Gastblog door Kellie. Wil jij je leerlingen op een leerzame en makkelijke manier de wereld van geografie laten ervaren? Dat kan! Tijdens de 12e editie van de GeoWeek gaan duizenden leerlingen in heel Nederland op expeditie naar een GeoBedrijf, op veldwerk of ze ontvangen en GeoProf in de klas. Een leuke, educatieve ervaring én helemaal gratis! GeoWeek 2018

Op pad met geografie – GeoWeek 2018

Op pad met geografie - GeoWeek 2018

Tijdens de GeoWeek, 28 mei t/m 1 juni 2018, maken leerlingen kennis met de leuke, verrassende en technische kanten van het vak aardrijkskunde. Meer dan 80 deelnemende bedrijven, overheden en kennisinstellingen openen hun deuren. Thema’s die aan bod komen zijn bijvoorbeeld bodem, water, geo-ICT en duurzame ontwikkelingen.

Ga op expeditie!

Tijdens de GeoWeek staat ‘zelf doen’ tijdens expedities voorop. Voor de GeoWeek 2018 zijn al meer dan 5700 leerlingen uit het hele land aangemeld, maar er zijn nog enkele leuke expedities voor groep 7 en 8 waar je je voor kunt aanmelden. Wacht niet te lang, bekijk onderstaand overzicht en schrijf jouw klas nu in!

Het volledige aanbod staat op onze website. Ben je benieuwd hoe een GeoWeek er uit ziet? Bekijk dan onze filmpjes, foto’s en verslagen van eerdere expedities. Heb je vragen? Stuur dan een e-mail naar info@geoweek.nl.

De GeoWeek wordt georganiseerd door het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap.

Waterexpedities

Molenviergang Aarlanderveen.

Molenviergang Aarlanderveen.

  • Tijdens een wandeling met Acacia Water door de polders rond Alphen aan de Rijn en Bodegraven kom je meer te weten over hoe wij al dat water in Nederland onder controle houden. Wat voor technische hoogstandjes gebruiken we daar allemaal voor? Of is het eigenlijk heel simpel? Je loopt langs molens, gemalen, sluizen, stuwen, duikers, dijken en kades. Onderweg mogen de leerlingen verschillende grondboringen uitvoeren en de waterkwaliteit meten: op zoek naar de verschillen!
  • Leren over water kan ook in het Duurzaamheidscentrum Weizigt in Dordrecht. Tijdens de Aquarama lesvolg je met je leerlingen de weg van het water; van de waterkringloop tot het zelf voorbereid zijn op een overstroming.
  • Over overstromingen gesproken, verschillende waterschappen laten tijdens de GeoWeek ook zien wat ze doen. Zo kan je met Waterschap Aa en Maas in de omgeving van Den Boschrondom jouw school kijken waar al dat water toch heen gaat? Zakt het de bodem in? Moet het eerst wegen over steken om vervolgens de sloot in te gaan? Of loopt het iemands kelder in?! Met een waterexpert ga je op padom te kijken hoe het bij jou in de buurt werkt.
  • Waterschap de Dommel bekijkt juist het water wat wij gebruiken. Een expert leidt jullie rond op de rioolwaterzuiveringsinstallatie in Boxtel om te kijken wat er gebeurt met die 120 liter (!) water die een mens gemiddeld per dag verbruikt. Hoe veilig is het om water uit de kraan te drinken? En wat gebeurt er met het water nadat het via de spoelbak, afvoerputje, wc of wasmachine het huis verlaat? En tot slot, wat kun je zelf doen om water te besparen en het water schoon te houden?
Rioolwaterzuiveringsinstallatie Boxtel - Waterschap de Dommel

Rioolwaterzuiveringsinstallatie Boxtel – Waterschap de Dommel

Expedities rondom afval

  • Naast afvalwater behoort­ ook ‘normale’ afvalverwerking tot het geo-vakgebied. Neem de afvalstort in Amsterdamin de jaren ‘60. Als je in Amsterdam woont, kom je misschien wel eens in het Diemerpark. Wist je dat er een gigantische schoendoos is gemaakt die er voor zorgt dat de milieugevaarlijke stoffen van deze afvalstort geen probleem meer vormen voor jou als bezoeker? In het park gaan jouw leerlingen allerlei dingen ontdekken die te maken hebben met de schoenendoos.

Het Diemerpark in Amsterdam. Links: Een natuurwandeling met expert. Rechts: Lekker chillen in de zon!

  • Ook in Schijndel hebben ze een manier gevonden om op een veilige manier afval te verwerken; een gesloten stortplaats. Ga op bezoekbij Milon BV en leer wat er gebeurt achter de schermen van zo’n stortplaats. Een expert vertelt jullie welke eisen en verantwoordelijkheden de eigenaar, de gemeente en de provincie hebben, zodat de (klein)kinderen van onze kinderen veilig en verantwoord op en rondom deze gesloten stortplaats kunnen leven.

Expedities over verleden & toekomst

Unieke ontdekking van duizenden jaren oud in de Almeerse bodem. Bron- Gemeente Almere.

Unieke ontdekking van duizenden jaren oud in de Almeerse bodem. Bron- Gemeente Almere.

  • De gemeente Almereheeft een heel ander soort expeditie, en deze is een uniek! In Stichtse Kant is namelijk iets bijzonders onder de grond ontdekt. In april en mei zullen archeologen en vrijwilligers deze vondst opgraven en jij kan hierbij zijn! Tijdens de expeditiemag je met de leerlingen voorbij het afzetlint en ontdek je wat hier is gevonden, welke taken de archeologen hebben tijdens de opgraving en hoe zo’n opgraving nou werkt. Ook mogen de leerlingen zelf aan de slag met de klei die vrijkomt tijdens de opgraving.
  • Van deze unieke expeditie terug in de tijd, gaan we naar een exclusieve expeditie met oog op de toekomst! Namelijk een bezoek aan Leeuwarden, de culturele hoofdstad van Europa. Nederland staat voor een groot aantal ruimtelijke opgaven, onder andere de bouw van een miljoen nieuwe woningen en de energietransitie van steenkool naar zonne- en windenergie. Omdat niemand in de toekomst kan kijken, is het lastig te voorspellen wat er nodig is om deze opgaven goed uit te kunnen voeren. Volg een rondleiding bij de tentoonstelling ‘Places of Hope– Zin in de Toekomst’ en ga samen met je leerlingen op zoek naar manieren waarop Nederland kan aansluiten bij de duurzame, innovatieve en klimaatbestendige ontwikkelingen van de toekomst.
Leerling maquettes voor ‘De wijk van de toekomst’ op de expositie 'Places of Hope – zin in de Toekomst'.

Leerling maquettes voor ‘De wijk van de toekomst’ op de expositie ‘Places of Hope – zin in de Toekomst’.

  • Voor toekomstontwikkelingen is ook innovatie nodig. En op welk gebied meer dan geo? Neem bijvoorbeeld navigeren. Iedereen weet tegenwoordig wat een navigatiesysteem is, maar wat zit daar eigenlijk allemaal achter? Op een interactieve manier probeert de GeoProf van Omkeere in omgeving Eindhoven er met de kinderen achter te komen wat er allemaal komt kijken bij de gegevens achter een navigatiesysteem. Wat betekent het bijvoorbeeld voor zelfrijdende auto’s? En hoe kan het dat je met je smartphone je huis kunt vinden? Wacht eens, kan jij de kortste route naar je eigen huis wel vinden of is dat alleen de snelste weg?

Lees ook: GEOWEEK – SAMEN OP PAD OM MEER TE ONTDEKKEN OVER AARDRIJKSKUNDE

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren