Maak die klassen kleiner

Maak die klassen kleiner

Ik sta er steeds vaker als invaller, in grote klassen waar veel kinderen met zorg in zitten. Armoede, moeilijke thuissituaties, andere zorgvragen… En dat dan in een klas zonder de continuïteit van een vaste leerkracht, want lerarentekort. Ik vind het als invaller heel pittig, maar maak me vooral grote zorgen over de leerlingen zelf. Zij krijgen zo toch niet wat ze nodig hebben?

Maak die klassen kleiner

Een schoolklas onder de 25 leerlingen is eerder uitzondering dan regel. Ze zijn er wel, kleinere schoolklassen, maar dan is het nog steeds pittig in de klas. De zorgvragen zijn vaak groot en zonder een vast baken in de klas, in de vorm van een goede, stevige leraar, worden die alleen maar groter. Ik heb legio aan voorbeelden uit mijn eigen praktijk als invaller om uit te kiezen. Inmiddels sta ik bijna wekelijks voor klassen waar de leerkracht langdurig is uitgevallen en de kinderen dus telkens een ander “warm lijf” voor de klas zien staan zoals Ton van Haperen zegt. De kinderen worden daar niet vrolijker van kan ik je vertellen en ik dus ook niet. Als invaller is het pittig, maar zeker ook voor een vaste leerkracht. Het is dan heel hard werken om het weer een fijne groep te maken.

Te weinig aandacht

Op mijn invaldagen doe ik knetterhard mijn best. Ik geef zo goed mogelijk les met de korte voorbereidingstijd die ik heb en zorg voor zoveel mogelijk rust in de klas. Ik weet natuurlijk niet wat alle individuele leerlingen nodig hebben. En vaak ben ik zo veel tijd kwijt door het gedrag van de leerlingen, moet ik zo hard werken om ze überhaupt te laten luisteren naar de instructie en te laten werken aan wat ze moeten doen… Tijd voor verlengde instructie heb ik al helemaal niet. Maar zoals ik hoor van collega’s, is dat ook voor hen moeilijk. Er zijn zoveel zorgvragen rond leerlingen en allemaal individueel lesgeven is niet te doen, daar hebben we de tijd niet voor. Zeker niet met zoveel leerlingen in de klas!

Maak het beroep aantrekkelijk

Ik denk dat het beroep van leraar veel aantrekkelijk wordt als er kleinere schoolklassen komen. Dan kun je de zorg beter dragen, heb je meer tijd voor een goede voorbereiding van je lessen en komt er meer rust in de klas.  En dat zeg ik niet alleen hè?! Zo is er in het afgelopen jaar een onderzoek gedaan in Groningen naar wat scholen echt nodig hebben om leerlingen te helpen. De onderzoekers luiden niet alleen de noodklok voor Groningen, maar voor heel Nederland. Dit onderzoek is uitgevoerd op VO-scholen, maar de basis start natuurlijk bij ons in het PO. De onderzoekers vinden dat het afgelopen moet zijn met tijdelijke subsidies, structureel geld voor kleinere klassen dus, meer sociale ondersteuning in de school, zodat er meer aandacht kan komen voor elk kind. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Bekijk ook het boek De relaxte leraar.

Hoe groot dan?

Teachertapp vroeg om de optimale groepsgrootte, als daar onderzoek naar is gedaan hoor ik het graag. De meeste deelnemers aan de vragen gaven aan dat ze 16 tot en met 20 of 21 tot en met 25 leerlingen het meest optimaal zouden vinden.
514 deelnemers gaven bij Teachertapp aan dat een groep van 26 tot en met 30 is voor de grootste klas die ze lesgeven. Bij 300 deelnemers is dat 21 tot en met 25, en 162 Tappers hebben 31 tot en met 35 leerlingen. 55% van de deelnemers heeft een klas met 26 of meer leerlingen/studenten/cursisten en werkt dus in een klas die groter is dan de optimale klas/groepsgrootte Leraren geven nu aan te weinig aandacht voor leerlingen te hebben, geen mogelijkheid voor passend onderwijs, achteruitgang van de onderwijskwaliteit. Maar ook de achteruitgang van het werkplezier bij leraren. En daar maak ik me uiteraard ook grote zorgen om. Ik zie echt teveel leraren uit het beroep trekken, omdat het niet meer bij ze past en ze het te vaak domweg te zwaar vinden. Of ze vallen uit met bijvoorbeeld een burn-out, leerkrachten branden op door passend onderwijs, lees het hier. Al in 2016! schreef ik hierover, leerkracht knapt af op passend onderwijs.

Maak de klassen kleiner en zo ook het lerarentekort.