Leuke uitspraken

Leuke uitspraken

Mallesander

 Vandaag hadden we het in de klas over huisdieren. Een leerling vertelde dat ze pas geleden een grappig beest mee naar huis genomen had; een Malle Sander.

Kaasvoeten

De kinderen kleedden zich om voor de gym. Een van de leerlingen had geen sokken aan in zijn schoenen, daarom roken zijn schoenen en voeten niet zo fris. Een andere leerling kwam naar mij toe: ‘Juf, die stank komt van kaasvoeten!’.

Chocoladebaby

Vandaag vierde ik juffendag. Ik kreeg natuurlijk een heleboel chocolaatjes. Ik zei in de kring: ‘dan heb ik over een tijdje een hele dikke buik.’ Waarop een andere leerling zei: ‘ja leuk, dan krijg je een baby.’ Ik zei dat dat niet kan. ‘Jawel hoor zei een andere leerling; een chocoladebaby!’

Eerder geboren

Tijdens het buiten spelen zijn een aantal kleuters aan het voetballen. Groep 5 is er ook. Na een tijdje komt een van de kleuters naar me toe: ‘juf, we hebben gewonnen van kinderen die eerder geboren zijn dan wij!’. Met die taal- en rekenontwikkeling zit het wel goed volgens mij.

Wat is een kok?

Het thema ‘Eet smakelijk‘ is net gestart. De stagiaire maakt een koksmuts met groep 2 door middel van 16 vierkantjes. Van tevoren vraagt ze wat een kok is.

Het antwoord: “dat is iemand die het eten klaarmaakt. Dan komt er een aubergine en die brengt het eten.”

Optroosten

We liepen naar buiten. Bij het hek vroeg ik nog wat je moet doen als er iets is gebeurd met je. Een van de kinderen zei: ‘juf, als ik verdrietig ben, kom ik naar je toe en geef ik je een knuffel. Dat troost op.’

Mooi

Ik plak een leerling op voor het zonnetje van de week. Ik heb toevallig plakband met hartjes erop, daarmee plak ik de foto vast. De betreffende leerlinge komt naar me toe en zegt: ‘Juf, waarom plak je plakband met hartjes bij mijn foto? Zeker omdat ik zo mooi ben!’

Sneeuwwitje

In de klas zien we een filmpje van Sneeuwwitje. Het huisje van de Zeven dwergen komt in beeld. Ik vraag: ‘en van wie is dat huisje?’. Een van de leerlingen roept heel hard: ‘Van de twee bergen!’

Antirenne

Ik leer de dierennamen aan in de klas. Er zit een antilope tussen. Later herhaal ik de dierennamen en houd ‘t plaatje van de antilope omhoog. Ik vraag welk dier het is. Een van de leerlingen zegt: ‘ik weet het juf, een antirenne!’

Blog

Het is de week voor de herfstvakantie. In de klas doen de meest fantastische uitspraken de ronde. Dit blog gaat over mijn overdenken over groep 3 en de heerlijke momenten met de leerlingen. Lees je mee?

In het begin van de week sta ik onder de douche en laat de klas even aan me voorbij komen. Wat vind ik nou van groep 3 en de kinderen die erin zitten?
Ik vind het fantastisch! Het leren lezen dat een magische wereld tevoorschijn tovert, het rekenen wat langzaamaan moeilijker wordt, het harde werken aan de tafels, het enthousiasme en vrolijkheid van de kinderen en natuurlijk de heerlijke uitspraken.
Ik bedenk me dat ik minder tijd heb om echt met de kinderen te kletsen. Je probeert alle leerlingen op een dag te zien, maar elke leerling echt gesproken te hebben over wat ze bezig houdt, dat was makkelijker bij de kleuters. Ik neem me voor om er wel meer in te investeren. Bijvoorbeeld tijdens het buiten spelen.

Prompt komt er de volgende dag een leerling in de pauze met me kletsen. Aan het einde van het gezellige gesprek, zegt ze: ‘Juf, ik vind het altijd zo leuk om met je te kletsen!’. Alsof ze mijn gedachten kon raden. Vorig jaar had ik de leerling in groep 2 in de klas. Nog een leerling die toen ook al bij mij in de klas zat zei: ‘Juf, ik vond je vorig jaar liever, maar nu ook hoor’. Blijkbaar hadden deze leerlingen hetzelfde gevoel, bijzonder.

Tot de herfstvakantie is hard werken en wennen, zowel voor de leerlingen als voor mij. Er beginnen banden te ontstaan, die ik de komende tijd verder kan gaan uitdiepen. Hopelijk komt er ook meer tijd voor een gezellige kletspraat, ik houd ervan.

Aan het einde van de week doen we een spel in de klas, een coöperatieve werkvorm. Sta op als … Ik noem van alles op wat je in de vakantie kunt doen. Sta op als je naar de bioscoop gaat, sta op als je gaat zwemmen, enz. Ik doe zelf uiteraard ook mee. Later noemen de leerlingen omstebeurt iets. Nadat we sta op als je naar het circus gaat en sta op als je tv gaat kijken hebben gehad, is de laatste leerling aan de beurt. En zij zegt: ‘Sta op als je ook moe bent’. De hele klas staat, ik ook.

En zo is het, de herfstvakantie is de tijd om uit te rusten om weer volop met het lezen en rekenen aan de slag te kunnen gaan na de vakantie. Met hopelijk nog meer fantastische opmerkingen, enthousiasme en veel plezier in de klas.