Programmeren op papier middenbouw

Programmeren op papier middenbouw

Door Suzanne. Bij programmeren denk je al snel aan apps, websites en robots, maar ik maakte wat oefeningen programmeren op papier voor de middenbouw. Ik vertel je hoe je dat doet en geef je een aantal downloads die je ook makkelijk thuis kunt gebruiken. Handig in te zetten in de vakantie of in het thuisonderwijs.

Programmeren op papier

Eerder schreef ik over het leren programmeren in de onderbouw. Op onze school zijn helaas geen middelen beschikbaar om deze vaardigheid te oefenen. Daarom zijn we bij de kleuters begonnen met programmeren op de kralenplank of programmeren op papier
In de middenbouw draait programmeren al gauw om werken met websites als scratch of programmeerbare robots, zoals Dash en Dot, bekijk het hier

Als je die middelen niet tot je beschikking hebt, bijvoorbeeld doordat je nu vanuit thuis lesgeeft, kun je toch aandacht besteden aan dit onderdeel van computational thinking.
Het enige dat je nodig hebt zijn papier en stiften of kleurpotloden.

Computational thinking

Computational thinking bestaat uit verschillende vaardigheden die nodig zijn om een probleem op te lossen. Net als een computer deel je het probleem op in kleinere stappen en krijg je zo inzicht in het oplossen ervan. Lees er hier meer over.
Programmeren is, zoals gezegd, een onderdeel van computational thinking. Je schrijft een programma en/of voert een geschreven programma uit.
En daar heb je dus niet eens een computer voor nodig!

Download programmeren op papier middenbouw

Programmeren op papier middenbouw

Download

Hoe werkt het?

Voor het programmeren op papier middenbouw die ik heb gemaakt heb je niet veel nodig. Je kunt de downloads uitprinten, maar als je geen printer hebt, dan kun je ook gewoon een vel ruitjespapier gebruiken. Verder heb je stiften of potloden nodig om de vakjes mee te kleuren en je kunt beginnen met programmeren.

  1. Neem het blad met de opdracht erbij. Daarop zie je het aantal rijen waaruit de opdracht bestaat. Als je met ruitjespapier werkt, teken daarop dan vast een oppervlakte af van het aantal rijen in de lengte en 17 hokjes in de breedte.
  2. Begin bovenaan met werken. Ik heb overal rijnummers voor gezet, zodat het voor kinderen makkelijker te controleren is waar ze zijn gebleven. Een hokje zonder kleur staat voor een leeg vakje. Een hokje met kleur betekent dat je het aantal hokjes wat in het vakje staat die kleur moet geven.
  3. Kleur het aantal hokjes in de juiste kleur en werk zo rijtje voor rijtje van links naar rechts en van boven naar beneden.
  4. Als alle rijtjes zijn ingevuld volgens de codetaal komt er een leuke tekening tevoorschijn.
  5. Je kunt het nakijkvel erbij pakken om te zien of het programmeren goed is gegaan.

Tips

  • Gebruik een strook papier als onderlegger op de opdrachtkaart. Dan zien de kinderen sneller waar ze zijn gebleven.
  • Wij hebben de eerste opdrachtkaart ook als verjaardagskaart gebruikt. Leuk om te versturen in deze tijd, zodat de jarige job zich niet hoeft te vervelen nu er geen visite kan komen.
  • Laat het kind zelf een mooie tekening in een leeg invulblad en er vervolgens zelf de code bij schrijven. Een ander kind kan vervolgens met de codetaal weer een tekening maken. Leuk om te vergelijken of de tekeningen hetzelfde zijn.

 

Programmeren op papier voor de middenbouw