Passend Onderwijs dat écht past!

Passend Onderwijs dat écht past!

(Door Judith) Terwijl ik dit schrijf, zitten we precies midden in de eerste schoolweek van 2017. Woensdagmiddag betekent hier altijd even lekker thuis bijkomen. Hoewel, bijkomen, blokfluitles, balletles en voetbaltraining staan op het programma. Maar daarnaast doen we dus niks. Lekker thuis, niet afspreken, maar even genieten van een halve schooldag, broodjes van de bakker, televisie en de bank. Dat mag ook wel met twee kinderen die naar verschillende scholen gaan. Passend Onderwijs dat écht past!

Voor mij ook een mooi moment om even stil te staan bij wat er allemaal loopt: schoolprojecten, toetsen, huiswerk, problemen, successen…? Alles wordt even doorgenomen. Een gesprekje, een knuffel, een extra koekje: op woensdagmiddag mag het allemaal.

Bijzonder

Vandaag kijken we terug en vooruit op een bijzondere schoolweek. Want zoon en dochter zitten niet op dezelfde school, maar bezoeken sinds deze week wél één dag per week samen dezelfde Topklas voor hoogbegaafden. Op dinsdag zitten ze allebei niet op de eigen school in de eigen klas, maar met alle hoogbegaafde kinderen van de scholenstichting in een speciale klas. Voor zoon extra speciaal, want hij zit regulier niet op school bij deze stichting. En hij gaat er zelfs twee dagen per week naar toe. Passend Onderwijs 2.0!

Lees ook: HIJ IS ‘GEWOON HOOGBEGAAFD’

Een bijzondere week dus, want op maandag, woensdag en vrijdag moeten we onze zoon brengen en halen naar zijn school 20 kilometer verderop, op dinsdag en donderdag zit hij met z’n oude vriendjes weer in ons eigen dorp. Verwarrend? Vooral logistiek. Je moet niet de verkeerde kant op rijden en de tijden zijn iedere dag anders… Maar verder moeten we het nog ondervinden. Fulltime regulier HB-onderwijs is nu teruggebracht naar 3 dagen (nog harder werken dus) en daarnaast een zeer specifieke topklas die buiten elk schoolsysteem aanspraak maakt op de denkstrategie en creativiteit van HB-kinderen. Een topklas die vooral talenten en strategieën moet blootleggen en die de motivatie voor school moet (terug)brengen. Een spannende tijd dus. Die ook veel van ons als ouders zal vragen…

Passend Onderwijs dat écht past!

Leerstrategie

Het is een combinatie die wij als ouders zelf hebben aangedragen aan beide partijen. Zoon zit sinds vorig schooljaar op fulltime HB-onderwijs en na een korte opleving, bleek hij ook op deze school niet echt tot bloei te komen. Hij stagneert, leert weinig, wordt bozig, somber en soms agressief en de toetsresultaten wijzen op een geringe opbrengst. Externe hulp en extra maatregelen werkten ook niet: zoon heeft nooit leerstrategieën ontwikkeld en weet zich geen raad met lange leerteksten en met standaard toetsen. Schrijven en spellen lukt hem niet. Stel hem echter een open vraag, en hij ratelt mondeling al zijn kennis en eigen ideeën op. En zelf komt hij met de meest interessante vragen, ideeën en theorieën op de proppen. Dan weet hij zelfs van geen ophouden.

Lees ook: COGNITIEVE VOORSPRONG: ZEVEN EN EEN HEEL ZWAAR LEVEN…

Leerhonger en kennisvergaring zijn er dus, maar het komt er op school nooit uit. En hij wil dus niet. De Topklas moet daar verandering in brengen. Althans, dat is ons doel: dat van school, van de Topklas en van ons als ouders. Samen met zijn begeleider daar gaat zoon op zoek naar zijn prominente leerstrategie, naar zijn sterke kanten en naar zijn ontwikkelpunten. En die kennis kan hij dan weer meenemen en inzetten in de reguliere klas.

Passend Onderwijs dat écht past!

Passend Onderwijs

Wat mij betreft een enorm sterk staaltje Passend Onderwijs. Zelf kunnen erkennen dat je een kind niet alles kunt bieden wat het nodig heeft, als aanbieder een kind van een andere scholenstichting toelaten. En dan samenwerken voor een optimaal aanbod aan beide kanten.

Morgen is pas dag twee. Ik kan er dus verder nog niet veel zinnigs over zeggen. Maar ik ben zo dankbaar voor de medewerking. Ja, ik kan soms als ouder behoorlijk direct zijn. Ik wil nu eenmaal alle kansen benutten voor mijn kinderen. Maar ik kijk daarbij wel altijd naar de mogelijkheden van de leerkracht. En hier zag ik, dat de behoeften van mijn zoon een veel te grote druk zouden leggen op de leerkracht. Die kan niet de hele dag één-op-één aandacht geven aan hem. Maar daardoor kwam hij dus nooit tot echt leren. Nu krijgt hij het op die twee dagen wél: persoonlijke begeleiding en inzicht in zichzelf.

Denk bij Passend Onderwijs dus niet enkel dat de leerkracht álle leerlingen in zijn klas aan moet kunnen. Kijk juist buiten de klas naar passende mogelijkheden. Stel het belang van de leerling voorop. En maak dingen bespreekbaar. Eis niks, maar bereid je gesprek zo goed voor, dat je argumenten de doorslag geven. Ja, bij Passend Onderwijs is vaak geld bij gemoeid, maar in ons geval kost het geen van de partijen extra geld. Het kan dus, echt! Succes…