In de aanloop van De Nationale Voorleesdagen (27 januari tot en met 6 februari) bespreek ik de prentenboeken van de Prentenboek top 10. Ik schrijf een recensie en geef er tips bij voor thuis, de opvang, peuterspeelzaal en de klas. Vandaag: De krijtjes staken van Drew Daywalt en Oliver Jeffers. 

De krijtjes staken

De krijtjes staken

Teun vind brieven met zijn naam erop als hij zijn krijtjes wil pakken voor een tekening voor de juf. Zijn krijtjes blijken te staken om uiteenlopende redenen. Elk krijtje schreef een eigen brief. Ze willen niet meer voor hem werken. Het boek bestaat uit de brieven van de krijtjes. Het einde heeft natuurlijk de oplossing van Teun, maar wat dat is?

Wat vind ik?

Ik vind het fantastisch als prentenboeken niet ‘standaard’ zijn. Als ze origineel en creatief zijn, zoals ook bijvoorbeeld Het boek zonder tekeningen. De opbouw is heel leuk. Wat een idee, krijtjes die staken en brieven schrijven aan de gebruiker. Kinderen zijn dol op voorwerpen die menselijke kenmerken krijgen.
Dit wordt een klassieker en moet je in de kast hebben staan!

Tips

Thuis

  1. Praat over de kleuren. Laat de kinderen voorwerpen in het huis aanwijzen die dezelfde kleur zijn als een van de krijtjes.
  2. Laat de kinderen knutselmateriaal sorteren op kleur. Bijvoorbeeld: paars papier, paarse krijtjes en paarse potloden. Laat de kinderen een knutsel maken met alleen deze kleur.
  3. Praat over de gevoelens van de krijtjes. Waarom voelen ze zich zo? Hoe zou jij je voelen als je een krijtje was? En welke kleur zou je dan zijn?
  4. De krijtjes in het boek hebben een gezicht en armen. Laat de kinderen hun eigen krijtje pimpen met papier, of stift. Bijvoorbeeld: snorren, brillen, etc.
  5. Laat tijdens het voorlezen de kinderen dingen opnoemen per krijtje dat Teun niet meer kan kleuren zonder dat krijtje.

Peuters

  1. Kopieer de eerste bladzijdes en knip de krijtjes uit. Laat de kinderen de krijtjes sorteren op kleur. Met echte krijtjes kan dit natuurlijk ook.
  2. Laat de kinderen een tekening maken zonder een bepaalde kleur (zonder een van de krijtjes dus).
  3. Praat over emoties. Laat zien wat boos, verdrietig en blij is door met je gezicht te spelen.
  4. Laat de kinderen, net zoals Teun, een tekening maken met veel kleuren. Het papier moet helemaal vol. Tip: gebruik een klein papier, zodat het ze wel lukt.
  5. Leg tijdens het voorlezen moeilijke begrippen uit, zoals absoluut en onmiddellijk.

Kleuters

  1. Laat  de kinderen voorwerpen zoeken in de klas bij een bepaald kleur krijtje. Bijv. paarse voorwerpen bij het paarse krijtje.
  2. Maak een doosje met het cijfer 12 erop. Stop er 12 krijtjes in. Haal er steeds 1 af. Vraag aan de kinderen hoeveel er over blijven. Doe er ook steeds een bij.
  3. Leg het begrip een dozijn aan de kinderen uit. Vertel waar er nog meer 12 van zijn.
  4. Laat de kinderen een doosje ontwerpen voor de krijtjes waar ze heel blij mee zullen zijn.
  5. Laat de kinderen een verhaal bedenken voor een kleur krijtje dat niet aan de beurt is geweest. Waarom is dit krijtje boos?
  6. Laat de kinderen een briefje schrijven naar Teun namens een van de krijtjes. Als ze geen letters kunnen, mogen ze ook ‘krabbelen’. Laat hen dan vertellen wat ze hebben geschreven.
  7. Praat met elkaar over hoe een tekening eruit zou zien zonder kleur. Kunnen de kinderen ook zo’n tekening maken?
  8. Laat de kinderen een tekening maken met alle eisen van de krijtjes. Bijvoorbeeld met een grijze pinguïn.
  9. Laat de kinderen een tekening maken met veel kleurgebruik. Probeer alle krijtjes gerust te stellen, net zoals Teun heeft gedaan.
  10. Leg de kleuren krijtjes uit het boek in de kring. Zet het doosje erbij. Hak en plak de kleuren van de krijtjes. Laat het kind dat het woord kan plakken de juiste kleur in het doosje doen.
    Bijv. jij zegt r-oo-d. Een van de kinderen pakt het rode krijtje en doet het in het doosje.