(Door Suzanne) Codekinderen biedt gratis een compleet lespakket voor leerkrachten van groep 3 tot en met groep 8. Kinderen leren middels diverse lesbrieven omgaan met de digitale wereld. 

Codekinderen

Eerste kennismaking

In de groep 5 waar ik lesgeef zijn een aantal leerlingen die wat extra uitdaging nodig hebben. Naast compacten en verrijken was ik op zoek naar iets nieuws. De leerlingen zelf gaven aan dat zij graag iets zouden willen leren met programmeren.

Helaas hebben wij op school geen BeeBot of andere programmeerbare robots, dus ging ik op zoek naar iets anders.
Na wat rondsurfen kwam ik op de website van codekinderen terecht. Daar vond ik precies wat ik zocht. Complete lesbrieven over computertaal, sites en apps waar je zelf kunt leren programmeren.

Het doel van deze lessen is om het creatief en logisch denken van kinderen te stimuleren, daarnaast ontdekken kinderen hun digitale talenten en vergroten ze hun kennis over digitale apparaten.

Lees ook: 21ST CENTURY SKILLS

Hoe werkt het?

Het lespakket van codekinderen is verdeeld in drie verschillende onderdelen: unplugged, maken en programmeren.
Bij ieder onderdeel vind je verschillende onderwerpen die weer zijn uitgewerkt in een lesbrief, (eventueel een werkblad) en een docentenhandleiding. Bij de onderdelen “maken” en “programmeren” staat ook een directe link naar de websites of apps die gebruikt worden bij die les en een filmpje.

Unplugged

Met de leerlingen uit groep 5 ben ik begonnen met de lesbrieven van unplugged. Daarbij heb je nog geen computer nodig. Je leert middels diverse opdrachten hoe programmeren werkt. Deze lesbrieven geven een helder beeld van hoe een computer werkt. Zo heb je een lesbrief over binair tellen, pixels tekenen en robottaal.

Je kunt deze lessen klassikaal aanbieden, maar ik heb ervoor gekozen om het in een klein groepje uit te voeren. Ik heb aan de hand van de docentenhandleiding een stukje uitleg gegeven en daarna konden de kinderen zelfstandig aan de slag.

Lees ook: HOE JE KINDEREN KUNT LEREN PROGRAMMEREN MET SCRATCH

Maken

Het doel van dit onderdeel is dat de kinderen leren dat programmeren een vaardigheid is die je nodig hebt om zelf iets te creëren.
Je vindt hier verschillende sites en apps waarop je zelf aan de slag kunt. Bij elke site of app staat een voorbeeldfilmpje, zodat je direct kunt zien wat je ermee kunt. En ook hier vind je een lesbrief,docentenhandleiding en werkblad.

Voor de middenbouw koos ik voor de website GameStudio van het Klokhuis. Je kunt nu gratis aan de slag, alles is in het Nederlands en het is voor kinderen een makkelijk programma om mee te werken.

Het leuke van deze sites is dat je ook direct resultaat ziet. Je kunt dat wat je hebt ontworpen in de app of op de computer ook meteen terugkijken of je eigen game spelen. Dat werkt extra motiverend.

Lees ook: PROGRAMMEREN MET CODEWISE

Programmeren

Het laatste onderdeel neemt de kinderen mee in het echte programmeren. De kinderen leren via apps en websites een code te schrijven.
Wij zijn in de klas nog niet aan dit onderdeel toegekomen, maar er zijn verschillende opties die worden gegeven in dit onderdeel.

Een van de makkelijkere websites is Ko de Kraker. Daarbij leren de kinderen op een soortgelijke manier als bij de Bee-Bot een programma te schrijven. Kodable is een makkelijke app, waarin een eenvoudige code moet worden geschreven.
Met groep 5 ga ik aan de slag met Robomind en Hour of Code. Dit zijn Nederlandstalige sites die een duidelijke uitleg geven.

Extra lessen

Bij elk onderdeel staat een link naar extra lessen. Je komt dan direct op de Pinterestpagina’s van codekinderen boordevol extra lessuggesties.
Dus meer dan genoeg aanbod om je lessen mee te vullen en de kinderen te blijven uitdagen!

Meer weten? Kijk op www.codekinderen.nl

Uitgelichte foto: Shutterstock