Eigen keuze cadeau maken

Eigen keuze cadeau maken

Door Sharona. Moederdag en Vaderdag staat weer bijna voor de deur. Op veel scholen wordt er in deze periode druk geknutseld om iets leuks in elkaar te zetten. Ik wil meer eigenaarschap aan de kinderen geven. Dus koos ik dit jaar voor: eigen keuze cadeau maken. Met tips hoe ik het aanpak en wat voor keuzes je kunt geven.

Het kost de leerkrachten vaak bloed, zweet en tranen rond moederdag, maar dan hebben ze ook wel z’n  27 leuke, strakke, in sommige gevallen bijna identieke werkjes.
En daar begint het bij mij dus te kriebelen, dit moet anders kunnen! 

Lees ook het grappige blog: leerkracht én moeder.

Eigen keuze cadeau maken

Je hoort steeds meer mensen in onderwijsland het hebben over eigenaarschap van kinderen. We willen dat kinderen meer eigenaar worden van hun leerproces, dat ze leren zelf keuzes te maken.
Maar waar is eigen keuze van kinderen bij een vooraf bedacht en uitgekauwd knutselwerkje? Kunnen we de keuzes niet wat breder trekken dan alleen welk kleur papier of verf ze gebruiken?

Keuzes durven laten maken

Om tot een andere manier van werken te kunnen komen, is het belangrijk dat we de kinderen los durven te laten. En erop durven te vertrouwen dat ze (soms met wat hulp) de juiste keuze voor hen zullen maken. En in het ergste geval valt de knutsel toch wat minder goed uit dan we misschien gehoopt hadden, maar een moeder zal dat niet erg vinden. Ze zal het harde werk van haar kind zien, de trots op het snoetje als ze het cadeautje opent.
Misschien zal het kind nog wel trots vertellen welke keuzes hij had en waarom hij nu juist voor deze ene gekozen heeft.

Lees ook: Eigenheid tijdens het knutselen.

Hoe werkt zelf keuzes maken?

Maar hoe gaan we dat dan aanpakken als we niet meer massaal, allemaal hetzelfde werkje gaan maken? Want eerlijk is eerlijk, het is natuurlijk best gemakkelijk om allemaal dezelfde knutsel te maken.  Je hoeft maar 1 ding te bedenken, 1 keer alle materialen te verzamelen en je kunt gaan met die banaan.

De voorbereiding

De voorbereiding start met het bedenken van mogelijke knutselwerkjes die je de kinderen zou willen aanbieden. In plaats van 1 idee, bedenk je er 2 of nog mooier: 3.
Het mooiste zou zijn als je daarbij rekening zou kunnen houden met 2 of 3 verschillende technieken, zodat de kinderen echt kunnen kiezen welke techniek bij hun past of welke techniek ze eens zouden willen gebruiken.
Hierbij moet je natuurlijk wel rekening houden met het niveau van je klas en de moeilijkheidsgraad. Als je gaat voor 3 hele bewerkelijke, noodzakelijke intensieve begeleiding cadeautjes, dan maak je het voor jezelf als leerkracht erg moeilijk. En dat is nu ook weer niet de bedoeling ;).

Wist je dat je alle schoolmaterialen ook kunt bestellen voor thuis bij Heutink via deze link?

Als je je knutselwerkjes gevonden hebt, wordt het tijd om de materialen te verzamelen. Kijk eerst eens voor hoeveel kinderen je ongeveer per knutselwerkje het materiaal kunt verzamelen. Dit is dan ook de basis voor hoeveel kinderen deze keuze kunnen maken. Het echte verzamelen zou ik later pas doen, als je weet hoeveel je nodig hebt.

Keuzes laten maken

Nu je de eigen keuze cadeaus gevonden hebt en weet hoeveel kinderen ongeveer voor een opdracht kunnen kiezen (kunnen 10 kinderen het kiezen? Is het mogelijk voor de hele klas?), ga je de werkjes bij de kinderen pitchen. Laat ze zien wat ze kunnen maken, vertel kort waarmee ze te werk gaan en hoe, zodat ze hun keuze ‘weloverwogen’ kunnen nemen.
Je kunt er zelfs wat mooie gesprekjes aan koppelen, waarom kies je juist dit voor jouw moeder? En hoe zorg je ervoor dat het er super mooi uit gaat zien? Waar houdt ze het meeste van? Welke kleur?

Maken van de werkjes

Je inventarisatie van wie wat wil maken is klaar. Je weet wat je nodig hebt en hebt dit ook verzameld. Tip, zorg ervoor dat je overal een paar extra van hebt. Op deze manier heb je een reserve als een ideetje even wat minder goed uitpakt of als kinderen op het allerlaatste moment toch besluiten een andere keuze te maken.
Je kunt zeggen gekozen is gekozen je gaat dit maken of je kunt ervoor kiezen (en dat heeft mijn voorkeur) ze de vrijheid te geven van gedachte te veranderen.  Het toch kiezen voor iets anders en dit regelen met jou als leerkracht is voor de kinderen ook weer een goede leerschool.

Mocht je bij de kleuters werken, dan heb je verschillende mogelijkheden dit aan te pakken. Je kunt ervoor kiezen om tijdens de werklessen er mee aan de slag te gaan. Elke keer een klein groepje kinderen aan het werk zetten en dat rouleren tot alle cadeautjes af zijn. Of je kiest voor een meer klassikale aanpak, waarbij je in je lokaal verschillende groepen vormt. Elke groep werkt aan één soort opdracht. Op deze manier kun je, je aandacht gericht per werkje geven en is de hele klas hopelijk op het zelfde moment klaar. Zijn ze eerder klaar, dan heb je wat klaarwerk voor de kinderen staan. Bijvoorbeeld een kleurplaat, of een paar leuke Busy Boxes.

In hogere klassen zou ik zowieso gaan voor de klassikale aanpak, zodat iedereen tegelijk aan het werk is.

linnen tasjes met tekening moederdag

Wil je nog meer inspiratie op doen voor een leuk moederdagcadeau of versje? Bekijk dan eens het pinterestbord van juf Maike  of die van juf Sharona.

Stereotypen los laten

Als we dan toch zo ver zijn dat ieder kind voor Moederdag zelf keuzes maakt, kunnen we dan heel misschien ook afstappen van de stereotype knutsels? Heel vaak wordt er voor moeders een ketting of een vaas met bloemen (wij dit jaar) geknutseld. Vaders krijgen vaak weer wat stoerdere cadeautjes.
Kinderen weten vaak maar al te goed te vertellen waar hun moeder wel of niet van houdt. Zo zullen er moeders zijn die gek zijn van sieraden, andere weer van bloemen en een volgende mama is een superklusser.
Want stiekem houden we zelf het beeld van het verschil tussen mannen en vrouwen in stand. Iets wat mij duidelijk werd tijdens een les in de week van de Lentekriebels.  Het was de bedoeling dat de kinderen zouden kijken wat ze echt voor jongens vonden, wat voor meisjes en wat voor beiden. Wat viel op? Dingen voor alleen  jongens waren er bijna niet, die werden veelal bij beide neergelegd (auto’s, voetbal), maar van oudsher echte   ‘meisje-dingen’ (poppen, kleuren) bleven bij de meisjes liggen.
Maar dit is misschien een stap voor de volgende keer, of voor bij Vaderdag. Want daar valt nog wel wat winst te behalen!

Ik ben benieuwd wat je gaat doen. Een reactie hieronder zou tof zijn!

Er staan affiliate links in dit blog.

Moederdag eigen keuze cadeau