(Les)tips Kinderboekenweek 2013 bovenbouw basisschool – Klaar voor de start

Elk jaar doen veel scholen, ouders en kinderen mee aan de kinderboekenweek. Dit jaar is het thema ‘Klaar voor de start’. Je vindt hier tips voor de bovenbouw van de basisschool, voor dit thema van kinderboekenweek 2013.

Kijk voor tips voor alle leeftijden op de algemene pagina. 

Lezen

Lezen, lezen, lezen, het is zo belangrijk en zo ontzettend leuk! In de Kinderboekenweek kun je leeskilometers maken, past goed in het thema.

  • Wie kan er in de kinderboekenweek de meeste boeken lezen? Laat de leerlingen elkaar veel vertellen over de boeken die ze hebben gelezen.

Voorleeswedstrijd

Doe een wedstrijd voorlezen in de klas. Maar hier een gekke wedstrijd of open podium van. Wie kan het beste supersnel voorlezen? Wie kan het beste fluisterend voorlezen? Wie kan er fantastisch zingend voorlezen? Of dansen terwijl je voorleest? Of terwijl je op een been staat? En wie kan voorlezen terwijl hij of zij een bal in lucht hoog houdt. Laat de leerlingen ook allemaal gekke manier van voorlezen bedenken. Maak er een feestelijke voorleesmiddag van.

Verhalen

Verhalen vertellen en zelf schrijven, het hoort helemaal bij de Kinderboekenweek.

  • Bedenk van tevoren allerlei sporten waar de leerlingen over kunnen schrijven. Laat het nog niet bestaande sporten zijn. Laat de leerlingen deze sporten beschrijven. Hoe speel  je het, wat heb je nodig en welke materialen worden gebruikt?
  • Maak allerlei kaartjes met bestaande sporten. Geef de leerlingen twee sporten. Laat ze een verhaal bedenken waarin deze twee sporten elkaar ontmoeten. Ook kun je ze een verhaal laten maken waarin allebei de sporten voor komen. Geef de leerlingen mee dat het leuk is voor het verhaal om er een probleem in te verwerken.
  • Op welke sport zitten de leerlingen? Laat ze er eerst over vertellen. Daarna kunnen ze er een verhaal over schrijven. Laat ze bijvoorbeeld hun mooiste sportbelevenis beschrijven.

Interviewen

Laat de leerlingen elkaar interviewen over hun sporten. De vragen die ze elkaar kunnen stellen:

  1. Welke sport doe je?
  2. Hoe lang beoefen je deze sport al?
  3. Wat vind je het leukste van de sport?
  4. En wat het minst leuke?
  5. Hoe vaak doe je aan deze sport?
  6. Heb je wel eens iets gewonnen?
  7. Zou je het ook als beroep willen doen?

Een leuke aanvulling hierop vind je op de site van Jozua Douglas. Hij heeft een interview bedacht voor een topsporter.

Sporten

  • De leerlingen hebben bij het voorbeeld van het verhalen maken na gedacht over nog niet bestaande sporten. Voer deze sporten met de hele klas uit.
  • Laat de leerlingen een sport/gymles voor elkaar ontwerpen. Wat is er allemaal voor nodig voordat je gym met elkaar kunt doen? Een les voor een andere groep bedenken kan ook.

Bij de algemene ideeën voor alle leeftijden vind je een opening voor de school en spelen en sporten met echte boeken. Ook erg leuk om uit te voeren!

Jozua heeft nog meer tips voor de bovenbouw bedacht, zoals een filmpje over het proces van het maken van een boek. Je kunt ook een schrijversbezoek van hem winnen met de quiz. Veel plezier en succes!