Mijn ervaring met het studiehuis

Mijn ervaring met het studiehuis

Ik was zo’n typisch Havo-kind, zoals ze nu wel eens zeggen. De eerste tot en met de derde klas gingen prima. Maar toen kwam in de vierde de Tweede Fase en dat trok ik heel slecht. Ik heb de Havo gehaald, maar daar heb ik heel hard voor moeten werken.

Volgens mij was onze lichting het tweede jaar waarin het studiehuis was ingevoerd op de middelbare school en wisten de docenten dus ook niet zo goed hoe ze het moesten aanpakken. Het bleek een onderwijsvernieuwing waarbij docenten een coachende rol moesten aannemen. Of ze dit deden was erg afhankelijk van de docent. Ik scoorde dus ook het beste bij docenten die lesgaven en dan ook tot in den treuren bijna konden uitlegden, zodat ik het snapte en onthield.

Mijn ervaring met het studiehuis

Ik had les nodig!

Zo kan ik me in Havo 4 een docent herinneren die Wiskunde A1 gaf. Ik vond (en vind ook nog wel eens) rekenen moeilijk en wiskunde al helemaal verschrikkelijk. Maar deze docent kon zo eindeloos geduldig uitleggen dat ik het wel snapte! Terwijl de rest van de klas zich verveelde en onderuit hing, zat ik op het puntje van mijn stoel. Ik had die duidelijke uitleg wel nodig! Met een 7 voor Wiskunde ging ik over, terwijl ik er met andere vakken een stuk beroerder voor stond. Helaas kreeg ik in Havo 5 een docent voor wiskunde die vooral op het VWO lesgaf. Ik snapte er niks meer van en mijn cijfer zakte af naar een 6 gemiddeld. Ach ja, wel gehaald.

Uitleg is zo belangrijk!

Doceren, uitleggen, voordoen, samen doen, het is allemaal zo belangrijk! Ik heb die uitleg echt nodig gehad als Havist. Ik heb me ook regelmatig heel dom gevoeld als ik het weer eens niet begreep. Mijn moeder heeft me er met haar studeerschema voor mij doorheen gesleept. Hier heb ik ook echt discipline geleerd om hard te studeren en ervoor te werken. Ook al vond ik het niet makkelijk. Met één vijfje en de rest zessen, zevens en een acht haalde ik mijn examen. Die 5 was overigens voor een vak waar de docent, jawel, twee keer een half jaar uitviel en we ook weinig vervanging hadden. Geen uitleg dus.

Lesgeven dus

Het heeft me wel gesterkt in het idee dat je kinderen uitleg moet geven. Ze moeten het snappen voordat ze het kunnen leren. Voor mij was bijles dan ook niet zo gek geweest. Bijvoorbeeld voor wiskunde in Havo 5, zodat ik het wel snapte en nu ook wat minder moeite had gehad met rekenen. Maar ook bijles economie was wel iets voor me geweest, komen ook veel cijfers bij kijken, was ik dus niet zo’n held in. Ik koos voor het “pretpakket” Cultuur en Maatschappij met muziek en en biologie als extra vak. Wie weet had ik met bijles scheikunde die lessen ook kunnen volgen, want ik vond dat wel altijd interessant.

Wat was jouw ervaring op de middelbare school? 

Dit is een #jufmaikead