Mag ik naast je zitten? Recensie en winactie

Winactie door Manon. Mag ik naast je zitten? Een prachtig boek geschreven door Sarah Weeks en Gita Varadarajan. Een jeugdboekenschrijfster en een docente die samen het verhaal schreven van Ravi en Joe. Twee verschillende jongens, denken ze….

Mag ik naast je zitten?

Sarah Weeks is een echte jeugdboeken schrijfster.  Ze heeft al bijna 60 prenten en jeugdboeken op haar naam staan. Haar boek Ben zo terug won belangrijke literatuurprijzen. Ook werkt ze als schrijfdocente. Gita Varadarajan geeft les op een basisschool en eerder werkte ze als docent taal en literatuur. Samen schreven ze het humoristische verhaal van een onwaarschijnlijke vriendschap. Het boek is uitgegeven door Lemniscaat. Op hun site vind je nog meer informatie over dit boek.

Bekijk het boek hier

Het verhaal van Mag ik naast je zitten?

In dit mooie verhaal maken we kennis met Ravi. Ravi verhuist van India naar Amerika. In Inda was hij de beste van de klas en enorm populair. In Amerika is dat wel even anders. Hij maakt fouten en zijn klasgenoten en juf kunnen hem niet goed verstaan. Andere kinderen vinden hem raar, hij draagt rare kleding en een vreemde lunch.

Ook ontmoeten we Joe. Joe zit al langer op Albert Einstein als Ravi bij hem in de klas komt. Hij zal het dit jaar alleen moeten te zien redden want al zijn vrienden zijn verhuisd. Joe zelf is niet zo handig en het helpt ook niet echt dat zijn moeder in de kantine van school werkt.

Samen zitten Joe en Ravi in de klas van juf Beam. Ook zit Dillon bij hen in de klas. Dillon is ook een Indiase jongen en Ravi neemt zich voor om vrienden met hem te worden. Maar wat Ravi niet weet is dat Dillon een rotjoch is.  Een eersteklas pestkop. Zijn pogingen om vriendschap te sluiten met hem lopen dan ook uit op een drama. Ravi vindt het verschrikkelijk op school en wil niet meer gaan. Ook Joe is het mikpunt van de pesterijen van Dillon en ook hij vindt school vreselijk.  Ravi en Joe hebben als snel een gezamenlijke vijand en een gezamenlijke missie…..

Perspectieven

Het mooie aan dit verhaal is dat je steeds schakelt tussen de hoofdpersonen Ravi en Joe. Je leert de personages echt kennen en krijgt een kijkje in hun levens. Twee verschillende levens, maar met overeenkomsten. De verhalen van de hoofdpersonen sluiten steeds naadloos op elkaar aan, daar waar de ene situatie stopt, gaat hij verder vanuit het perspectief van de ander. Je komt daardoor helemaal in het verhaal en krijgt voor beide jongens sympathie.

Het verhaal pakte me vanaf het eerste hoofdstuk meteen. Ik wilde graag doorlezen om te weten wat er zou volgen. Door de titel was meteen mijn nieuwsgierigheid gewekt. Het onderwerp pesten blijft actueel en ik denk dat veel kinderen in deze situatie kunnen verplaatsen. Het boek leest makkelijk weg, de hoofdstukken zijn kort en doordat je steeds vanuit een ander perspectief leest blijft het boeiend. Ondanks dat Ravi soms wat arrogant over komt in het verhaal blijf je met hem mee voelen. Je voelt al snel aan dat het wel goed gaat komen, maar de ontknoping is erg mooi. Ik vind het een prachtig boek waarin emoties en gevoelens naar voren komen waar kinderen mee worstelen. Het is een goed boek om voor te lezen of te presenteren in de bovenbouw.

Win

Je kunt een exemplaar winnen van Mag ik naast je zitten? Laat hieronder (op de site dus) een reactie achter als je mee wilt doen. maandag 23 september mail ik de winnaar.

Bekijk het boek hier