(Door Bertine) Eenmaal los met het open einde materiaal was ik niet meer te stoppen en moest er ook een ontdekdoos met magneten komen. Magnetisme is natuurlijk een prachtig natuurkundig verschijnsel dat ook bij jonge kinderen tot de verbeelding spreekt.

Hoe kunnen die wagonnetjes zomaar aan elkaar blijven plakken?! Het lijkt wel toveren! Met wat eenvoudige, vrijwel kosteloze materialen kun je kinderen de mogelijkheid bieden om zelf het magnetisme te ontdekken.

Magneetstaven

Tijdens de training die ik volgde liet onze docent de cursisten kennis maken met de meest uiteenlopende, (bijna) kosteloze materialen waarmee je kinderen op een veilige manier kunt laten experimenteren. Hierbij kwamen ook de magneetstaven aan bod. Ik had ze al vaak gezien en het stond al tijden op mijn lijstje om er eens mee te gaan werken. Een mooie gelegenheid dus om de daad eens bij het woord te voegen en wat magneten te kopen voor onze groep.

In eerste instantie heb je geen aanvullend materiaal nodig om met de magneetstaven te werken. Het is al een geweldige ontdekking dat ze zo sterkt naar elkaar toegetrokken worden of elkaar juist afstoten. Hoe zou dat nu toch komen?! Ook een hele leuke uitdaging is om kinderen met de magneten door de groepsruimte te laten lopen en te laten uitzoeken aan welke dingen de magneten blijven hangen. Zijn alle spullen magnetisch? Welke wel? En welke niet? Een prachtige ontdekkingstocht!

Lees ook: ONTDEKKEND LEREN MET PEUTERS

En nu verder

Wanneer deze eerste kennismaking met het nieuwe materiaal achter de rug is, wordt het tijd voor een volgende stap. Eigenlijk zijn ook hier de mogelijkheden weer eindeloos, maar ik laat je zien voor welke uitbreiding ik gekozen heb. Ik gaf mijn eigen draai aan wat ideeën die ik op internet tegen kwam en tips die ik tijdens de training kreeg en kwam tot een ontdekbak.

De ontdekbak is een doorzichtige bak gevuld met gekleurde houtsnippers van het tuincentrum. Ergens kwam ik de tip tegen om vogelzaad te gebruiken zodat het geen kwaad kan als kinderen wat in hun mond stoppen, maar omdat er sowieso al veel kleine onderdelen in de bak gaan moet er altijd onder toezicht mee gewerkt worden. Ik vond de houtsnippers daarom ook een prima middel en het zag er meteen vrolijk uit.

Doel en inhoud

Doel van het werken met deze bak is dat kinderen nogmaals ervaren dat er allerlei magnetische dingen bestaan. Het principe is eigenlijk hetzelfde als bij een magnetisch vissenspel: onder de houtsnippers ligt van alles verstopt en door met de magneetstaaf door de bak te gaan vissen de kinderen de voorwerpen eruit.

In mijn bak verstopte ik een paperclip, muntjes van de supermarkt, een haak van een kleerhanger en wat dekseltjes. Een kind kan hier prima alleen mee aan de slag, maar mijn eigen jongens vonden het ook erg leuk om er een wedstrijdje van te maken. Ook de oudste van 6 vond de ontdekbak nog helemaal leuk en in de kerstvakantie moest ik alles weer mee naar huis brengen zodat er hier nog mee gespeeld kon worden.

Lees ook: LOOSE PARTS VAN DE LEERKRACHT

Uitbreiding

Voor oudere kinderen is de bak goed uit te breiden door er ook niet-magnetische voorwerpen in te stoppen. Dit zou dan zonder het verstop-element kunnen. Laat ze proberen welke voorwerpen uit de bak wel en welke er niet aan de magneet blijven hangen en deze vervolgens sorteren. Hoe zou het komen dat sommige dingen niet blijven plakken? Wat valt op aan de voorwerpen die wel magnetisch zijn? Van welk materiaal zijn ze gemaakt? Een hele leuke én leerzame activiteit waarbij kinderen volop kunnen ontdekken en experimenteren!

Ook bij de peuters is er natuurlijk nog veel meer mogelijk. Er is ongetwijfeld veel magnetisch materiaal op de groep te vinden dat perfect bij de ontdekbak past. Denk hierbij aan het vissenspel, houten treintjes, een magnetische puzzel… Volop mogelijkheden om eens een dagdeel te werken rond magnetisme en de peuters heerlijk op ontdekking te laten gaan!

Lees ook: WAT KINDEREN KUNNEN LEREN VAN EEN TREINBAAN