Maatwerk in het basisonderwijs, hoe dan?

Maatwerk in het basisonderwijs, hoe dan?

Het Onderwijsblad van de AOb van afgelopen weekend heeft als hoofdonderwerp: Maatwerk voor iedereen. Het niveau van de kinderen is hierbij de leidraad. Ik vraag me vooral af Maatwerk in het basisonderwijs, hoe dan?

Wat is maatwerk?

Maatwerk in het onderwijs komt vooral neer op de plannen van de VO-raad om leerlingen bepaalde vakken op een hoger niveau te laten volgen. Maar ook in het basisonderwijs zie ik maatwerk steeds meer binnensluipen. Met passend onderwijs kwam individualisering van ons onderwijs en dus maatwerk voor iedere leerling.

Lees ook: PASSEND ONDERWIJS DAT ÉCHT PAST!

Maatwerk in het basisonderwijs, hoe dan?

Maar wat ik ook zie zijn grotere klassen, met minder begeleiding en meer (gedrags)problemen. Die gedragsproblemen komen ook voort omdat we steeds meer weten en zien. De nadruk ligt op preventie van allerlei achterstanden en die moeten goed gesignaleerd worden. En vervolgens moet er ook iets mee worden gedaan. Individueel hulpplan hier, individueel hulpplan daar en laten we vooral de groepsplannen niet vergeten waar de drie niveaus van je klas goed in beschreven staan. En deze drie niveaus moeten natuurlijk ook weer allemaal apart geëvalueerd. Want er zijn (behoorlijk wat) doelen die behaald moeten worden, ook in de kleuterklas.

Lees ook: LEERKRACHT KNAPT AF OP PASSEND ONDERWIJS

Maar hoe dan?

Vervolgens moeten alledrie die niveaus van het groepsplan ook goed bediend worden. En de individuele hulpplannen ook aangepakt. De bedoeling is dat elk kind krijgt wat hij of zij nodig heeft. Maar praktisch elke dag vraag ik me af hoe ik dat in hemelsnaam voor elkaar krijg. Ik heb nu 30 kinderen in de kleuterklas. Groep 1 en groep 2 bij elkaar en allemaal individuutjes. Ja, ik weet wat ze allemaal nodig hebben en ik doe ook echt mijn best om ze allemaal te zien. Maar hoe bedien ik ze allemaal op een dag? Ik ben al blij als ik een of twee grote kringen heb kunnen geven met wellicht nog een kleine kring erbij op taal- of rekengebied. De rest van mijn tijd wordt opgeslokt met kinderen sociaal gedrag aanleren (bij kleuters essentieel) en dingen die ter plekke gebeuren, zoals broekplassen. Ik ben ook maar alleen en heb helaas maar twee handen.

Lees ook: WERKDRUK IN HET ONDERWIJS

En de oplossing?

De oplossing lees je helaas niet in dit blog, die heb ik niet. Ik probeer voor mezelf mijn werkdruk zo laag mogelijk te maken en doe mijn uiterste best. En ik probeer zoveel mogelijk te genieten van mijn werk en de kinderen.
Ik kan nu alleen maar hopen op kleinere groepen en meer handen in de klas van bijvoorbeeld remedial teaching en onderwijsondersteuners. Ik heb mijn handen vol aan die 30. Maatwerk voor echt individueel kind? Dat lukt me nu niet.

Lees ook: HOE IK MIJN WERKDRUK LAAG HOUD

Hoe sluit jij aan bij elk kind? 

Uitgelichte foto:  Shutterstock