Het belang van hoeken

De overgang van groep 2 naar groep 3 (deel 7): Het belang van hoeken

(Door Deveney) In mijn vorige blogs besprak ik het belang en de inzet van thema’s. Vandaag maak ik een sprongetje naar het onderwerp ‘hoeken’. Op de meeste scholen worden hoeken in de kleuterklas ingezet, maar waarom zou je ze niet in groep 3 toepassen? Vandaag vertel ik waarom hoeken ook in groep 3 van belang zijn.

Waarom hoeken in de klas?

Onder steeds meer onderwijskundigen heerst de wens om positieve kenmerken van het onderwijs in de kleutergroepen door te trekken naar groep 3. Echter zegt de aanwezigheid van hoeken in de klas niets over de kwaliteit van het onderwijs. De hoek zal binnen het curriculum moeten vallen. De focus in de klas zal moeten liggen op differentiëren en adaptief onderwijs, zodat het onderwijs zal aansluiten op de leerlingen in de klas (Beneker et al., 2001).

Lees ook: DE OVERGANG VAN GROEP 2 NAAR GROEP 3 (DEEL 6): DE INZET VAN THEMA’S

> Bestemming

Om een aantal redenen zijn hoeken belangrijk in de klas. Ten eerste kan het vormen van hoeken in de klas ervoor zorgen dat plekken in het lokaal een bepaalde bestemming krijgen. Ruimtes in het lokaal worden herkenbaar, zodat leerlingen zien dat hier bepaalde activiteiten plaatsvinden. Hoeken zijn vaak afgebakend, zodat ze een eigen uitstraling krijgen en leerlingen er rustig en geconcentreerd kunnen werken. Deze afbakening kan worden gemaakt met bijvoorbeeld een kast, mat, gordijn of boekenrek (Nellestijn & Janssen-Vos, 2009). Doordat een hoek besloten is door een afbakening heeft de hoek ook iets verrassends, omdat kinderen de hoek echt moeten binnengaan om te zien wat zich daar afspeelt (Janssen-Vos, 2009). De wanden kunnen ook gebruikt worden om gemaakt werk van kinderen te exposeren of om informatie op te hangen. Voorbeelden van informatie kunnen foto’s, plaatjes en teksten rondom het thema zijn (Nellestijn & Janssen-Vos, 2009).

> Thema’s

Ten tweede kunnen in hoeken thema’s tot leven worden gebracht. Hetgeen de groep op dat moment mee bezig is, komt tot uiting (Nellestijn & Janssen-Vos, 2009). Bij het thema ‘De wereldwinkel’ kan bijvoorbeeld een echte winkelhoek worden gemaakt.

Lees ook: DE OVERGANG VAN GROEP 2 NAAR GROEP 3 (DEEL 5): HET BELANG VAN THEMA’S

> Spelontwikkeling

Tenslotte mogen hoeken volgens Eichhorn (2014) niet alleen in de kleuterklas niet ontbreken, maar ook niet in groep 3. Hoeken zijn in groep 3 ook nog belangrijk, omdat de spelontwikkeling van kinderen tot ongeveer acht jaar loopt. Waar in groep 2 de focus in hoeken nog zal liggen op het aanleren van nieuwe vaardigheden zal in groep 3 de focus liggen op het wendbaar maken van zaken die leerlingen eerder leerden. Hierdoor kunnen vaardigheden die leerlingen methodisch krijgen aangeboden spelenderwijs worden toegepast en verwerkt.

Meer lezen / gebruikte literatuur
Beneker, J., Essen, J. van, Fijma, N., Heyst, B. van, Hoencamp, T., Jong, R. de, … Zanten, P.
van. (2001).
Eichhorn, J. (2014).
Janssen-Vos, F. (2009).
Nellestijn, B., & Janssen-Vos, F. (2009).

Uitgelichte foto: Shutterstock