(Gastblog door Petra van ikenmama.nl) Nemen jouw kinderen ook regelmatig halflege broodtrommels mee terug naar huis en klagen ze vervolgens over buikpijn van de honger? Het is helaas vaak een hele opgave om kids voldoende en gezond te laten eten. Maar wees eerlijk: 2 bruine boterhammen in een lunchbox zien er ook wel ontzettend saai uit! Maak de lunch wat spannender. Met deze 6 lunch ideeën voor school eten je kids wél.

Met deze 6 lunch ideeën voor school eten je kids wél

1. Gebruik muffinvormpjes

Vul de broodtrommel met geopende muffinvormpjes. Schuif ze goed tegen elkaar, zodat ze niet meer kunnen bewegen. Vul daarna ieder vormpje met iets anders: stop bijvoorbeeld een paar crackertjes in het ene vormpje, vul een ander met snoeptomaatjes en een derde met stukjes komkommer. Zo ga je door tot alle vormpjes gevuld zijn, met een feestelijke aanblik als resultaat!

2. Zorg voor afwisseling

Natuurlijk wordt je kind niet echt enthousiast van de dagelijks terugkerende broodjes kaas. Zorg voor variatie in soort brood en type beleg. Natuurlijk is volkorenbrood gezonder dan wit, maar waarom zou je beide soorten niet door elkaar gebruiken? En verras eens met beleg: bruin brood met banaan en pindakaas vinden veel kinderen bijvoorbeeld heel lekker.

Lees ook: GEZONDE JUF OP SCHOOL

3. Maak een lekkere dip

Ga je toch voor het bruine brood met kaas? Zorg dan voor een lekker dipsausje erbij. Hierin kun je ook prima afwisselen. Maak de ene keer een sausje op basis van tomatenpuree, de volgende keer op basis van griekse yoghurt en bieslook. Er zijn online veel simpele receptjes te vinden!

4. Varieer met groente

Wanneer je denkt aan schoollunches, denk je al snel aan fruit. Groente is echter ook een prima aanvulling. Rauw, zoals stukjes komkommer, tomaat, paprika of bloemkoolroosjes. Of gekookt, zoals worteltjes (die ook prima rauw kunnen), of erwtjes. Extra lekker met een yoghurtsausje!

5. Gezonde pannenkoeken

Van pannenkoeken wordt bijna ieder kind enthousiast. Pannenkoeken staan bekend als zoete lekkernij, maar zijn ook heerlijk met een hartige vulling. En dan kunnen ze best de dagelijkse boterhammen eens vervangen.

Lees ook: LEUKE TIPS VOOR GEZONDE TRAKTATIES

6. Lekkere pastasalade

Is jouw kind geen grote liefhebber van brood? Dan zijn gezonde pannenkoeken een prima optie. Denk ook eens aan pasta als vervanger. Doe (volkoren)pasta in een salade van bijvoorbeeld jonge bladspinazie, stukjes tomaat en paprika. Een goede maagvuller en een prima alternatief voor een boterham!  

7. Let ook op het drinken!

Een pakje drinken mee naar school is natuurlijk heel praktisch, maar wanneer je weet hoeveel suiker er in zit word je vast minder enthousiast. Zorg voor een mooie plastic beker met water en doe daar wat stukjes fruit er in. Denk bijvoorbeeld aan citroen of aardbei. Ook verse munt kan water net een beetje extra smaak geven. Een heerlijke cocktail voor bij de lekkere schoollunch!

Lees ook: WAT VEEL SUIKER IN PAKJES DRINKEN!

Dit gastblog is geschreven door Petra van ikenmama.nl.