Onder water is van alles te beleven. In de muziek en drama les onder water duiken we naar beneden, zwemmen we langs het mooiste koraal, zien we een fantastische zeemeerminnenstad, mogen we op de rug van een dolfijn en springen we over bergen in het water. 

Zeemeermin

Muziek en drama onder water

Geïnspireerd door de muziekles van Jeroen Schipper bij de inspiratiedag van de Kleuteruniversiteit, schreef ik deze muziekles.

Doelen

Luisteren naar overgangen in de muziek
Bewegen op muziek
Woordenschat vergroten

Start

Vraag de kinderen naar allerlei bewegingen die je kunt maken in de zee. Doe deze bewegingen met elkaar na. Tips: gebruik ook de bewegingen: zwaaien naar de zeemeerminnen, op de rug van de dolfijn mee zwemmen en woest heen en weer geslingerd worden door de zee.

Kern

Luister het lied Nocturnes III (Sirenes) van Claude Debussy met elkaar. Iedereen staat en doet de bewegingen met je mee.

Vertel het volgende verhaal onder het luisteren van de muziek. Als ondersteuning kun je plaatjes laten zien van de woorden uit het verhaal.

We gaan op reis in de oceaan. Luister naar de muziek en doe mee wat ik vertel.

Trek je kleren uit en doe je zwempak of zwembroek aan. Maak je klaar om in de zee te kunnen duiken. Maak een diepe duik in de zee (als het koor harder begint te zingen 0.30). Begin met zwemmen. Kijk om je heen (0.45). Zie je al die mooie vissen om je heen? Kijk er met verbazing naar. Zwaai maar naar ze! Kijk, daar komt de mooiste vis van de zee voorbij gezwommen (0.55)? Zie je hem? Aai hem maar voorzichtig over zijn schubben. We gaan dieper naar beneden zwemmen (1.00). Zwem zo hard als je kan naar beneden! Zwem maar rustiger en kijk weer om je heen (1.15). Zie je nu het mooie zeemeerminnendorp? (1.20) Zwaai maar naar de zeemeerminnen (1.25). Zwem een stukje met ze mee (1.45). Samen met de zeemeerminnen kom je het mooiste koraal tegen. Laat maar zien dat je het prachtig vindt! (1.55) Zwem er maar langs (2.00). Zwem maar eens rondjes met de zeemeerminnen. Ze laten je trucjes zien! Doe ze maar na (2.15). De zeemeerminnen gaan weer terug, zwaai maar naar ze. (2.25). Je zwemt verder en komt dolfijnen tegen! Spring maar bij ze op de rug. Houd je goed vast! (2.40). Kijk uit voor de bergen van koraal op je weg. Spring naar links en naar rechts! En kijk uit, onder je! (2.50). Zwaai de dolfijnen maar weer uit. (2.55)Zwem weer naar boven. (3.00) Klim maar op de kant (3.10) Steek je armen maar in de lucht. Je bent er weer en wat was het mooi in de zee! (3.15).

Zet de muziek rustig uit.

Afsluiting

Praat met de kinderen over welke overgangen ze in de muziek hebben gehoord.
Wat vonden ze het mooiste in de zee?