Heb je ook een keuzebord in de klas? Zo eentje met van die magneten die er telkens af vallen? Dat kan veel makkelijker! Met het digikeuzebord kun je de kinderen digitaal laten kiezen. Nu kun je zelfs snel en makkelijk je registratie rondom de leerlijnen in digikeuzebord verwerken.

Digikeuzebord

Hoe werkt het?

Als leerkracht maak je een keuzebord aan via de computer of laptop.
De start is bij het aanmaken van het kiesbord. Je deelt de hoeken in, kiest hoeveel kinderen erin mogen en de klas start.
Je kunt zelf van tevoren kinderen in de hoeken indelen, maar je kunt ze natuurlijk ook zelf laten kiezen.

Voor de herkenning kun je een foto bij de leerling plaatsen, zodat ze zichzelf snel herkennen. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om alleen namen te gebruiken, zodat ze hun naam leren herkennen. Of je geeft alleen groep 1 hun foto erbij.

Start keuzebord

Leerlijnen

Sinds kort zijn alle leerlijnen van SLO geïntegreerd in digikeuzebord. Per onderdeel op het kiesbord kun je aangeven met welk leerdoel de leerling gaat werken. Dit kun je indelen op didactische leeftijd.
Vervolgens kun je je tablet of iPad erbij pakken. Via de browser log je in op je kiesbord. Hier vind je de leerlingen die je hebt ingedeeld in de hoeken en de leerlijn die je erbij aangeklikt hebt.

Tablet digikeuzebord

Ook zie je waar de leerling in didactische leeftijd zou moeten zitten. Je zet een vinkje als de leerling het doel heeft gehaald, of een kruisje als het niet is gehaald.
Vervolgens kun je bij het plusje een opmerking plaatsen.

Tablet digikeuzebord leerlijnen

Als je vervolgens weer inlogt op je computer en je naar de leerlijn gaat, kun je precies zien wat de leerling heeft gehaald en waar hij of zij nog aan moet werken.

Leerlijn rood digikeuzebord

Als je alles ingevuld hebt, kun je een portfolio downloaden. Dit kun je gebruiken als rapport. Extra registratie is hiermee niet meer nodig.

Wat vind ik?

Ik heb digikeuzebord in de klas gebruikt. Ik vind het vooral erg handig dat ik de leerlijnen goed in de gaten kan houden. Het maakte mij nog meer bewust van de doelen die de leerlingen moeten halen. Ik heb ook meer inzicht in welke doelen de leerlingen bij de verschillende hoeken kunnen halen.

Ik kon niet elke dag alle hoeken beoordelen, maar de hoeken die ik goed in het zich had, vulde ik meteen in. Zo wist ik ook meteen met welke leerlingen ik nog extra kon werken en wat erbij ingevuld moest worden.

Het plannen van de hoeken deed ik soms zelf, maar regelmatig mochten de leerlingen ook zelf kiezen. Nu had ik dus de doelen voor ogen die ze in de hoek konden bereiken.
Zo kon ik ook af en toe zelf plannen om ervoor te zorgen dat alle leerlingen met dezelfde doelen in aanraking kwamen.

Het lijkt me dat mijn administratietijd hierdoor flink verlaagt wordt.

Proefaccount aanvragen

Je kunt een proefaccount aanvragen voor het digikeuzebord. Je kunt het dan twee maanden gratis gebruiken.

Ook vind je op de site scholen die het al gebruiken en een recensie achter hebben gelaten.

Gesponsord blog