Onderwijsstaking Rotterdam

Onderwijsstaking Rotterdam

Door Niels. Gisteren en vandaag (30 en 31 januari 2020) is de nieuwe onderwijsstaking. Waarom we staken? We hebben er toch al veel salaris bijgekregen? Maar we willen goed onderwijs en daarvoor moet er hard ingegrepen worden.

Onderwijsstaking Rotterdam

‘Alweer staken?’

Er wordt toch geld vrijgemaakt voor meer salaris, werkdrukvermindering en bijvoorbeeld zij-instromers? Ja dat is allemaal waar. Maar als een auto kapot is en niet meer start, dan kun je niet alleen de banden vervangen en dan verwachten dat hij weer jaren meegaat. Na jaren de hand op de knip, moet er hard ingegrepen worden. Niet door het volgende kabinet, maar NU!

Ook ik geef deze twee dagen geen les en dat doet me zeer. Het liefst bied ik mijn kinderen elke dag wat zij verdienen, maar het gaat niet alleen om de kinderen in mijn klas. Ik wil dat alle kinderen krijgen wat zij verdienen. Om dat te realiseren moet er een hoop veranderen. Ik doe mee aan de onderwijsstaking voor alle leerlingen die nu niet het onderwijs krijgen dat zij verdienen, voor alle collega’s die dagelijks last hebben van de werkdruk en alle (oud-)collega’s voor wie de werkdruk al te veel is geworden. Laten we het werk weer zo leuk maken als het eigenlijk is, zodat al die collega’s weer ‘thuis’ kunnen komen.

Onderwijsstaking Rotterdam

‘Van woorden naar daden’ in Rotterdam

Om goed onderwijs (zo goed mogelijk) te blijven waarborgen, hebben de grote steden een noodplan opgesteld. Het noodplan van Rotterdam is als concept ingeleverd bij minister Arie Slob. Dit omdat het team van WIJONDERWEIS het eerst aan hun achterban wilde voorleggen. Het actieve programma op donderdag was dan ook, behalve een openlijke staking, een moment waarop het noodplan aan het werkveld werd gepresenteerd. Op vrijdag mogen de scholen feedback geven op dit plan. Pas na het verzamelen van deze feedback zal het definitieve noodplan overhandigd worden aan de minister.

Dat het noodplan ook in Rotterdam keihard nodig is, blijkt maar weer uit de harde cijfers. Alleen in de gemeente Rotterdam zijn er al 202 FT leerkrachten tekort in het po. 80% hiervan zijn verborgen vacatures. Dit betekent dat we 160 vacatures al niet meer actief proberen in te vullen, maar invullen met noodoplossingen. Denk aan onderwijsondersteuners, directeuren en ib-ers die voor de groep staan, of (parttime) leerkrachten die, soms tijdelijk, extra dagen werken. Dit raakt dagelijks 5000 leerlingen in Rotterdam, die niet het onderwijs krijgen dat zij verdienen.

Wil je meer weten over WIJONDERWEIS, klik dan hier.

Onderwijsstaking Rotterdam

Onderwijsstaking in Rotterdam

Ook in Rotterdam werd massaal gestaakt. Liefst 7000 leerkrachten, directieleden, ondersteunend personeel en andere onderwijsbetrokkenen liepen donderdag 30 januari in verschillende marsen richting De Kuip. Het leverde nog geen volle Kuip op, maar desondanks waren de aantallen indrukwekkend. Dit werd kracht bijgezet door een aantal indrukwekkende sprekers, waaronder Kees van Amstel (cabaretier, tekstschrijver, acteur en docent Engels). Met zijn bekende cynisme nam hij beleidsmakers van de afgelopen decennia op de hak en maakte hij ongelofelijk goed duidelijk waar de pijnpunten in het onderwijs liggen. Ook spreker Kim van Strien maakt veel indruk, met concrete voorbeelden van haarzelf en haar collega’s die dreigen te bezwijken onder de werkdruk.

Na het programma in De Kuip, brachten pendelbussen de deelnemers van de onderwijsstaking naar de volgende locatie. In de Maassilo waren in verschillende zalen inspirerende speeches en workshops. Na een lunchpakketje van de Hema te hebben genuttigd kon het programma met o.a. Erik Meester (onderwijs ontwikkelaar op de Radbout Universiteit), Arnold Vanderlyde (voormalig profbokser) en Dolf Jansen van start gaan.

Rest ons om hard aan de slag te gaan om van het noodplan het beste te maken en te blijven strijden voor waar heel Nederland recht op heeft! Onderwijs dat zelfs 020-ers (Kees van Amstel en Dolf Jansen) verbindt aan 010. Onderwijs dat onze kinderen een toekomst geeft waar ze van dromen. Onderwijs dat vooral positief in het nieuws komt, in plaats van de onderwijsstaking. Onderwijs waarvan ik over 40 jaar met trots op terug mag kijken, mocht ik dan met pensioen mogen.

 

Onderwijsstaking 2020; Dit willen de leraren!