maken. Hak en plak een bepaald woord, bijv. n-oo-t. Kunnen de kinderen raden welk woord je hebt gehakt? Laat de leerling het woord hakkend en plakkend herhalen.

Rekenen

Doel: Voorwerpen ordenen op basis van kenmerken: groot-klein, hoog-laag, meer-minder, dun-dik, smal-breed

  • Gebruik de herfstvoorwerpen. Maak allerlei groepjes met de kinderen in de kring. Grote en kleine voorwerpen, hoge en lage, meer en minder, dunne en dikke voorwerpen en smalle en brede.
  • Welke eigenschappen en overeenkomsten kunnen de kinderen nog meer bedenken met de voorwerpen? Laat ze het in die groepjes leggen.

Doel: Vooruit- en terugtellen vanaf verschillende startpunten t/m 20

  • Leg de voorwerpen van de kring op een rij. Tel deze met de kinderen vanaf verschillende startpunten.
  • Leg allerlei plaatjes van het thema herfst op een rij. Je kunt ook de woordkaarten gebruiken. Tel deze vanaf verschillende startpunten. Je kunt hier de getallen bij leggen, voor het getalbegrip.

Doel: Koppelen van hoeveelheid aan hoeveelheid (leeftijd aan vingers, rondjes aan knikkers etc) en de cijfers

  • Maak groepjes van verschillende aantallen van de herfstspullen in de herfstkring. Laat de kinderen de juiste cijfers bij de aantallen leggen.
  • Geef de kinderen allemaal een aantal voorwerpen van het thema herfst in de handen. Laat ze iemand zoeken die 1 meer of 1 juist 1 minder heeft. Je kunt ze ook een cijfer vertellen of geven dat ze moeten zoeken.

Doel: herkennen van de vormen: driehoek, vierkant, cirkel

  • Sorteer de herfstspullen met de kinderen in de herfstkring op de verschillende vormen. Kunnen de noten ook onder verschillende vormen terecht komen? Zijn ze allemaal hetzelfde?
  • Laat de kinderen verschillende vormen met de herfstspullen maken. Schiet hier een foto van en hang deze op in de klas.

En verder

  • Het boodschappenspel, maar dan in rekenvorm. Leg allerlei herfstproducten in de kring herfst. Tel samen met de kinderen hoeveel spullen er liggen. Verstop ze onder een doek. Hoeveel herfstproducten, bijvoorbeeld kastanjes, liggen er ook alweer? Haal een kastanje weg, hoeveel zijn er dan? Leg er 2 bij, hoeveel dan? Etc.
    Een variant hierop is ‘flitsen’ van de kastanjes. Leg er snel een aantal neer en vraag de kinderen hoeveel er liggen. Zien de kinderen het meteen?
  • Je kunt je zandtafel vullen met de herfstspullen. Zet er wat attributen bij, zoals zakjes, weegschalen, schepjes en dergelijke. De kinderen gaan manipuleren met de spullen. Vertel de kinderen dat het een winkel is. Laat een kind de verkoper zijn, de andere kinderen komen kastanjes kopen. Geef ze geld en de verkoper geld om terug te betalen. Een kastanje is bijvoorbeeld een euro. Of je kunt de kinderen vragen de attributen te wegen. Bijvoorbeeld een euro voor 100 gram kastanjes. De kinderen kunnen tellen, de attributen wegen, met geld betalen, etc.
  • Laat de kinderen hun lievelingscijfer kiezen. Schrijf dit voor ze op een vel papier. Of laat ze het groot schrijven, als ze dit al kunnen. De kinderen kunnen nu allerlei materialen die met de herfst te maken hebben opplakken in groepjes van dat lievelingscijfer. De kinderen kunnen de groepjes producten natuurlijk ook tekenen of opplakken.
  • Tijdens het herfst knutselen kun je ook vormen met kastanjes maken.

Hoeken herfst

Bouwhoek
Winterslaap; maak een hol voor een beer, een egeltje, een lieveheersbeestje, een eekhoorn. Gebruik knuffels voor de verschillende groottes.

Huishoek

  • Kabouters in het kabouterbos; hang om een parasol een rood kleed en maak daar witte stippen op. Verkleed de kinderen als kabouter. Kleine spulletjes neerleggen.
  • Kookspullen, zodat de kabouters kunnen koken met recepten erbij.
  • Of maak een herfsthoek in de huishoek voor kabouters en om te rekenen.

Poppenhuis
Kleine bosbeestjes in het poppenhuis, zoals eekhoorns, egels en spinnen.

Laat je inspireren door Pinterest
Follow Maike Douglas-Westland’s board Thema Herfst on Pinterest.


Een prachtig overzicht van Herfst boeken.

Geniet van dit mooie seizoen!

Thema herfst; Thema herfst is heerlijk om mee aan het werk te gaan. Hier vind je kring herfst en tips voor hoeken.