Door Sharona. Als leerkracht kun je gezegend zijn met een top stagiaire. Eentje die je enorm veel werk uit handen neemt, je gave nieuwe ideetjes aandraagt, super enthousiast is en als een soort van schaduw jou helpt bij allerlei kleine dingetjes die je anders snel zou vergeten. Nog niet zo heel lang geleden had ik niet één z’n top stagiaire, maar twee! Enorme luxe en super fijn. Deze ode is dan ook voor jullie Sanne en Anne. En voor alle andere “Sanne’s en Anne’s”!

Lieve top stagiaire,

Wanneer wist je dat je voor de klas wilde, met kinderen wilde werken? Had je keuze al snel gemaakt? Of was je nog aan het twijfelen? En hoe bevalt het? Geniet je van het werken in het veld? Is het alles wat je ervan verwacht had? Of misschien zelfs nog wel meer?
Komt stiekem toch nog best veel kijken bij het onderwijs hè? Onderwijs met zijn veelzijdige kanten. De ene kant wat leuker dan de andere. Weet je al waar jouw sterkste competenties liggen? Of ben je nog op zoek naar waar jouw sterke punten liggen? Geniet je met volle teugen van deze ontdekkingsreis en word je goed ondersteund?

Lessen

Kun je je eerste les nog herinneren? De aller- aller eerste keer dat je echt voor een groep(je) kinderen een les mocht geven? Naar dagen kijken naar je mentor, was het eindelijk tijd om zelf iets te mogen doen.  Ben je ook begonnen met het voorlezen van een leuk (prenten)boek? Of ben je gelijk gestart met iets wat lastigers, zoals bijvoorbeeld het uitleggen van het breukenstelsel in groep 8?
Uren voorbereiding zijn er vooraf gegaan, want je wilde natuurlijk de perfecte les gegeven. Laten zien wat je al op de opleiding had opgestoken. Zitten dubben over hoe je nu de perfecte lesvoorbereiding schrijft. Om er jaren later achter te komen dat de perfecte lesvoorbereiding niet bestaat. Op de een of andere manier gebeurt er toch altijd wel weer iets wat je les omgooit of nog meer verrijkt dan je van te voren bedacht had.

Lees ook: ODE AAN DE INVALLER

Verslagen

Ben je ook zo blij, dat als je dadelijk geen stagiaire meer bent je eindelijk af bent van die eindeloze verslagen die je over elke competentie moet schrijven? Super lange reflecties en feedbackformulieren die je ingevuld moet hebben om de volgende fase van je opleiding te behalen. Uren lang lezend in boeken en artikelen om je lessen en activiteiten te ondersteunen vanuit de literatuur? Niet dat, dat heel erg is…maar het is straks heel erg lekker om eens iets in de literatuur te lezen en meteen uit te gaan proberen, zonder dat je er denkend aan de APA-normen een heel verslag over moet schrijven.
Maar lieve top stagiaire weet wel, dat je niet helemaal van de verslagen af zult komen, in het onderwijs wordt er steeds meer een beroep gedaan op je kwaliteiten in verslaglegging. Maar goed deze heb je in de opleiding meer dan voldoende ontwikkeld!

Mentor

Weet je wat ik me nog meer afvraag? Kun jij de neiging om te ontsnappen aan je (soms wat over) enthousiaste mentor onderdrukken? Als hij/zij weer eens binnen komt, met die bekende glinstering in haar ogen en een stapel gekopieerde blaadjes. Vaak betekent dit dan weer uren knip-plak-lamineer-nog een keer knip-plezier.
En top-stagiaire als je bent, doe je het met liefde en plezier. En heel stiekem word je zelf ook een beetje aangestoken door dit best wel hardnekkige virus, want je komt zelf ook vaak met de leukste zelfmaak-onderwijsmaterialen. Waar de glinstering in de ogen van je mentor alleen maar groter van wordt!

Schaduw

Weet je wat ik in je bewonder? Op de een of andere manier weet je, je iedere keer zo op te stellen dat je als soort van schaduw van je mentor functioneert. Nog voor je mentor kan bedenken dat het toch wel handig is om de fluit en de sleutels mee naar de gymzaal mee te nemen, heb jij ze al gepakt. En nog voordat je mentor door heeft dat een kind vast loopt met een moeilijke rekensom zit jij er al naast om te helpen. Met alle plezier en liefde en geduld.
Heb je met je mentor ook al een keer moeten lachen, omdat jij iets heel opvallends in de kring wel had zien gebeuren en hij/zij totaal niet? Hij/zij was zo verzonken in zijn/haar les, dat het niet eens was opgevallen dat kleine J. een paar keer opgestaan was en op de tafel geslagen had. Totale blinde vlek, waar jij, je mentor voorzichtig op wees. Dankzij jouw observatievermogen werd hem/haar iets duidelijk en kon hij/zij verder met dit ontwikkelpunt.

Schitteren

Naast je werkzaamheden in de schaduw kun je ook prima schitteren als je voor de klas staat. Je lessen zijn sprankelend, vernieuwend en vol met ideeën. Heb je door dat je mentor op dat moment iets van jou leert?
Je ideetjes meepikt voor in zijn/haar eigen lessen?
En zie je die kinderen smachtend kijken als ze horen dat jij weer een aantal lessen gaat verzorgen? Ze weten dat die gerant staan voor een hoop plezier. Waarbij ze stiekem een hele hoop extra vaardigheden leren!

Lees ook: HET BELANG VAN DE ONDERWIJSASSISTENT

Afscheid

Ben je intussen al een beetje gewend aan het afscheid nemen van weer een gezellige, fantastische lieve klas? Met super fijne mentor? Vraag je, je ook iedere keer af of de volgende stageplek weer zo fijn zal zijn? (Wat ook iedere keer weer zo is!)

En hoewel afscheid nemen niet leuk is, hoort het er stiekem toch echt bij. En ondanks dat je het al een aantal keer gedaan hebt, ga je iedere keer weer op zoek naar een passende activiteit en een passend cadeautje voor je klas en mentor. Iedere keer weer iets anders. Zo knap, die creativiteit van je!

Lieve stagiaire zet nog even door, want voor je het weet ben je mijn (eindelijk officiële) collega.  En krijg je, je eigen stagiaire om te begeleiden!

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren