(Door Willemijn) Er is veel gaande in onderwijsland. Op 12 december werd er gestaakt, onderwijsdeskundigen en anderen denken daarnaast graag mee aan oplossingen. De leerkrachten willen minder werkdruk en een gelijk salaris. Is de onderwijstijd anders indelen een oplossing?

Minder werkdruk en een gelijk salaris

Leerkrachten zijn er een beetje klaar mee. Ook ik stond op 5 oktober in Den Haag tussen de 60.000 leerkrachten die massaal naar Den Haag waren gekomen. Dat werd nog gezien als feest, inclusief gekke dansjes, maar nu is het menens. Op 12 december werden er in het hele land kleine acties gevoerd. Allemaal met dezelfde bedoeling: minder werkdruk en een gelijk salaris.

Lees ook: TELEURGESTELD OF DOET HIJ WAT HIJ KAN?

Passend onderwijs

Het oh zo mooie passend onderwijs werd een paar jaar geleden ingevoerd. Wie is daarop vooruit gegaan? Niemand. Kinderen die een uitdaging zijn, worden te laat naar het speciaal onderwijs gestuurd. Ik zie dit ook in mijn klas en dit geeft stress, veel stress. Niet alleen voor mij, maar ook voor de leerlingen in de klas. Ik heb dit schooljaar al 2 duo-collega’s gehad en nummer 3 begint na de kerstvakantie. Dit zegt misschien al iets?

Een leerling van mij zit nu dus noodgedwongen thuis, omdat het in de klas niet te doen is. Te veel prikkels waardoor het kind in een woede-aanval komt en er niet meer uit komt. Gevolg: er worden voorwerpen (stoelen, scharen, potloden) door de klas gegooid, leerkrachten worden geschopt en geslagen en niets is veilig.

Oplossing 1?

Op de website van Trouw las ik een artikel: De vierdaagse schoolweek; iedereen blij. En dit leek mij ook wel een goede oplossing om de onderwijstijd anders in te delen. De kinderen hebben dan op woensdag vrij, zodat ze op die dag thuis kunnen leren door (creatieve) activiteiten te doen. Ik citeer een aantal zinnen uit het stuk:

  • Waar blijven de tijd en de ruimte om zichzelf te kunnen ontdekken: wat vind ik leuk, wat wil ik? Nu komen we daar meestal pas achter als we op volwassen leeftijd een burn-out krijgen.
  • Op de wekelijkse stakingsdag, laten we het ‘lesvrije dag’ noemen, kunnen zij zichzelf ontwikkelen. Een bijscholing volgen, elkaar coachen, kinderen bespreken die extra hulp nodig hebben. Kortom, even stilstaan bij zichzelf en de kinderen.
  • Als kinderen die dag hun eigen interesses mogen volgen, leren ze daar óók van.

Er zijn nog meer artikelen die een vierdaagse schoolweek aanbevelen en ze hebben allemaal dezelfde argumenten. Een aanvulling, de vierdaagse schoolweek blijft wel een vijfdaagse werkweek voor leerkrachten.

Lees ook: D66 DE ONDERWIJSPARTIJ?

Oplossing 2?

Een andere oplossing kan zijn dat alle kinderen om 12.30 uur al naar huis gaan. Continue-rooster? Niet zoals ik dat nu zie gebeuren. Stuur de kinderen om 12.30 uur naar huis (of bijvoorbeeld BSO), dan kunnen ze daar lunchen en ontdekken wat ze leuk vinden om te doen. De leerkrachten hebben hierdoor ook eindelijk tijd om rustig te lunchen. Ter info: ik heb nu ongeveer 20 minuten om mijn lunch naar binnen te werken, geen tijd om uit te rusten, want dan komen de kinderen alweer. Na het lunchen kunnen de leerkrachten hun tijd steken in het voorbereiden en plannen van lessen. Aandacht besteden aan écht gedifferentieerd werken in de onderwijstijd die we hebben en alle administratieve taken die de leerkrachten zijn opgelegd.

Conclusie

Beide oplossingen zouden voor minder werkdruk moeten zorgen, niet alleen voor de leerkrachten, maar ook voor de leerlingen. Ze moeten al zoveel! En ja, minder lestijd heeft als gevolg dat er minder lessen gegeven kunnen worden, maar dat zet je ook aan het denken wat je de kinderen écht wilt leren. Wat kunnen ze thuis leren en wat op school?

Wat zie jij zitten een vierdaagse schoolweek of halve lesdagen?

 

Uitgelichte foto: Shutterstock

BewarenBewaren